Panasonic FZ3 3Mp 12x zoom of Sony DSC-P150 7.2Mp 3x zoom

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 07:16
Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe Digitale camera. Ik stond op het punt om de Panasonic FZ3 aan te schaffen vanwege de 12x gestabiliseerde zoom.

Nu vraag ik me echter af of ik niet beter een 6 of 7 MP camera met bijv. 3x zoom kan aanschaffen. Deze zijn een stuk kleiner (handzamer..) en net zo duur of ietsje duurder (Sony DSC-P150).

Ik kan dan toch uit een foto van 7Mp een 3Mp gedeelte uitsnijden waardoor ik op 3Mp toch ook een zoom heb van zo'n 6x a 7x?

Of zie ik dit nu verkeerd? Wat is jullie mening hierover?

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

maar wil je dat wel iedere keer uitsnijden ipv zoomen ik denk niet dat dat handig is ik zou voor het nut van de fz3 gaan alhoewel ik die camera niet ken.
wat vind je van de fuji finepix s5500?

• NightMare
Zo vaak zal ik dat uitsnijden niet nodig hebben denk ik. Ben ook nu een 3x zoom gewend, alleen dan op 2Mp...

En die Fuji, tja ontzettend mooi ding alleen te groot om in een jaszak mee te dragen..

• MantaMania

MantaMania

Pray Hard

ja oke dan moet je eerst nadenken wat en waarom je een andere camera wilt?
als je zegt zo vaak zal ik het niet nodig hebben dan hoef je er ook geen rekening mee te houden want ze worden wel gelijk een stuk groter door de zoom.
ik zelf zou zeker voor de grote zoom gaan maar das persoonlijk

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ultrazoom vs. geen ultrazoom maar megapixel patser.

Ofwel, appels met peren. Heb je de zoom nodig, ja of de nee, kijk in de ultrazoom topics van dit forum.
Ik kan dan toch uit een foto van 7Mp een 3Mp gedeelte uitsnijden waardoor ik op 3Mp toch ook een zoom heb van zo'n 6x a 7x?
Nee, dan krijg je dus het veelbesproken "digitale zoom" effect.

Gooi maar eens een plaatje in een fotoprogramma, en zoom met een knop dan een paar keer in. Is de foto dan nog scherp? Nee. Ziehier het effect van digitale zoom.

[ Voor 55% gewijzigd door Stereotomy op 16-11-2004 12:33 ]

Alors.

• MantaMania

MantaMania

Pray Hard

Zoals hij het bedoelt is dat als je een 7mp een stukje inzoomt dat je dan een vergroting krijgt en dat word dan dus een 3mp ff ruw gezegt volgens mij klopt dat wel hoor. uiteraard als je nog verder gaat worde de kwaliteit steeds slechter en wat je al zegt dan krijg je digitale zoom.

• NightMare
Dat bedoel ik inderdaad...

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nee. Als je uit een 7 megapixels een stukje eraf snijdt met 3 megapixels erin, krijg je dus een 3 megapixels plaatje. Ga je inzoomen op het 7 megapixel plaatje, dan krijg je dus een geinterpoleerd plaatje waar niet meer informatie instaat dan een 3 megapixel plaatje.

Even op http://www.megapixel.net het stukkie over digitale zoom lezen.

Alors.

• MantaMania

MantaMania

Pray Hard

een 7 mp foto is niet groter dan een 3mp foto alleen betere kwaliteit toch of ben ik gek. dus als je een gedeelte van de 7mp uitvergroot is het toch ruw gezegt minder pixel?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Een 7 miljoen pixels tellende foto is natuurlijk groter dan een 3 miljoen pixels tellende foto, duh, als je dezelfde aantal pixels per oppervlak aanhoudt. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Stereotomy op 16-11-2004 21:12 ]

Alors.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Op zich klopt de bewering:
Topicstarter neemt genoegen met een kwaliteit van 3 MP. Hij neemt zijn foto's op 6MP. Vervolgens snijdt hij een stuk van 3MP uit dat hij interessant vindt.
Je houdt dan een 3MP plaatje over dat voor hem van kennelijke goed genoege kwaliteit is, en een sterkere vergroting heeft dan het originele 7MP plaatje. MITS je het op hetzelfde formaat afdrukt.

Dit plaatje verschilt echter op een aantal punten van het plaatje dat je gekregen zou hebben met een grote focale-lengte.
1. Het perspectief is nog steeds het perspectief van de 3x zoom stand. ws zo'n 100mm. 6x zoom hoort bij een perspectief van +/- 200mm. Even ervan uitgaande dat kleinste brandpuntsafstand op de lens rond de 35 mm zal liggen.
2. De zoomfactor die je hiermee bereikt is niet zo sterk als je denkt.
want:
6 mpix = 2000x3000 = 3x zoom
3 mpix = 1400x2100 = 2000/1400 * 3 = 4.2x zoom

maw om uit een 6 Mpix foto, die van zichzelf 3x zoom is, een vergroting van 6 x zoom te halen moet je crops gaan maken op:
(2000/y_res) * 3 = 6
6000/y_res = 6
y_res = 1000
je krijgt dan dus plaatjes van 1000x1500 en das wel een heel lage kwaliteit. 1.5 Mpix

De crop en vergrotingsmethode is dus niet een afdoende alternatief voor voldoende zoombereik.

[ Voor 3% gewijzigd door schijndel op 26-11-2004 19:15 ]

Pagina: 1