Northbridge cooling

Pagina: 1
Acties:

• martincm
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 10:07

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ik heb hier een Gigabyte GA-K8NS pro bordje met dus een nVidia Nforce 3 250 chipset. Ik heb mijn comp nu van binnen zo stil mogelijk gemaakt voor zover dat kan op basis van luchtkoeling. Nu is het alleen dat er op mijn northbridge een heatsink(je) zit met daarop een hele kleine fan (ik denk zelf zo'n 40x40 fannetje) die echt superveel toeren draait en daarbij een enorm lawaai afgeeft (wat dus pas opvalt als de rest stil is). Ik denk erover om deze fan los te koppelen, en alleen die heatsink zn werk te laten doen. Op de meeste borden van andere fabrikanten (socket754) hebben ze allemaal een passive koeling voor de northbridge. Kan dit kwaad om deze minikoeler los te koppelen en puur de sink op de met de airflow te koelen ????

Mijn kast flow opstelling is als volgt :
120mm front intake ; 80mm back outtake ; 80mm sidepanel intake ; Zalman 80d-hp VGA cooler MET 80mm slim fan ; cpu cooler is een Zalman CNPS7000B-CU.

[ Voor 4% gewijzigd door martincm op 16-11-2004 00:53 ]

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

Verwijderd

Koop gewoon zo'n zalman northbridge blokje, is maar 3 eurie, makkelijk te monteren, en dan weet je zeker dat je je northbridge passief kan koelen zonder dat je northbridge te warm word.

Afbeeldingslocatie: http://salzburg.com.geizhals.at/img/pix/58276.jpg

Pricewatch:
pricewatch: Zalman ZM-NB47J (passief)

[edit]
De afmetingen zijn 37 (L) X 37 (W) X 47 (H) mm, dus je zou het ff kunnen meten, of het past.

Anders is er nog een lagere versie van die is 37(L) X 37(W) X 32(H) mm.
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/zm_nb32j_c_p.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 01:02 ]

• martincm
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 10:07

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ja dat was wel de bedoeling maar door de achterlijke plek waar gigabyte die chip plaatst past die northbridge er niet op door mn vga kaart met koeler, tenminste dat denk ik , k heb de zalman passive cooling nog nooit in t echt gezien, dus weet niet precies hoe die is qua grootte maar de nu sowieso met de heatpipes op de zalman vga cooler is daar geen plek meer voor

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

• Hoaxbe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 12:39

Hoaxbe

Revived his 9500

Zaag er anders een stukje uit. Dat wordt nog meer gedaan om bv condensatoren en (in jouw geval) uitbreidingskaarten uit de weg te gaan.

Intel 386 33Mhz - 8MB RAM - VGA en Geluid - 120MB HDD - 14" monochroom - Vergeelde plastic case

Verwijderd

martincm schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 00:58:
Ja dat was wel de bedoeling maar door de achterlijke plek waar gigabyte die chip plaatst past die northbridge er niet op door mn vga kaart met koeler, tenminste dat denk ik , k heb de zalman passive cooling nog nooit in t echt gezien, dus weet niet precies hoe die is qua grootte maar de nu sowieso met de heatpipes op de zalman vga cooler is daar geen plek meer voor
Ja heb ff je mobo opgezocht, het is idd wel een twijfel geval.
Precies dat hoekje zal al snel in de weg zitten.
Ik denk wel dat het originele koelblok te klein is om zomaar die fan uit te zetten, mischien dat je pc wel zal draaien maar je northbridge zal wel erg heet worden dan.
Afbeeldingslocatie: http://www.giga-byte.com/Motherboard/FileList/ProductImage/photo_k8ns_pro_big.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 01:20 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Die blauwe zalmann heb ik zelf ook en dat is een ideaal dingetje.
De montage met de plugjes onderop kun je mee schuiven dus je kan hem als het ware passend maken aan je mobo. Er zit een rails onderop dus je kan hem nog wat meer naar beneden halen en dan past je videokaart haast wel zeker.
Als het om een paar mm gaat dan kun je rustig de zalmann pakken.

Verwijderd

Haal gewoon de grootste (bijv. de NB47) en ga minimalistisch aan de gang met je zaag tot er geen koelribjes meer gevaar opleveren voor je videokaart. :)
Pagina: 1