Toon posts:

[PASCAL] Executable van pascal programma werkt niet *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een raar probleem waar ik, als amateur pascal programmeur niet uit kom... Ik heb op mijn werk een programma moeten aanpassen dat na veel moeite eindelijk wilde compileren. Het programma staat op een Dos machine (geen windows alleen dos), en we hebben turbo pascal 5.0 daarop staan. Na de compilatie wilde ik kijken of het programma werkte, dus heb ik de optie run gedaan.
Werktte als een zonnetje.
Dus ik Turbo afgesloten, en tik de naam van de executable in (in het pad waar het programma ook daadwerkelijk staat), maar dan krijg ik een runtime error, met een adres. In turbo het adres van de fout opgezocht, krijg ik de melding dat de fout niet gevonden is.
Is er iemand die mij wat verder op weg kan helpen waar ik dit kan vinden? Het programma doorlopen vanuit turbo werkt ook gewoon, en met debuggen krijg ik geen fouten naar voren, maar de executable weigert echt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke runtime error krijg je dan precies? (welk nummer)?
Een RTE 200 misschien? :)

Verwijderd

Als je eens ff de error hier neerzet, kunnen we je wat beter helpen.

Ik gok erop dat het een compatibiliteits probleem is tussen TP 5.0 en moderne machines,
waarschijnlijk heb je iets als een division by zero ofzo als melding staan zoja, kijk eens bijvoorbeeld hier: http://www.brain.uni-freiburg.de/~klaus/pascal/runerr200/

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn hoofd (uiteraard ligt het exacte adres van de fout op mijn werk) was het 0491:0900

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:26:
Uit mijn hoofd (uiteraard ligt het exacte adres van de fout op mijn werk) was het 0491:0900
dat is waarschijnlijk het adres, staat achter Runtime error ....... at [0491:0900]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt 8)7
Dat adres heb ik dan vervolgens ingetikt bij de Find Error optie in turbo, maar die kwam met de melding adress not found. En vanuit turbo draait het programma dus wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:30:
Ja dat klopt 8)7
Dat adres heb ik dan vervolgens ingetikt bij de Find Error optie in turbo, maar die kwam met de melding adress not found. En vanuit turbo draait het programma dus wel.
ja, de echte foutcode zou toch wel handig zijn om je verder te helpen.
Is het nu toch die Runtime error 200, zie dan dit stukje:
http://groups.google.nl/g...3a9063075c53989681%40news

Onderaan wordt een zip file genoemd (ftp://garbo.uwasa.fi/pc/link/tsfaqp.zip), waarin weer allerlei oplossingen staan (zie faqpas5.txt in die zip in jouw geval).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, komt ie, heb even terug gezocht in mijn mailbox.
Ik krijg een runtime error met enkel het adres 0491:0944
Zegt mij persoonlijk niks zo'n los adres.... :?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

doe eens een google op "turbo pascal runtime error 200"
en anders is het wel de vermelding waard *welke* runtime error je krijgt.
majipska gaat op maandag 15 november 2004 @ 19:53 schrijven:
In die tijd, toen het programma nog helemaal niet werkte kreeg ik runtime error 2, niet 200, maar echt 2, het zou kunnen dat het die is.
File not found
:+ 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door PipoDeClown op 15-11-2004 23:27 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeker niet runtime error 200, die heb ik al getackled bij het compileren van het zooitje buiten turbo om (met optie tpc in dos de source gecompileerd).
In die tijd, toen het programma nog helemaal niet werkte kreeg ik runtime error 2, niet 200, maar echt 2, het zou kunnen dat het die is. Maar om niet iedereen boos te krijgen omdat ik met te weinig info kom, first thing morgenochtend ga ik het programma de runtime error laten geven, en die post ik dan, bedankt vast voor de hulp en i'll be back!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:48
elevator schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:21:
Welke runtime error krijg je dan precies? (welk nummer)?
Een RTE 200 misschien? :)
Voor zover ik weet krijg je alleen een RTE 200 met TP7, niet met eerdere versies :)
Maar ik kan het mis hebben, het is een tijd geleden dat ik met Pascal heb gewerkt.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Verwijderd

Zonder Errorcode wordt het erg lastig, maar je hebt wel het adres in het geheugen waar die error zou moeten plaatsvinden. Je hebt niet toevallig ASM code in je programma zitten.

Buiten dat. Je programma volstouwen met commando's die output op het scherm toveren wil ook nog wel eens helpen om de fout te localiseren.
De fout zit dan na de laatste regel die op je scherm staat en voor de eerste die je niet ziet :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd de exacte errorcode!
Ik krijg bij het willen draaien van de executable vanaf de command prompt: Runtime error 002 at 03BC:0944
Maar vanuit turbo draait het programma wel, zonder runtime error. Zou dit te maken kunnen hebben met verschillende TPU's die het programma aanroept? Moeten die in dezelfde directory staan, of maakt dat geen verschil?
In de hoop dat iemand me kan helpen!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:48
Volgens mijn (officiële :) ) Turbo Pascal handleiding:
2 File not found
Reported by Reset, Append, Rename or Erase if the name assigned to the file variable does not specify an existing file.

Hopelijk helpt dit je wat op weg :)
TPU's worden voor zover ik weet meegecompileerd in de exe, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Verwijderd

Topicstarter
Oke.... Dus als ik het goed begrijp dan vind het programma iets niet dat word aangeroepen? Dan kan ik in ieder geval weer verder gaan zoeken. Bedankt voor jullie hulp!!!
Pagina: 1