Toon posts:

Intel thermal pad superieur?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van Tomshardware:
We would say that an average enthusiast will not leave the system untouched for its whole life span. Exchanging the motherboard, the CPU or the CPU cooler are likely tasks on the future to-do list for any geek. So we repeated our measurement with a standard thermal compound, since this is what your typical user would use.

The result is shocking, since both zone's temperature thresholds were exceeded. In addition to that, processor temperature exceeded the limit, too, which eventually caused the Prescott to throttle. This results in a performance cut and a reduced component life span.
Download VIDEO

Dus het is aangeraden om bij de thermalpad te blijven. Of heeft THG een fout gedaan bij het aanbrengen van de andere koelpasta?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 16:56 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Kheb dat vidje eens gekeken, best leuk allemaal, maar zoveel thermal paste gebruik ik nog niet eens voor 10 procs |:(
Dat is zowat een heel spuitje as wat daarop zit man :o
ja ik weet dat er een heatspreader opzit en dat je dan meer moet gebruiken maar zoveel is echt way 2 much imo.....

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• eR1k
  • Laatst online: 01-02 01:08
Idd zoveel thermal compound kan nooit goed zijn voor de temps. Ik vind de behaalde resultaten dan ook niet echt betrouwbaar maar dat is mijn mening :+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heb et niet bekeken, maar word eerst de pad gebruikt en daarnaa op dezelfde cooler pasta?
iig altijd heeeeeeeel erg goed schoonmaken. maar zelfs dan heb je hogere temps omdat je eerst de pad hebt gebruikt, waardoor restjes parafinewas (die in de pads zit verwerkt) in de miniscule groefjes blijft zitten.

om het accuraat te doen, moet je een aantal zelfde coolers hebben, en elke proberen op dezelfde CPU, maar allemaal met andere pasta.

edit:
heb em nu wel bekeken.
lijkt me vreselijk goedkope pasta... en ook veeeeeeel teveel wat er op die chip gedaan word.

@ el snorro: daarom hebben ze ook zo'n industrial size tube van die zooi, zodat et niet teveel lijkt.... :+

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 15-11-2004 17:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

mr_petit

opperprutser

volgens mij gebruiken ze hier vdan die normale zinkoxide pasta wat je doorgaans voor krachttransistoren gebruikt.
Deze is lang niet zo goed als koelpasta op zilverbasis.
Met een dergelijk gepruts kan ik me zelfs voorstellen dat ze bij die kloepasta versie geeneens de thermal pad verwijderd hebben 8)7

"man is not truly one, but truly two,"

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
K heb het ook eens bekeken.

1: Ik wist niet dat die intel zo heet werden A64 wordt lang niet zo heet zekers niet als je een nieuwe 0.09µ winchester pakt. Ding werd met boxed cooling stressed 77c lijkt me niet echt gezond voor de leversduur.

2: De pasta was geen artic silver of zo mischien dat dat ook nog scheeld ?

3: Geen coolers van andere merken ? Denk toch echt wel dat een zalman 7000 of 7700 cu beter coolt dan die boxed cooler. alleen die zijn er niet voor de LGA 775 socket.

Mja Ik ben zeer blij met me amd als ik dit zo zie.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 15-11-2004 18:18 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Astennu schreef op maandag 15 november 2004 @ 18:14:
K heb het ook eens bekeken.

1: Ik wist niet dat die intel zo heet werden A64 wordt lang niet zo heet zekers niet als je een nieuwe 0.09µ winchester pakt. Ding werd met boxed cooling stressed 77c lijkt me niet echt gezond voor de leversduur.
Is een bekend feit dat die nieuwe krengen zo heet worden.
De oude waren al niet bepaald koel...
2: De pasta was geen artic silver of zo mischien dat dat ook nog scheeld ?
jah dat scheelt zeker. Vooral omdat ze daar dus zinkoxide pasta gebruiken.
Industriele zooi voor krachttransistoren...
3: Geen coolers van andere merken ? Denk toch echt wel dat een zalman 7000 of 7700 cu beter coolt dan die boxed cooler.
lijkt mij ook jah
Mja Ik ben zeer blij met me amd als ik dit zo zie.
ik ook :)
zelfs al is et een Palomino die kokend heet word, maar nogsteeds nie zo heet als die P4 :)

Verwijderd

kerel, hij knijpt die hele tube leeg, kan me voorstellen dat dat niet geweldig is, bovendien is het volgens mij no-name zut

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
alstublief zeg....
lol

Wat is die vent van plan? de CPU te verzuipen in die pasta ofzo?

