[Word] Sjabloon beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Hallo,

ik heb hier een klein probleempje. Ik heb diverse sjablonen gemaakt voor standaarddocumenten. Nu wil ik deze zo beveiligen dat de sjablonen niet bewerkt kunnen worden.

Uiteraard is dit mogeljik door een wachtwoord voor bewerken in te stellen. Het probleem hierbij is dat je bij uitvoeren van het sjabloon (dus niet het openen van het .dot bestand) ook een melding krijgt dat het bestand gereserveerd is.

Ik wil eigenlijk dat gebruikers wél nieuwe bestanden kunnen aanmaken op basis van sjabloon (zonder melding), maar dat ze niet de mogelijkheid hebben om het sjabloon zelf aan te passen.

Iemand een oplossing???

Het betreft overigens word 2002 (XP)

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 15-11-2004 16:10 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als je de mensen via File --> New documenten laat openen is het toch meestal geen probleem aangezien de meeste mensen geeneens weten waar de .dot templates zijn opgeslagen...

Verder kan je proberen om je .dot template readonly te maken...

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Als je een NT-systeem hebt, gewoon de machtigingen instellen (enkel admin rechten geven voor het wijzigen, alle gebruikers de machtiging om te lezen). Read-Only is ook goed, zeker als je maar Win9x gebruikt, veel mensen zullen toch niet RO afzetten :)

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Read-only is inderdaad een oplossing, maar de slimmere mensen kunnen toch wijzigingen doorvoeren.

Rechten instellen, daar heb ik weer geen toegang toe. <EDIT> Kan ik toch wel <EDIT> Daarnaast is dit sowieso lastig, aangezien er wel een aantal mensen de mogelijkheid moet hebben om de sjablonen te bewerken. Deze mensen zullen in de loop van de tijd verschillen.

Eigenlijk wil ik dus een wachtwoordbeveiliging zoasl boven weergegeven, maar zonder dat je een melding krijgt bij het uitvoeren van het sjabloon.

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 16-11-2004 11:01 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

jswinkels schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:40:
Read-only is inderdaad een oplossing, maar de slimmere mensen kunnen toch wijzigingen doorvoeren.
Je moet je afvragen of mensen het ook willen wijzigen. Als het gewoon eindgebruikers zijn die sjablonen (templates) van Word gebruiken hebben ze over het algemeen geen behoefte om het één en ander aan te passen.
Rechten instellen, daar heb ik weer geen toegang toe. Daarnaast is dit sowieso lastig, aangezien er wel een aantal mensen de mogelijkheid moet hebben om de sjablonen te bewerken. Deze mensen zullen in de loop van de tijd verschillen.
Zoals hierboven gemeld, hebben de mensen de behoefte om de aanpassingen te maken?
Eigenlijk wil ik dus een wachtwoordbeveiliging zoasl boven weergegeven, maar zonder dat je een melding krijgt bij het uitvoeren van het sjabloon.
Wellicht kan je toch iets met VBA. Controleren of iemand het template openen en zo ja, dan sluiten en verbieden. etc