Coreldraw uitsnijden

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jbweb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10-2023

jbweb

professional noob

Topicstarter
Ik ben een newbie wat betreft Coreldraw, maar heb inmiddels wel een logo gemaakt. :) Het logo bestaat uit 2 zelf gemaakte letters waarin een 'B'

Nu heb bestaat de B uit 1 hele vector (als dat zo heet) en moet er een stuk uitgesneden worden omdat de 'B' natuurlijk een open ruimte in zich heeft.
Wat wel is gelukt is een tweede vector over de eerste heen leggen met een andere kleur, maar helaas worden deze kleuren niet mooi in de uiteindelijke print. :/

Is er een manier om de holte uit de originele 'B' te snijden met de tweede vector als sjabloon? Ik heb al geprobeerd met uitknippen maar dat werkt niet (of ik begrijp de werking niet helemaal goed.

Als ik een leuke signature bedenk, zijn jullie de eerste die het weten

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Welkje versie gebruik je?

In versie 12 doe je het als volgt:
- Selecteer beide vectors (zonder vulling!)
- Ga naar het menu "Arrange"
- Kies in het submenu "Shaping" voor "Simplify"

Beide vectors zijn nu gecombineerd tot een object dat je een vulling kan geven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Oke, je hebt 2 B's als ik het goed begrijp.

B1 is de B waar een 'gat' in moet komen, B2 is de B die de vorm van dat gat aangeeft.

Selecteer B1, en selecteer met shift B2 erbij, klik in je interactive icoontjesbalk de button voor 'Uitsnijden' (naam kan anders zijn, weet dat nooit uit mn hoofd :+), en hij snijdt m uit :)

Mocht het nou niet werken en je hebt vanavond nog geen antwoord, dan kijk ik 'ff in CorelDRAW. Ik weet namelijk wel hoe het moet maar zo uit 't hoofd is lastig :) Dat 'Uitsnijden' icoontje is in ieder geval 1 van een set icoonjes die bij elkaar horen, waar onder andere ook 'Weld' (Lassen) bij zit ...

[ Voor 17% gewijzigd door TheLunatic op 16-11-2004 12:37 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Teken eens gewoon een cirkel over je B heen (waar dat gat moet komen) Dan die cirkel en die B samen selecteren (shift inhouden en beiden aanklikken). Nu zie je boven in je beeld dat je gereedschappen veranderen. Er komen allerlei knoppen bij te staan. Zo kun je de 2 vectoren samen laten smelten, groeperen, etc.

Nou, daar staan dus ook twee knoppen bij waarmee je ze van elkaar af kunt halen. als je er even met je muis op blijft staan dan zie je al snel welke knop waarvoor dient (voorste plaatje min achterste plaatje, of andersom). Als je de juiste hebt gekozen zie je dat er opeens een "gat" in je vector zit.

Dit kun ja daarna verder bewerken door de nodes in de gewenste positie te brengen.

• jbweb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10-2023

jbweb

professional noob

Topicstarter
Geweldig, het werkt inderdaad.
Ik kon eerst geen twee kromme tegelijk selecteren en snapte al niet hoe jullie dat voor elkaar kregen, maar het bleek dat bij mij standaard het vormgereedschap pijltje geselecteerd was.

Ik heb nu een keurige B, bedankt

Als ik een leuke signature bedenk, zijn jullie de eerste die het weten