Als ze voor te beginnen al eens de CPU terug mooi proper maken (met deftige koelpasta verwijderaar) en daar dan GOEDE (neem nu AS5, iets wat de gemiddelde tweaker op zijn nachtkastje heeft liggen in geval van nood ;) )pasta op doet, dan ga je die CPU temp ineens zien VALLEN!!!!!!!!!.

Dat die dingen heet worden ok, maar mijn AMD 2500+@ 2300 en 1.775 Volt wordt dankzij AS5(en THERMALRIGHT :+ ) maar 40° stressed ze!

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Modbreak: Let op!Dit topic gaat over of de thermal pads van intel superieur zijn, niet of Toms Hardware Guide bevoor-oordeeld is enzo!

Een aantal flames naar THG weggehaald, laat dit verder niet meer nodig zijn!

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 15-11-2004 19:42 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Nofi, maar wat een prutser. Naast bovengenoemde kritiek (zoveel pasta gebruik ik nog niet eens om m'n tanden mee te poetsen :X) nog een punt.. wie monteert er in hemelsnaam zo een koeler? Gewoon systeem op de zijkant laten staan en koeler er op jassen maar..

38 graden omgevingstemperatuur in de kast vind ik nou ook niet echt een lekkere temp.

Dan zit er nog een leugen in deze test.. hij zegt 'intel adviseert een casetemp van 38 graden'. Dit is domweg niet waar. In de tekst die hij laat zien staat duidelijk 'at or below 38 degrees', oftewel 38 graden is de max.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45176/full.jpg

Dit neem je toch niet serieus? Afgezien van dat het teveel pasta is, is de CPU niet schoon. Ik zou de cooler wel eens van onderen willen zien..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 20:24 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Iedereen zeurt over teveel koelpasta, maar als die CPU koeler strak op die CPU zit dan drukt dat pasta wel weg aangezien de druppel in het midden zit. Minder kan natuurlijk wel maar het is niet zo dat dit superslecht is voor koelprestaties.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 15 november 2004 @ 20:51:
Iedereen zeurt over teveel koelpasta, maar als die CPU koeler strak op die CPU zit dan drukt dat pasta wel weg aangezien de druppel in het midden zit. Minder kan natuurlijk wel maar het is niet zo dat dit superslecht is voor koelprestaties.
Dit is niet waar. Wat je op die manier krijgt is een laag koelpasta tussen koeler en CPU, iets wat niet de bedoeling is. Er hoort juist nauwelijks koelpaste tussen te zitten, koelpasta is alleen maar bedoelt om oneffenheden in het te koelen oppervlakte weg te werken.

Dit is wel degelijk funest voor de koelprestaties. Zeker met deze pasta (vrij stugge, dikke pasta.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het over de thermal pads van Intel gaat, daarmee ben ik tot nu toe vrij tevreden geweest. Hoe ze het doen over enkele jaren weet ik niet maar als ik een systeem voor iemand bouwt en er zit een Prescott in blijft die met de boxed koeler gewoonlijk onder de 55°C stressed. Of anders waren al die thermal diodes brak maar dat lijkt me een nette temperatuur.

