nvidia raid crasht bios

Pagina: 1
Acties:

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
misschien op het eerste gezicht een vage topictitel, maar daar komt het wel op neer.

we hebben net een PC ge-assembleerd, en booten die.
aangezien we een RAID-1 array willen gaan we de bios in, en zetten we voor SATA-3/4 nvidia raid aan.
na enkele reboots komt hij uiteindelijk toch nog in het nvidia raid bios menuutje, en installeren we de RAID-1 array.
na een reboot komen we in de windows setup terecht waar we beide drivers via F6 installeren.
plots zegt de setup dat hij 2 niet van elkaar te onderscheiden HD's heeft gevonden, dat windows het probleem heeft opgelost en dat er gereboot hoeft te worden. na een reboot begint de miserie. in de bios gaan gaat niet, de schijven worden apart herkend, maar de nvidia raid bios blokkeert.

CMOS reset dan maar. de bios induikelen en opnieuw alles in orde zetten voor RAID-1. en nu crasht de PC telkens die RAID aanstaat, anders niet. nix lukt nog, 'del' typen voor de bios geeft nix, en die raid-bios crasht compleet op het detecteren.

we zijn nu al een tijdje verder en soms lukt het toch om verder te raken:
- de CD-ROM werd van plaats gewisseld of losgekoppeld (ik denk dat dit te maken heeft met informatie in de bios die veranderd is, maar dan zou een CMOS clear hetzelfde effect moeten hebben, niet?)
- na vele reboots lukt het soms toch zonder aanwijsbare reden

ik verdenk de windows-install, of de bios maar wie zal het zeggen.
m'n broer meldt net dat ie nog eens in de windows setup geraakt is en weer die melding kreeg dat er 2 niet te onderscheiden HD's zijn gesignaleerd.

verder heb'k al google/got search/microsoft KB geprobeerd en zijn we constant aan het zoeken. RAM timings zijn al verlaagd, voedingswaarden zijn ok etc etc.

systeem:
Athlon64 2800+
MSI K8N NEO FSR
2x Maxtor 120G SATA
BENQ DVD+-RW (dual layer)

enig ID wat dit kan verhelpen?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
even kickje met wat extra info.

de bios is geflashed, en hangt nu niet meer na detecting array.
maar windows crasht wel tijdens het opstarten.

volgende stap is de nieuwste drivers op een disketje te kegelen, en daarmee windows proberen te installeren... I'll keep you informed

Verwijderd

Klinkt misschien vreemd, maar ik denk dat één van de schijven brak is. Ik zat in een soortgelijke situatie als jou en ik ben daar toen ook erg lang mee aan het klooien geweest. Beste kun je de schijven even na elkaar afzonderlijk testen in een andere systeem met een programma die de smartfunctie uitleest. Maxtor heeft daarvoor PowerMax ontwikkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 09:27 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
owkeej het probleem is nu volledige van de baan. (toch dank @ Eraser)

eerst en vooral was er dus de brakke BIOS, en het volgende probleem, je raadt het toch wel nooit zeker: de voeding 8)7 incompatibiliteit van de BENQ lezer en de nForce IDE controller.

toen ik de noname voeding eerst zag (met 16A op de 12V rail) dacht ik al dat het krap zou worden, maar verder had'k er ook geen aandacht aan besteed... ( er hingen 'slechts' 2xHD en 1xDVD, dus geen graka etc aan (buiten natuurlijk de proc etc) dus ik dacht dat het mss wel nog zou werken)
zonder de DVD+-RW draait het dingetje vloeiend, wanneer je hem er terug aanhangt raakt ie nog in windows niet.

weinig reacties gekregen, maar het is toch opgelost binnen de deadline van woensdag. dus deze post kan nog voor het nageslacht dienen :)

edit:
na wat verder testen met de benq op 3 eigen systemen met hetzelfde mobo en een ABIT NF7-S, en een P4 bordje kwamen we erachter dat het pcies aan de combi mobo-DVD lag. even zitten rommelen op de benq site bij firmware updates en daar stond dan dat er een compatibility issue gefikst was omtrent de nForce IDE controller

[ Voor 26% gewijzigd door H!GHGuY op 25-11-2004 10:33 ]