[Filter] maakt de elco echt verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.811 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:35
hey gotters,

ik heb laatst (niet nieuw, wel 100% goed) Gale Gold Monitor MK2 gehaald, nu is het eerste wat ik meestal doe met speakers de filter bekijken, maar opdat moment zat er iemand naast mij, en die zag een 'gewone' elco zitten, als filter. Toen zei hij meteen dit is niet goed, of iig het kan beter, haal een *zogehete* 'Foliecondensator' (ofzo).

nu is mijn vraag, is dit echt zo veel beter als de 'gewone', de waardes zijn 3,3 uF @ 50V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100445

De elco die jullie zagen zitten was waarschijnlijk een bipolaire elco. deze zijn gebruikelijk in luidsprekerfilters. Je kan dit type niet zomaar vervangen door een ander type condensator. wil je toch betere componenten in het filter, kijk dan eens bij bijv. speaker en co of je de onderdelen kunt vervangen door duurdere typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
zou je mij een beetje kunnen helpen met die onderdelen, kwa speakers, intern dan, ben ik vrij n00b :P maar je kan dus niet zomaar een foliecondensator erin gooien? owja, misschien wel belangrijk, speaker is Bi-Wire-able

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
elco's ed hebben zeker wel degelijk invloed idd. Zo erg dat ik morgen waarschijnlijk de filter van mijn speaker onder handen gaan nemen.
Komen wat betere (helaas ook weer wat duurdere) zooi op dit zitten. Meestal uit zich dit in detail en een klein beeje in bv hoog of lag, maar dat laatste is maar heel gering.
Maar antwoord op je vraag is dus ja, het kna veel beter, maar je moet wel weten wat je moet vervangen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Niet door een willekeurige condensator nee, maar wel door een film type. Of het echt veel uitmaakt? Soms niet, soms wel. Het filter is wel een van de dingen waar vaak op bezuinigd is in commerciele systemen. De plaats in het filter maakt ook uit voor het eventuele verschil in geluidskwaliteit. Het beste is om stapsgewijs te werk te gaan. Als eerste is de elco aan de beurt die in serie staat met je tweeter. Je kunt deze vervangen door een bijv. audyn cap MKP (verkrijgbaar bij speaker en co) Deze condensator is vaak het meest kritisch. bovendien kost een gewoon MKP tje niet zo veel. (ik gebruik deze als minimum) Maakt het al veel verschil dan kun je eventueel naar duurdere types kijken (MKP+, Mcap supreme, Jensen paper in oil etc)

PS als er alleen een bipolaire elco in een correctie netwerk (bv impedantie correctie netwerkje) zit dan zal het verschil met een MKP waarschijnlijk minder zijn of misschien zelfs afwezig. Deze hebben vaak een relatief grote waarde. De condensator in serie met de tweeter is vaak in de orde van 5uF tot 20uF

Gezien de totale waarde van de luidspreker vraag ik me wel af hoeveel je bereid bent uit te geven aan een condensator. Die vraag moet je misschien eerst voor jezelf stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
maar mij leek het niet zomaar te kunnen, de ene elco met een andere soort elco te vervangen, of kan dit wel, want volgens
Anoniem: 100445 schreef op maandag 15 november 2004 @ 22:37:
*knip

Je kan dit type niet zomaar vervangen door een ander type condensator

*knip
maar wat ik uit B_FORCE zijn tekst haal, is dat het wel kan(of concludeer ik dat verkeerd :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:36
Het hangt er allemaal een beetje van af waar die elco precies zit. Vermoedelijk zit hij ofwel als filter voor de tweeter, ofwel als resonantiekring om de impedantie af te vlakken. Aan de waarde te zien verwacht ik het eerste.

Een elco in het filter voor de tweeter kan je probleemloos vervangen door een foliecondensator. De voordelen van een foliecondensator zijn: kleinere toleranties (schommelingen in de frequentieweergave worden beperkt), lagere inwendige weerstand (meer demping voor de tweeter), en minder mogelijkheid op vervormingen door hysteresis-effecten van het elektrolyt in een elco. Veel technische blabla, de vraag is maar of je het hoort. Een gewone foliecondensator is niet duur (enkele euro), ik zou het dus gewoon proberen :)

Mocht de elco toch in een resonantiekring zitten, en dus niet in serie met de tweeter, dan heeft het vervangen ervan weinig tot geen nut.

[edit] Wat Indoubt zegt dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
vervangen weinig tot geen nut, maar het kan nog steeds probleemloos?

edit:

owja, aantal volt maakt niet veel uit toch? mits het maar even hoog is of hoger?, maar niet lager toch?