• El Snorro
Dit is geen flame naat ome tom ofzo, maar volgens mij zijn ze daar gewoon vergeten de thermal pad van de koeler te halen??
Dat icm met teveel koelpasta is natuurlijk helemaal funest voor de proc waardoor die gaat throttelen. (of hoe schrijf je dat :P )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Ze testen dit op een Intel moederbord.
Achteraan dit filmpje op 2:38 minuut staat: Avoid 3rd party Motherboards & Cooling!
Dat betekent: Vermijdt moederborden die niet van Intel zijn!
Waar slaat dat op? Ze testen hier zelfs maar met 1 mobo: namelijk die Intel |:(

Dus zij zeggen: Koop geen Asus/Abit: maar neem een intel mobo (daar kunt ge dus niet mee overclocken he, dus valt zowiezo al af...)

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen-v op 15-11-2004 21:28 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Met thermal pads heb ik zeer slechte ervaringen, toe zaterdag. Toen een AMD boxed bitch op een 3500+ gezet, ze zijn wat luid maar koelen zeer redelijk hoor, viel mij iig erg mee.
Maar om antwoord te geven op de vraag van de TS, ik heb tig soorten koelprut geprobeerd (coolermaster, zalman, AS3/5, standaard amd prut, naamloze prut, echte koel stickers :P) maar AS 5 en daarna 3 presteren bij mij echt beter dan de rest.
Scheelde bij mijn Palo 1600+ op 15XX mhz 8 graden stressed tussen coolermaster prut en AS3 :|

Gabriël AM5

Verwijderd

Oh thermal pads werken prima, zeker die van de Intel/AMD koelers.

Dat is ook nogal logisch, Intel en AMD kunnen het zich niet veroorloven een niet (goed) werkende CPU/koeler combo op de markt te brengen.

De vraag is dan ook niet of een pad werkt, maar of hij superieur is aan een koelpasta.

In mijn ervaring is dit domweg niet waar, mits de pasta juist aangebracht wordt. Ook niet als je gewone witte koelprut van de electroboer neemt.

Dit is ook logisch te redeneren. Bij een pad zit er ALTIJD een laag tussen de CPU en de koeler. Dit introduceert extra (warmte) weerstand. Bij juist aangebrachte koelpasta heb je deze laag niet --> betere overdracht.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 22:27 ]

Verwijderd

wat een prutser :P

ik heb opzich wel goede ervaringen met de thermal pads, maar het kan altyd beter.. as5 is niet voor niks zo duur, het koelt gewoon beter..
en zoveel pasta is idd niet erg gezond voor de cpu :/
btje matige revieuw / filmpje

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:01
Pasta koelt niet maar geleid. En het is inderdaad veels te veel. Pruts werk, geen review waardig imho.

Zet dat er nou weer niet bij :/

[ Voor 25% gewijzigd door Apen-nootjes op 16-11-2004 10:42 ]

• El Snorro
KryTech schreef op maandag 15 november 2004 @ 22:44:
Pasta koelt niet maar geleid. En het is inderdaad veels te veel. Pruts werk, geen review waardig imho.

Die 2 laatste zinnen zijn imo weer een flinke flame to thg

quote het dan ook ni :)

(zie:)
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/alert.gif WaarschuwingAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/alert.gif

Let op! Dit topic gaat over of de thermal pads superieur zijn! Niet over of THG bevoor-oordeeld is!

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 16-11-2004 10:44 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:32

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

El Snorro schreef op maandag 15 november 2004 @ 23:29:
[...]

Die 2 laatste zinnen zijn imo weer een flinke flame to thg
(zie:)

[...]
Nou ik denk dat hij juist heel goed aangeeft dat je met deze video niets kunt zeggen over de invloed van de thermal pad.
Als je op deze manier koelpasta aanbrengt kun je net zo goed een blok hout er bovenop leggen. Heb je nog kans dat het een open haard wordt ook.

