Toon posts:

Draadloos onbeveiligd netwerk beschikbaar in de buurt

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pas was een vriend van mij op bezoek met een laptop met een draadloze internetverbinding. Tot hij keek naar beschikbare netwerken, zag hij verschillende onbeveiligde netwerken, waarop hij kon inloggen om te internetten. Nu heb ik helaas geen internet thuis meer, dus de verleiding .....

Vandaar dat ik graag een paar dingen wilde weten
1. Is het illegaal om gebruik te maken van een onbeveiligd netwerk van een ander?
2. Kan er schade aan mij computer worden aangebracht als ik op iemand z'n netwerk zit? Zo ja, is dit te voorkomen?
3. Heeft dit andere nadelen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Naast het feit of het al dan niet strafbaar is --> NOT-DONE!

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mijn eerste vraag zou zijn: "Vind ik dit wel kunnen?" Je maakt ongeoorloofd gebruik van het netwerk van een ander en ik zou het min of meer als diefstal beschouwen ;)

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

inderdaad, gewoon niet doen want je zit dan op de bandbreedte waar iemand anders voor betaalt.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, vandaar dat ik graag een vraag wil toevoegen.

4. Is het mogelijk om in contact te komen met beheerder van dit netwerk, met de vraag om tegen betaling netwerk te delen.

PS zelf een ADSL aansluiting is om infrastructurele beperkingen niet mogelijk. Vandaar mijn zoektocht naar andere mogelijkheden.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
als er een auto langs de kant van de weg staat met de autosleutels er nog in, dan mag je hem toch ook niet 'lenen'...

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

1: Het lijkt me dat het behoorlijk illegaal is. en zo als BtM909 al zei: NOT DONE
2: Jouw pc is natuurlijk gewoon te benaderen, dus door kwaadwillende mensen ook te vernaggelen.
3: vast wel :)

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

En heren hebben ook nog nooit een gekopieerd programmaatje gebruikt?

Verder: het is idd strafbaar, maar de vraag is hoe groot de pakkans is en wat eventueel de straf is. Of je het ethisch verantwoord is moet je zelf uitmaken. Ik zou het zelf niet laten om die reden.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Sequence

Sequence

Online marketing

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:32:
Daar heb je gelijk in, vandaar dat ik graag een vraag wil toevoegen.

4. Is het mogelijk om in contact te komen met beheerder van dit netwerk, met de vraag om tegen betaling netwerk te delen.

PS zelf een ADSL aansluiting is om infrastructurele beperkingen niet mogelijk. Vandaar mijn zoektocht naar andere mogelijkheden.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid één van je buren zijn, dus vraag eens rond ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

-krekel- schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:32:
als er een auto langs de kant van de weg staat met de autosleutels er nog in, dan mag je hem toch ook niet 'lenen'...
Maar daarentegen wel meeliften (dat doe je overigens in overleg met de bestuurder :))

overigens mag je ook op het dak meeliften zonder dat de bestuurder het weet?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Sequence

Sequence

Online marketing

Dionysus007281 schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:33:

Verder: het is idd strafbaar, maar de vraag is hoe groot de pakkans is en wat eventueel de straf is. Of je het ethisch verantwoord is moet je zelf uitmaken. Ik zou het zelf niet laten om die reden.
gekopieerd programmaatje is idd ook strafbaar, en daar zijn natuurlijk ook mensen de dupe van... maar bandbreedte bij iemand wegslurpen vind ik (persoonlijk) irritanter.

je zou het zelf ook niet leuk vinden als iemand jou verbinding voor een deel zou toeeigenen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ethiek is mij duidelijk. Zal hier voor mezelf even over nadenken.
Zouden we hier svp niet over gaan debatteren, was niet de opzet van mijn post.

Wel zou ik graag nog reacties op mijn andere vragen ontvangen.

Groeten

Verwijderd

Dionysus007281 schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:33:

Pakkans is er wel als er techneuten komen neuzelen met radiofrequentie apparatuur terwijl je je pr0n oid. aan het leechen bent via die wifi verbinding. Maar als je op de hoogte bent dat je gespot bent dan ruk je je kaartje eruit en is het niet meer te achterhalen. Zeker niet met die huis tuin en keukenroutertjes die geen logfiles e.d. kunnen bijhouden.

In contact komen is erg lastig als je niet weet waar het signaal vandaan komt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 15:38 ]

• Sequence

Sequence

Online marketing

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:36:
Ok, ethiek is mij duidelijk. Zal hier voor mezelf even over nadenken.
Zouden we hier svp niet over gaan debatteren, was niet de opzet van mijn post.

Wel zou ik graag nog reacties op mijn andere vragen ontvangen.

