Toon posts:

[GF4 4200 TI] Ventilator stopt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn computer aanzet dan draait de ventilator van mn videokaart wel gewoon maar zodra het windows xp inlog scherm te zien is stopt het met draaien.. vreemd geval, het is al een paar dagen zo en ik heb het gemerkt omdat mijn bak opeens minder herrie maakt als ik in windows zit. Heb trouwens de nieuwste WHQL drivers die er nu zijn 66.93
Heb geprobeerd een spel te starten (NFSU2) en kijken of hij misschien dan wel draait, maar dat doet het dus niet en de heatsink is volgens mij nogal warm.. durf me vinger er niet te lang op te houden..

Iemand die misschien weet hoe ik dit probleem kan oplossen? De ventilator is in ieder geval niet kapot wat in het begin draait het wel en het zit niet vast ofzo.. (net stof schoongemaakt :p )

Verwijderd

Kijk eens in je NVidia programma settings. Wellicht staat daar iets ingesteld dat te maken heeft met de koeling van je GPU.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat ie toch wel kapot is, want een standaard videokaartfannetje hoort nooit stil te gaan staan. De heatsink heeft nl. veel te weinig capaciteit om passief gekoeld te worden (zowel idle als stressed), tenzij het een formaat zalman heatsink is, maar dat verwacht ik niet. Ws. kun je de heatsink van die kaart nu ook niet aanraken van de hitte, en dan kan nooit goed zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 15-11-2004 16:16 ]

Verwijderd

1 tipje, belast je videokaart niet te veel!!!...

Eenmaal beschadigd = kapot

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06
Palomar schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:15:
Denk dat ie toch wel kapot is, want een standaard videokaartfannetje hoort nooit stil te gaan staan.
Kan ook makkelijk aan de software liggen, probeer maar eens een programma zoals speedfan, hiermee kan je de verschillende fans op je computer aansturen.

De grap ligt hier dat ie met windows ermee ophoud, het is dus een instelling in een programma die er voor zorgt dat de fan stil komt te staan. Als ie stuk is had ie het bij het booten ook niet gedaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Cardinal op 15-11-2004 16:22 ]

Verwijderd

Heb het zelf ook gehad met een standaard koelertje van een nvidia kaart,
het probleem is dat als ie eenmaal stilstaat dat ie snel doorfikt, dan krijg je de meest vreemde dingen.

Ik had het zelf niet in de gaten dat ie kapot was, en dat merkte ik pas toen me pc niet meer wou opstarten, text-modus wou alles nog (bios, linux console) maar met GUI had ie dikke moeite.
Conclusie videokaart ging kapot.

Ik stel voor om er een nieuw fannetje op te plaatsen om onheil te verkomen :Y)

Verwijderd

cardinal808 schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:20:
[...]

Kan ook makkelijk aan de software liggen, probeer maar eens een programma zoals speedfan, hiermee kan je de verschillende fans op je computer aansturen.

De grap ligt hier dat ie met windows ermee ophoud, het is dus een instelling in een programma die er voor zorgt dat de fan stil komt te staan. Als ie stuk is had ie het bij het booten ook niet gedaan.
Die redenatie had ik ook, maar ik gooi het op het NVidia Settings programma, aangezien deze mee-installeert met de drivers. :)

Verwijderd

Hmm, TS, gooi er dan eens een knoppix cdrommetje in?

zodra ie in X is, stopt de fan dan ook met draaien?!

http://www.knoppix.org/

• Palomar
  • Niet online
cardinal808 schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:20:
[...]

maar het kan misschien ook zijn dat die fan het bij het booten nog wel een beetje doet en na een halve minuut ofzo (als windows toevallig ook net geladen is) uitvalt. En dan wordt het al snel geinterpreteerd als 'software-probleem'.
Ik snap sowieso niet waarom die fan softwarematig uit te schakelen zou zijn, want onder geen enkele situatie voldoet het standaard heatsinkje om passief gekoeld te worden (tenzij de omgevingstemperatuur -20 graden is oid :P)

Wat gebeurt er precies met de fan als je je pc opnieuw opstart? Gaat ie dan weer even aan?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 15:02
Wat gebeurt er als je in de bios blijft bijvoorbeeld ?