Persoonlijk heb ik bij een standaard P4 heatsink (Northwood 3Ghz heatsink en Northwood 1,6Ghz heatsink) de thermal pad vervangen door Arctic Silver. Dit had wel degelijk een positief effect in allebei de gevallen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:31

Haan

dotnetter

Hij monteert die koeler ook echt terwijl het moederbord al in de kast zit! 8)7 Volgens mij kan je dat ding dan nooit goed vastkrijgen, want het kost al veel moeite om te monteren als het moederbord gewoon voor je ligt.
Dus ik denk dat die koeler er gewoon half opzit waardoor die processor zo heet wordt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Nu dan maar eens wat positiefs over THG. Ze doen het daar op de manier waarop de normale gebruiker zijn systeem upgrade. Hier op DOC weet iedereen wel dat ie de core goed moet reinigen en dat ie weinig pasta van een goed merk moet gebruiken. Ik ken echter genoeg mensen die, zonder mijn hulp, hetzelfde filmpje thuis hadden nagemaakt, zonder van het filmpje af te weten. In de quote in de TS staat ook 'typical user'. Ik zie nergens 'experienced user' staan. Het is ook niet voor niks dat AMD & Intel gebruik maken van pads. Voor de 'typical user' de minste kans op problemen!

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 00:35:
Nu dan maar eens wat positiefs over THG. Ze doen het daar op de manier waarop de normale gebruiker zijn systeem upgrade. Hier op DOC weet iedereen wel dat ie de core goed moet reinigen en dat ie weinig pasta van een goed merk moet gebruiken. Ik ken echter genoeg mensen die, zonder mijn hulp, hetzelfde filmpje thuis hadden nagemaakt, zonder van het filmpje af te weten. In de quote in de TS staat ook 'typical user'. Ik zie nergens 'experienced user' staan. Het is ook niet voor niks dat AMD & Intel gebruik maken van pads. Voor de 'typical user' de minste kans op problemen!
Maar de mensen (de typical users dus) gaan imo ook niet naar thg en kijken daar filmpjes, die mensen raggen gewoon de koeler erop en gaan dan dingetjes in wordt typen en letten verder nergens meer op....

Verwijderd

Hmm, toen ik nog een 'gewone user' was kwam het echt niet in me op om de koeler van de processor te gaan vervangen... stel je voor dat er iets mis ging zeg :P

IMO denken veel normale users daar precies zo over (sterker ze hebben de kast nog nooit open geschroeft)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 14:07 ]

Verwijderd

Nu dan maar eens wat positiefs over THG. Ze doen het daar op de manier waarop de normale gebruiker zijn systeem upgrade.
Ik moet de eerste normale user nog tegenkomen die z'n systeem minuten lang 100% belast met iets als pifast..

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:38:
[...]

Ik moet de eerste normale user nog tegenkomen die z'n systeem minuten lang 100% belast met iets als pifast..
Ik wel hoor, als ik wil controleren of het stabiel is.
Run ik 2x pifast tegelijk, is 100% cpu.
En dan word ie aardig warm.

Verwijderd

fooker schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:43:
[...]

Ik wel hoor, als ik wil controleren of het stabiel is.
Run ik 2x pifast tegelijk, is 100% cpu.
En dan word ie aardig warm.
En ben jij een 'normale user' die z'n koeler met zoveel pasta monteert? Of ben je stiekum toch een ''experienced user' ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:38:
[...]

games...
ik denk niet dat je een fatsoenlijk potje kan gamen met een processor die terug throtteld :P

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik wilde net zegggen, een potje Doom of Far cry duurt aardig lang hoor en stressed mennig pc aardig ;)
Maar je hebt ook verschillende soorten experienced users, ik ken namelijk geneog mensen die echt vanalles weten over Netwerken, linux, coden, programma's schrijven, ect. maar gewoon de boxed bitch met pad gebruiken..
Maar ik zal trouwens dan wel de enigste zijn die al bij de eerste keer toen die z'n cooler verving gelijk een dun laagje aanbracht. Was namelijk als de dood dat k iets zou verneuken dus had k mezelf eerst goed in gelezen :)

Gabriël AM5

Verwijderd

ik lees mezelf ook altyd goed in idd.. ben nog meer als de dood voor als ik iets stuk maak.. op je 12e verdien je niet zo veel ;) (toen zette ik me eerste processor op een mobo :P had wel eerder andere dingen ingebouwt)
magoed nu 2 jaar verder heb ik al weer een nieuwe comp en heb nog steeds nog nooit een hardwarematig iets gemolt (behalve een sweex kast maar dat spreekt voor zich :P)

magoed ik ga nu een beetje off topic.