Groeten
1. ja het is illegaal
2. je zit gewoon achter een willekeurige (voor jou onbekende) router, dus uiteraard ben je net zo kwetsbaar als anders (niets meer, niets minder)
3. andere nadelen: de 'gastheer' kan de router uitschakelen :P, jouw snelheid is mede afhankelijk van zijn/haar internetgedrag en andersom.
4. bel eens aan bij de buren, da's de enige legale manier ;)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 10:04

Rannasha

Does not compute.

Zelfs met logfiles... ff het mac-adres van je wifi-kaart veranderen en je bent niet meer te vinden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Nu ik dit lees denk ik aan een gebeurtenis van mij op dit gebied. Een maand geleden ofzo zat ik en een vriend van mij in de auto met een laptop op schoot met wifi. We reden rond 21.00 door Spaanse Polder (in Rdam) op zoek naar hot spots. Na 45 min ofzo merkte ik dat er een auto mij aan het achtervolgen was. En na 5 min zag ik het al staan "Stop Politie".
Ik en mijn maat uit de auto gestapt kwamen de 2 vrouwlijke agenten. Ze vroegen wat we aan het doen zijn dus ik vertelde ja we zijn hot spots aan het zoeken.
Dat was dus ook direct de domste ding om te zeggen.
Want je raad het al ze wisten niet wat dat was en wat wifi was enz. Dus ik een half uur uitgelegd wat het is, vraagt ze me of dat niet illegaal is. Ik zeg van ik denk het niet, we doen niks alleen kijken of we kunnen inloggen zoja hoe snel de verbinding is. Maar ja de agentes geloofden ons en we mochten gaan :) zonder een bekeuring.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26

samo

yo/wassup

Ik hag eigenlijk posts verwacht van "Dan moeten ze het maar beveiligen", en als die posts komen, hier alvast mijn antwoord.
ISP`s leveren veelal geen support op beveiligde netwerken, om het troubleshooten makkelijker te maken. Dus veel noobs hebben geen kans het netwerk te beveligen en als ze het proberen en het mislukt hebben ze een probleem. Dat is inderdaad een zwakheid in de techniek, en redelijkerwijs vind ik ook dat je er geen misbruik van moet maken. Vergelijk het met een stoplicht: als het rood is kan je alsnog doorrijden, veel mensen doen het, veel mensen praten het goed omdat er anders toch niemand gebruik maakt van de weg, maar in principe is het not done!

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
samo-arne schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:03:
Ik hag eigenlijk posts verwacht van "Dan moeten ze het maar beveiligen", en als die posts komen, hier alvast mijn antwoord.
ISP`s leveren veelal geen support op beveiligde netwerken, om het troubleshooten makkelijker te maken. Dus veel noobs hebben geen kans het netwerk te beveligen en als ze het proberen en het mislukt hebben ze een probleem. Dat is inderdaad een zwakheid in de techniek, en redelijkerwijs vind ik ook dat je er geen misbruik van moet maken. Vergelijk het met een stoplicht: als het rood is kan je alsnog doorrijden, veel mensen doen het, veel mensen praten het goed omdat er anders toch niemand gebruik maakt van de weg, maar in principe is het not done!
ik denk dat je met "meesurfen" minder mensen in gevaar kan brengen dan met door rood rijden ;)

Imho moet TS maar netjes een eigen verbinding aaschaffen of op zijn minst contact zoeken met de eigenaar van het netwerk.
Msschien is de eigenaar van het netwerk wel akkoord dat je meesurft als je z'n acces point herconfigureert zodat niet de hele buurt kan meesurfen :)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
Volgens mij mag je gewoon mee-surfen zo lang er geen beveiliging omzeilt wordt (binnenkort veranderd dit wel) of het netjes is , is een 2e..

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

Voor allebei de kanten valt imho wat te zeggen. Blijkbaar is het een beetje een grijs gebied totdat er een wet komt die expliciet verbiedt om zonder expliciete toestemming mee te surfen op een open hotspot. Kijk eens op www.wirelessnederland.nl. Volgens mij kon je daar ook een progje downloaden waarmee je een bericht kan sturen naar allen clients op een draadloos netwerk, maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat je zo in contact kan komen met de eigenaar. Je zou daar ook eens op het forum kunnen kijken of de vraag al eens eerder is gesteld of anders de vraag zelf stellen natuurlijk :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:03
Als ik ff ergens een openstaand AP'tje gebruik om mijn mail ff te synchen, voel ik mij dus niet schuldig. Hadden ze het maar dicht moeten spijkeren. Zo moeilijk is dat niet.

• Redshark
  • Laatst online: 15:41
Als je nou gewoon is ff de buren opzoekt en aanbiedt om de kosten van de verbinding te delen.
Het je voor weinig een verbinding en je hoeft je ook niet schuldig te voelen over het gebruik van die verbinding. Mooi oplossing toch?