[ Voor 47% gewijzigd door Dr Pro op 15-11-2004 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dr Pro schreef op maandag 15 november 2004 @ 23:04:
maar mij leek het niet zomaar te kunnen, de ene elco met een andere soort elco te vervangen, of kan dit wel, want volgens

[...]

maar wat ik uit B_FORCE zijn tekst haal, is dat het wel kan(of concludeer ik dat verkeerd :? )
ehm jah je concludeerd et een beetje fout, maar de goeie antwooden staan er nu sowieso al :) (wat dus Indoubt zegt), ik legde et een beetje krom uit, sjorrie :)

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 15-11-2004 23:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
no harm :) ben al blij dat je me wilde helpen, over die MKB elco's, die kan ik niet vinden in het pdf'je , of neem ik MKB te letterlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

MKB ? Bedoel je MKP ? Dan ben je opzoek naar MKP condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 2111 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 09:56:
MKB ? Bedoel je MKP ? Dan ben je opzoek naar MKP condensator.
Of misschien MKT ;)

Voor een paar euro kun je het altijd uitproberen, zeker in de condensator in serie met het hoog (zoals al gezegt).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
maar is het niet schadelijk voor mijn tweeter...want ik wil natuurlijk wel langer genieten van mijn Gale's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
MKP zijn toch een stapje beter dan MKTjes? (heb ik latijd geleerd iig)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:37:
MKP zijn toch een stapje beter dan MKTjes? (heb ik latijd geleerd iig)
Ik verwacht niet dat je veel verschil zult horen eigenlijk (afhankelijk van de rest van de componenten natuurlijk)

En nee, je kunt niets kapot maken als je de zelfde waarde neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mmm, want ik wilde mijn filter dus compleet vervangen voor wat betere componenten. Ik wist dat die MKPtjes beter waren. Ook in overleg met speaker en co vertelden ze me dat je flink wat detail winst zou boeken (vooral in het hoog).
Maar als dat niet echt helemaal waar is dan doe ik dat niet, scheelt me toch weer 40 euro ofzo.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:50:
mmm, want ik wilde mijn filter dus compleet vervangen voor wat betere componenten. Ik wist dat die MKPtjes beter waren. Ook in overleg met speaker en co vertelden ze me dat je flink wat detail winst zou boeken (vooral in het hoog).
Maar als dat niet echt helemaal waar is dan doe ik dat niet, scheelt me toch weer 40 euro ofzo.
Ik bedoel tussen MKP en MKT he, niet t.o.v een elco. Maar je kunt het gewoon uitproberen, eerst de ene in het hoog, dat hoeft geen 40 euro te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:18:
[...]

Ik bedoel tussen MKP en MKT he, niet t.o.v een elco. Maar je kunt het gewoon uitproberen, eerst de ene in het hoog, dat hoeft geen 40 euro te kosten.
ehm nee das waar, maar ik dacht ach als ik toch mijn filter er uit heb, waarom niet gelijk alles.
In het hoog gedeelte moet ik er denk ik dan twee vervangen, er staan er 2 paralell gloof ik (weet et schema niet helemaal uit mijn hoofd meer).
nouja iig wat ik wil zeggen is dat het dan weinig zin heeft om er maar een te vervagen als die ander ook nog 'slecht' is :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
maar zijn die elco's zo speciaal dat ze alleen bij speaker en co kan kopen? of zijn ze ook in lokale electroboeren te vinden? (zo ja kent iemand er eentje in adam :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Dr Pro schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:10:
maar zijn die elco's zo speciaal dat ze alleen bij speaker en co kan kopen? of zijn ze ook in lokale electroboeren te vinden? (zo ja kent iemand er eentje in adam :P )
een elco is anders dan een folie condensator, de elco heeft namelijk een polariteit. Dit is niet handig in speakers (wisselspanning) dus zitten er bipolaire elco's in. Deze zijn makkelijk te vervangen door film condensatoren. En deze heb je in verschillende smaken, m.i., kan je het beste MKP kopen deze is maar een fractie duurder dan MKT en het verschil is goed hoorbaar op een goede set. En zoals Deepspace ook al zei, vervang gewoon de hoogsectie door MKP en koop een luchtspoel voor je bas-sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ehm je kan ze idd bij de plaatselijke elektronica boer krijgen. Ik heb mijn speakers gekocht bij speaker en co. Die weten ook wat meer over het ontwerp van mijn speaker en van de filter die erop zit. Daarom ga ik naar speaker en co. Zodat we we samen daar iets moois voor kunnen bedenken.

Een elektronica boer heeft daar (meestal) minder verstand van.

