Keuze IDE brander...

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Ja hoor, die "ouwe" van mij wil ook gaan fikken op zijn PII 233! Zat 'ie voorheen alles naar ontelbaar veel floppy's weg te schrijven, maar nu is 'tie het spuugzat!!! ;) ;) ;) ;)

Hij wil dus een intern brandertje kopen (geen scsi, IDE).
Ik heb geen flauw idee welke IDE brander als "goed en betrouwbaar" uit de bus komt...
We twijfelen tussen de Plextor 8/4/32 en de HP versie (9110i ofzo?).

Plextor zou mijn keuze zijn (heb zelf de 8/2/20 scsi) maar ik heb geen idee hoe de IDE-uitvoeringen van ze zijn..of misschien andere brandertjes???

Graag jullie positieve en/of negatieve reakties!!

Alvast bedankt ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Plextor

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Ik zou niet voor een 8 speed gaan op een p2 233. ik had zelf een 2 speed brander op m'n p 233 met 32 mb intern geheugen.
Ik moest echt van de pc afblijven tijdens het branden, anders ging het dus echt fout.
Koop gewoon een 4 speed ofzo, ik geloof dat ze bij www.eynstein.nl een teac hadden nu, die ook in cloneCD werkt (dus raw-writing..)
dat lijkt me wel een goeie

Verwijderd

GEEN HP!
NOOIT!

• A3-D
En wat is daar de reden van???

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tja, als je SCSI neemt (controllertje is ook maar 150 piek) dan is het CPU gebruik geen probleem meer. Mijn systeempje wordt niet trager als ik aan het fikken ben. Quaken tijdens het fikken heb ik nog niet geprobeerd maar dat schijnt geen probleem te zijn als ik de reakties op t.net lees.

Ik heb bdw een Teac 58S en daar ben ik wel tevreden over. Aangezien ik maar een 56K6 download ik bijna niets, dus ik gebruik 'm vooral voor backups (van m'n data en van audio CD's ;)).

Met SCSI lijkt me het direkt overfikken van een CD ook minder problematisch. Ik heb kan gewoon in 8 min een complete audio CD kopiëren (van Pioneer SCSI DVD drive naar Teac writer).

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Femme, ik heb al eens gevraagd of er eens een test gedaan kon worden naar het verschil in cpu belasting tussen scsi en ide, want na flink veel surfen en zoeken ben ik zelf van mening dat dat dus geen reet uitmaakt. Verder kan ik alles blijven doen terwijl ik m'n 8x ide gebruik. Spellen heb ik nog niet geprobeerd, maar een cpu belasting van 9% on the fly van cdrom (ide) naar cdwriter (ide) bij 8x van audio op een pentium 2-350 lijkt me niet een groot probleem!
Wat betreft cdromspeler (ide) moet je wel even goed uitkijken ja. Om op 8x te branden vond ik een minimum digital audio extraction van 12x een vereistte. Ik heb op dit moment een Afreey 50x (firmware 41) die minimaal 14x extract (volgens easy cd creator 16x). Geen probleem dus, maar je moet wel even specifiek op zoek naar een goede cdromspeler.

• A3-D
De CD-Romspeler is dus een "doodgewone" A-open 32 speed...

Verwijderd

Ik heb een Plextor IDE 8/4/32, echt uitstekend voor wat betreft de CD-R (echt alle schijfjes die ik had doet ie zonder problemen op 8x, ook de meest vage goedkope onderzettertjes).
Hij is alleen wel erg kieskeurig met de CDRW's op 4x (en voor die 4x voor CDRW's had ik hem nou juist gekocht, maar ja... Heb nu gelukkig goedkope CDRW's (3,80 p/st) bemachtigd waar ie wel op 4x mee overweg kan).

Processor-gebruik zit op mijn Athlon tussen de 2% en 7% als ik op 8x speed vanaf HD bak.

Effe kijken, 7% van 700MHz = 49, dus een Athlon op 49 MHz zou af en toe 100% bezig zijn met het bakken...

Een P2-233 moet op zich dus ook prima in staat zijn op 8x te kunnen bakken.

Als je veel losse files direkt van HD naar CDR wilt bakken, hangt het vooral af van je harddisk-snelheid, je hoeveelheid geheugen en of je HD erg gefragmenteerd is (hogere seek-times) of dat nog op 8x wil. Lukt dit niet, dan kun je altijd eerst even een image maken, of (makkelijker) gewoon op 4x bakken.

Ik bak trouwens nooit direkt vanaf CDROM/DVDROM, want ik wil geen rotte kopie als er een leesprobleempje optreedt bij een kras of stofje. En aangezien ie een audio-cdtje toch ook in een paar minuten inleest, heb ik liever de zekerheid van een geslaagde inlees-aktie.
Een SCSI-CDROM heeft trouwens hetzelfde risico, dus blijkbaar hebben al die mensen die dat 1:1 kopieren zo mooi vinden, altijd erg goede, onbeschadigde originele disks, of hun reader leest gewoon over errors heen en ze krijgen een kopie met foutjes die ze vervolgens blijkbaar niet horen (ik kan me dus ECHT helemaal groen en geel ergeren aan tikken in een cd, maar goed...).

CDRWIN: "copy to HD and backup", dan begint ie pas met schrijven als het hele origineel is ingelezen. "Retry Errors 99x", en "Abort on Error" (dus als ie een blok na 99x nog niet kan lezen kapt ie ermee zonder een CDR-schijfje verpest te hebben).

Met een SCSI-kaart+Writer schiet je weinig op, tenzij je HD en CDROM ook op SCSI zitten; anders is het een beetje onzin, want zelfs op 8-speed is de data-overdracht naar de writer nog geen probleem (1.4MB/sec).

Ik zit zelf regelmatig te internetten of te programmeren tijdens het bakken van een cdtje; om Q3 te gaan doen lijkt me toch wat overdreven, maar ik wil het wel eens gaan testen (met een CDRW lijkt me wel verstandig ;) ) om van dat eeuwige "SCSI-RULEZ!" gezeik af te zijn.
Of dit goedgaat lijkt me eerder een zaak van de juiste (hoge) prioriteit voor het bak-proces en de hd/cd-drivers dan van processor-usage, want zelfs Q3 kan nog wel draaien met 7% minder CPU-time.
Pagina: 1