Die buren zijn met een rondje aanbellen zo te achterhalen denk ik. Of woon je in een dichtbewoonde flat ofzo? Dan is het al iets lastiger., maar er moet vrij gemakkelijk achter te komen zijn.

Verwijderd

Had laatst ook precies hetzelfde bij m'n moeder in de flat: compleet open internetverbinding. In een vlaag van ethische verantwoordelijkheid heb ik z'n IP opgeschreven en een mailtje naar de security van de betreffende ISP gestuurd, want het leek me toch ook in hun belang dat er geen onbetaald gebruik van hun lijn wordt gemaakt.

Keurig persoonlijk mailtje terug gehad met een bedankje en zo, maar ondertussen staat twee maanden later nog steeds de lijn open... Tja, dan vragen ze er wel om.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Tja wat je hier mee moet.

Er zijn natuurlijk mensen die hun ap openzetten voor de buurt. (Als iedereen dit zou doen heb je gelijk een landelijkedekking)

En ik zou het persoonlijk niet erg vinden als iemand anders via mijn accesspoint z`n mail ophaalt . Het nadeel is dat het dan ook abused kan worden.

Dus voor illegale praktijken is het "not done" voor mail ophalen vind ik wel dat het moet kunnen. maar je weet natururlijk nooit wat de visie is van diegene die z`n accesspoint beschikbaar stelt.

Er staat in de meeste DSL voorwaarden geloof ik weer wel dat je het niet met meerdere huizen mag delen.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 12:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

hmm ja gewoon om een beetje te surfen gotten/msnen e.d zou ik het gewoon doen.
klakkeloos downloaden zou ik niet doen, dan hinder je diegene dus wel.
en ja het mag niet lijkt mij.

zorg natruurlijk wel dat je binnekort zelf voor internet zorgt.

owjah je vraagt of je een deal kunt maken, neem ff een laptop netstumbler aan en loop over straat kijk je waar het signaal het sterkst is, daar bel je aan klaar.
soms is de ssid ook wel de achternaam van de mensen. dan is het helemaal makkelijk.

iRacing Profiel

• Adze
  • Laatst online: 15:39

Adze

CCNP !

Ik heb mijn AP bewust ingesteld, zodat anderen ook gebruik kunnen maken van mijn inet verbinding. Ik zou ook graag op plekken waar ik kom zonder er extra ervoor te betalen willen draadloos surfen. Dus zal ik eerst zel het goede voorbeeld moeten geven.

Mijn SSID luidt dan ook: welkom

Mijn eigen wifi verbinding encrypt ik weer middels IPsec, zodat anderen niet mijn verkeer kunnen afluisteren...

PS(offtopic): Mijn AP staat in Bennekom naast de C1000

[ Voor 7% gewijzigd door Adze op 15-11-2004 16:43 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Adze15021979 schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:42:
Ik heb mijn AP bewust ingesteld, zodat anderen ook gebruik kunnen maken van mijn inet verbinding. Ik zou ook graag op plekken waar ik kom zonder er extra ervoor te betalen willen draadloos surfen. Dus zal ik eerst zel het goede voorbeeld moeten geven.
Als voorbijgangers even kunnen surfen via jouw lijn is dat wel aardig van jou, maar stel dat je buurman dag en nacht gebruik maakt van jouw lijn, krijg je dan niet 't gevoel dat hij eigenlijk de helft zou moeten betalen?

• Adze
  • Laatst online: 15:39

Adze

CCNP !

Stel dat je buurman dag en nacht gebruik maakt van jouw lijn, krijg je dan niet 't gevoel dat hij eigenlijk de helft zou moeten betalen?
Ik heb er ook voor gezorgd dat er slecht 16KB per client beschikbaar is (behalve voor mijzelf dan).

• Redshark
  • Laatst online: 15:41
Op zich zou een dergelijk instelling wel een mooi initiatief zijn, lijkt mij wel handig. Nadeel is dan weer dat er massaal misbruik van gemaakt zou worden en wifi geen lang leven gegeven is.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Adze15021979 schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:42:

Mijn SSID luidt dan ook: welkom

Mijn eigen wifi verbinding encrypt ik weer middels IPsec, zodat anderen niet mijn verkeer kunnen afluisteren...

PS(offtopic): Mijn AP staat in Bennekom naast de C1000
Weet jou ISP daar ook van? Of beter gezegd: mag dit wel volgens diens algemene voorwaarden? Vrijwel elke ISP die ik ken heeft hier iets over in hun voorwaarden staan, en in al die gevallen mag het niet.

Mocht jouw ISP dat niet verbieden, welke is dit dan?
Pagina: 1