En ehm ik hoor nu ff 2 andere dingen. Taco zegt dat MKPtjes veel beter zijn en deepspace zegt dat het niet veel uitmaakt. Of snap ik je verhaal nier helemaal deepspace?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:51:
En ehm ik hoor nu ff 2 andere dingen. Taco zegt dat MKPtjes veel beter zijn en deepspace zegt dat het niet veel uitmaakt. Of snap ik je verhaal nier helemaal deepspace?
Ik zeg dat het verschil tussen MKP en MKT veel kleiner is dan het verschil met een elko. Hoe groot het verschil daadwerkelijk is, zal afhankelijk zijn van je setup. Maar als het prijsverschil maar een euro is oid, dan kun je net zo goed een MKP nemen. Ik betwijfer echter of je met een blindtest het verschil zou kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Het verschil tussen een MKT en een MKP is meettechnisch nauwelijks vast te stellen - als je de condensator zélf doormeet. In werkelijkheid luister je niet naar een condensator alleen - je luistert naar een hele setup, die uit tal van componenten bestaat die verre van perfect zijn. Hierdoor verdwijnt het minieme verschil tussen de MKT en de MKP helemaal in het niets.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die beweren het verschil te horen... maar ik zou de echtheid van hun statements graag verifiëren met dubbelblinde tests ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
als ik kijk in het pdf'je van speaker en co, dan zie ik de waarde 3,3 uF bij 100V staan (is wel 11,50). dat de waarde kwa volts stijgt maakt niks uit toch? ik bedoel, de orginele zijn 50V, en deze 100

een MKT echter kost 1,40 euro! dat is wel een groot verschil.......en als ik deepspace dus goed begrijp, is er weinig tot geen verschil (meetbaar). deze MKT heeft een werkspanning van 160V er zijn ook hogere 'V' beschikbaar, moet ik het hoger nemen of juist niet?

(nogmaals, als het op filters aankomt ben ik nogal n00bish, majaahh, zo zijn we allemaal begonnen toch? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Gewoon de goedkoopste nemen, zolang het maar geen elco is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
nieuw probleem :( 1 van ze doet het niet, hoe kan je checken of zo'n MKT niet kapot is? is er 'iets' voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dr Pro schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:40:
nieuw probleem :( 1 van ze doet het niet, hoe kan je checken of zo'n MKT niet kapot is? is er 'iets' voor?
Meetbrug, of scope + functiegenerator..

Of: multimeter er overheen en kijken of hij van een meetbare naar oneindige weerstand gaat.
Multimeters snappen condensatoren niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
:) bedankt voor je snelle reactie, ik ga het meteen proberen, ben bij dat ik hier een meter bij de hand heb :)

moet de waarde nouw wel of niet oneindig zijn :| , wel toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Dr Pro op 30-11-2004 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 00:44
Als een seriecondensatortje de enige filtering is die erin zit, is het zwaar overkill om gaan te bi-wiren, aangezien je dit nooit of te nimmer zal kunnen horen. Het vervangen van die condensator zal trouwens ook geen hoorbare vooruitgang opleveren. Een verslechtering is trouwens mogelijk door de grote toleranties van die dingen. Mij dus echt een raadsel waarom je er geld in zou investeren. Sommige mensen hebben toch echt geld te veel.

[ Voor 29% gewijzigd door Dikke Foaf op 30-11-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
de speaker die is gelukt klinkt wel helderder dan eerst, om dat te testen heb ik 1 'orgineel' te laten en die andere 'gemod' er is wel duidelijk verschil :) dus ik vind dit wel 3 euro waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 00:44
De condensator zorgt voor de 'crossoverfrequentie', waardoor die mss ergens op laat ons zeggen 500Hz kan liggen. Een afwijking van de condensator (tolerantie) veroorzaakt enkel een lichte verschuiving van die frequentie. In het hoge gebied, laat ons zeggen +10k heeft die condensator geen enkele invloed. Meer helder klinken betekend meestal dat er meer hoge frequenties aanwezig zijn, wat in theorie dus niet kan door het vervangen van die condensator omdat die daar simpelweg geen effect op kan hebben. Het enige wat wel kan is dat de impedantie wat lager is, waardoor de tweeter wat meer vermogen krijgt, maar volgens mij is dit verschil zo klein dat het onhoorbaar is. Voor mijn part een geval van psycho-akoestiek dus. Laat eens iemand luisteren die niet weet of er iets gedaan is aan die speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Dikke Foaf op 30-11-2004 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
hmm, dat is wel weird dan, zou best wel is psycho akoestiek kunnen zijn 7(8)7 ik zal het is zo laten en dan vragen welke van de 2 beter klinkt, alleen dat zal niet meer vandaag gebeuren
Pagina: 1