Verwijderd

Topicstarter
bios, linux hij blijft draaien, zelfs in windows mits veilige modus (zit ik nu in)..dus moet wel aan de driver liggen dan gok ik..dat Nvidia zijn eigen videokaarten probeert aftebranden :/ nieuwe verkooptechniek :p vreemd hoor en dat met de nieuwste officieële WHQL drivers.. toch maar weer terug naar een oudere versie en dat testen.

ps. als me videokaart doorbrandt door een officiële WHQL driver van NVidia's eigen site, kan ik dat dan op NVidia verhalen of is het nog steeds eigen risico?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 19:10 ]

• Palomar
  • Niet online
aha dat is dus wel duidelijk een software issue. Maar, zoals al een keer eerder gezegd in dit topic, heb je geen tooltjes als speedfan oid draaien? Die kunnen ook wel es de verkeerde fans op 0 zetten :/

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb alleen CoreCenter van MSI draaien en die zit niet aan mijn GPU. Heb nu 66.77 drivers geïnstalleerd en me fannetje draait weer normaal in windows. Maar ik vind dit toch niet kunnen.. voortaan met testen van nieuwe drivers ook meteen naar de ventilator kijken dus, ookal zijn het geen beta drivers..

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

dus ieder1 open je kast en kijk of je fannetje nog wel draait :P. Mijn fannetje van m´n ti4200 draaide ook niet meer altijd. Ma de fan was gewoon versleten en het lach dus niet aan de drivers etc. Heb de ma creatief een 80mm fan opgelijmd 8)

[ Voor 59% gewijzigd door vingerfrits op 15-11-2004 23:39 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
Nou probleem is dus niet opgelost, net deed mijn fan het weer niet :s , ik ga verder uitzoeken wat de boosdoender is. Laatst wat ik heb gedaan is, NFSU2 installeren en spelen (voorheen had ik met demo getest) en toen ik klaar was met spelen heb ik de pc in slaapstand gezet (doe ik altijd vind ik handig) en zonet toen ik me pc weer aanzette draaide de fan weer niet, maar een simpele restart helpte wel..

-

potver dat is dus de reden :| , als ik me pc in slaapstand zet dan gaat die fan stoppen ook als ik weer in windows ben.. nu denk ik echt -shit- me monitor deed al een tijdje raar (het gaat moeilijk aan, blijft standby een tijdje en gaat aan en weer standby en daarna blijft het aan). Ik heb het wel laatste paar dagen gemerkt maar misschien was het al een tijdje zo dus sinds me monitor zo doet.. misschien is SP2 wel de boosdoener..

iemand ideeën? of kan iemand ook testen met slaapstand en een geforce4 kaartje?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 16:53 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Die fan's horen altijd te draaien: er zit namelijk op gf4 kaarten geen temperatuur meting (op enkele uitzonderingen na). Dus kan een driver of bios ook niet regelen wanneer de fan wel of niet aan moet. Verder zit er helemaal gen fanspeed regeling op de kaart dus kan de kaart ook niet meten of de fan aan staat en dus uit moet of juist aan moet omdat ie uit staan.

De ventilator is stuk en daarom valt ie uit. Om je kaart niet permanent te beschadigen moet je er een nieuwe ventilator tegen aan lijmen. 60mm is een mooie maat daarvoor maar 80mm (beter verkrijgbaar) zal ongetwijfeld ook werken.

Ik heb ook een stukke fan gehad die viel uit steeds na een half uur en ging steeds meer lawaai maken. Maar nu draai ik met 2x 80mm (met aan/uit schakelaar) op een zalman HP80D

Wat ziet mijn verbaast oog nu... wel een software probleem 8)7

Probeer dan eens andere drivers/versie van corecell misschien dat 1 van die 2 het probleem veroorzaakt

offtopic:
* ik moet voortaan toch maar eens het hele topic lezen B)

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 16-11-2004 19:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://atro.nl//images/zm80d.jpg

_/-\o_

er hangt nu wel een bungalow in je agp slot, maar dit ding werkt perfect! en hij is passief dus je koeler zal nooit meer kapotgaan :P voor een ti4200 meer dan voldoende, ik heb er nooit problemen mee! super ding!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:38:
[afbeelding]

_/-\o_

er hangt nu wel een bungalow in je agp slot, maar dit ding werkt perfect! en hij is passief dus je koeler zal nooit meer kapotgaan :P voor een ti4200 meer dan voldoende, ik heb er nooit problemen mee! super ding!
Ik kan het verhaal bevestigen. EN het scheelt een klap geluid.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

ja want die standaard fans maken een hendig irritant kabaal omdat ze zo klein zijn... weg met die zooi
dat ze er dan meteen een 12cm fan op plakken bij nvidia :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:38:
[afbeelding]

_/-\o_

zet er dan meteen een link bij of op zn minst een naam/model ;) ow en natuurlijk niet al te onbelangrijk prijs :D want als het duur is koop ik liever een nieuwe videokaart

• Palomar
  • Niet online
Die je daar ziet is de zalman ZM80-D (als ik het goed heb, ben niet zo goed in afkortingen :P). Je hebt ook nog de ZM80-C welke ook prima voldoet voor je kaart en die is wat goedkoper. Zo'n 20 euro. Die heb ik ook gehad op mn ti4200 en nu heb ik hem op mn radeon 9800 (wel met fan op 5V).