kan er niet iemand hier op tweakers is een goede socket 775 test doen, vind ik toch wel interessand..
gewoon een zalman er op schroeven een boxed en nog wat andere koelers met verschillende soorten koelprut

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
onze socket 775 test is bijna klaar , check onze site maar

dfi 775 ;)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Nou ik heb dus laatst een Celeron D 2.66 gekocht en op 4GHz geklokt; die werd redelijk warm met de thermal pad en standaard koeling. Thermal pad dus verwijderd en vervangen door een dun laagje zilverprut .. Dat scheelde 5C ..
(ter vergelijking; een extra fan van 80mm scheelde meer)

Mijn conclusie is dus dat de thermal pad van intel redelijk goed werkt, maar dat er nog wel enig voordeel is te halen met het zelf aanpassen. Toch zijn de thermal pads van tegenwoordig duidelijk efficienter dan die van vroeger (zeg, ten tijde van de coppermine celeron)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 20:56:
games...
ik denk niet dat je een fatsoenlijk potje kan gamen met een processor die terug throtteld :P
Er zijn niet of nauwelijks games die je CPU continu 100% belasten hoor. Zelfs mijn XP2200+ (racebeest, NOT) wordt niet volledig belast door games als Farcry of Doom III. Die zijn eerder zwaar voor de grafische kaart.

Verwijderd

hij zal vast niet 100% belast worden, verschild per game..
maar ook al stress je hem maar voor 70 procent, hij zal nog steeds uber heet worden & terug throttelen hoor B)

het gaat hier ook niet specifiek over het getal 100

trouwens als je dan lekker gaat rarren/encoden oid gaat hij ineens terug throttelen en uitvallen, zou dus even goed niet mogen dat hij zo heet word.
bij veel dingen vergt hij alsnog 100 %

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 23:51 ]

• Cryolite
  • Laatst online: 16:16
De gemiddelde user zal inderdaad altijd gewoon die pad gebruiken. Sommige mensen zijn zelfs te bang om een proc op een mobo te slopen, dus komen ze naar mij of ik dat even voor ze wil doen. Meestal laat ik bij die mensen de pad zitten. Zelf moest ik wel AS gebruiken, want op m'n waterblok zat niet zo'n mooi padje. :'( ;)

Verwijderd

Hoi alle,

Heb pas zo'n boxed processor op een socket 775 geplaatst. Heb alleen beetje pasta op het thermal ding gedaan. Kan dit kwaad????

Alvast bedankt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Whoa, topickick van 2 jaar :+
maja das nogal dubbel op dan. teveel pasta leid tot slechte prestaties.
ik zou alles er zo snel mogelijk af halen en dan puur pasta gebruiken (liefst een beetje merk pasta zoals Arctic Silver/Ceramique)

Verwijderd

Hoe haal ik dat spul er het beste af?

Alvast bedankt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Met ethanol, of spiritus wasbenzine.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 29-09-2006 12:39 ]

Verwijderd

job schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:35:
Met ethanol, of spiritus wasbenzine.
Geen wasbenzine, dat laat een klein olieachtig laagje achter. Ik gebruik zelf een 90% alcoholoplossing.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Wasbenzine had ik zo in m'n hoofd zitten, maar ik gebruik net als jij altijd ethanol (beter bekend als alcohol).

[ Voor 5% gewijzigd door job op 29-09-2006 13:15 ]

Verwijderd

Het beste gaat dat met Aceton, gewoon te koop bij de drogist. Werkt ook op alle andere soorten koelpasta.

Alcohol is te zwak, en vergt vaak nog wat poestwerk. Aceton is sterker, en lost e.a. gewoon op. Je kan het bijna altijd gewoon wegvegen daarna.
Pagina: 1

Let op:
Let op! Dit topic gaat over of de thermal pads superieur zijn! Niet over of THG bevoor-oordeeld is!