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 27-11-2004 01:20 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb hetzelfde gezien bij een pc van een klant, na het (automatisch) inloggen van Windows XP ging de fan op de VGA kaart uit... En in dit geval ging het systeem nooit in enige vorm van standby of slaapmodus :? Na een herinstallatie (overigens om andere redenen) was het probleem wel weg.

Hier stond een dode link.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Palomar schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 01:19:
Die je daar ziet is de zalman ZM80-D (als ik het goed heb, ben niet zo goed in afkortingen :P). Je hebt ook nog de ZM80-C welke ook prima voldoet voor je kaart en die is wat goedkoper. Zo'n 20 euro. Die heb ik ook gehad op mn ti4200 en nu heb ik hem op mn radeon 9800 (wel met fan op 5V).
ZM80A-HP --> Goud
ZM80C-HP --> Zilver
ZM80D-HP --> Blauw
Klik op de modelnummers voor informatie
De D is de beste, de A de slechtste.

Prijzen vind je Hier ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 herinnert zich een bug bij NVidia met een OpenGL/Dx screensaver waar de cooling niet bij werd ingeschakeld

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

/me Thandor heeft het even opgezocht
Hier ;)
NVIDIA was extremely tight-lipped. Still, we managed to hear/sense few things:

NVIDIA claims 95-100C is well within 5800's safe operating range.
We have an impending sense of doom. Nah, just kidding! However, we do have a strong feeling that NVIDIA might play on the card that the board we used for our testing is messed up. God, we hope that this is not the case and that our feeling is completely wrong!
Why? Because we feel its unimportant if only our board can "make" artifacts and other "cool" effects. The essence of the problem is that the fan stops when it shouldn't and that the card heats up to an extremely high temperature. And this has been reproduced by many. We feel there are not too many people who can be comfortable with having a piece of silicon in their system at 100C and radiating heat like there is no tomorrow.
And that's it :(

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 09:34

E-Rick

I love it :7

Thandor schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 15:38:
[...]

ZM80A-HP --> Goud
ZM80C-HP --> Zilver
ZM80D-HP --> Blauw
Klik op de modelnummers voor informatie
De D is de beste, de A de slechtste.

Prijzen vind je Hier ;)
De C is zwart hoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm80c_hp_c_p.jpg

edit:

Oh ja, en bij de D zitten vga-ramsinks, bij de C niet.

[ Voor 7% gewijzigd door E-Rick op 27-11-2004 17:01 ]

Choose life

• Palomar
  • Niet online
ik heb de C ook, maar hij is wel wat meer zilver dan zwart hoor :P

[/offtopic]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Nadeel aan de Zalmans is dat je casetemp er niet echt op vooruit gaat... Het zijn net kachels. Zelf draai ik nu met een ATI Silencer... Veel beter, blaast direct de warme lucht de kast uit.

Zie ook dit... Adviesprijs 24 euro, dus goedkoper als Zalmans D... :P

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Maar een GF4 geeft niet zo veel warmte al dus dat kachel valt wel mee. Als je een goeie airflow hebt is er ook geeneens een extra fan op een zalman koeler nodig, anders is het wel aan te raden.

Een processor geeft tegenwoordig al 90 watt aan warmte af en een gf4 maar 30 dat is even veel als 3 hd's dus dat valt allemaal wel te overzien.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Palomar
  • Niet online
Iemand inmiddels al een oplossing voor dit (toch wel vrij ernstige) probleem? Ik heb laatst ook de nieuwste drivers voor mn club3d ti4200 geinstalleerd en toevallig kwam ik erachter dat ie na hibernaten de fan uit laat staan, met als gevolg dat de kaart loeiheet wordt :/ Ik heb de nieuwste drivers (66.93) van nvidia site geprobeerd en daarna 71.80 die in de meuktracker op tweakers.net stonden. Maar het probleem blijft....

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 04-02-2005 11:47 ]

Pagina: 1