Toon posts:

Bi Wiring

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik JBL XTI 10s luidsprekers gekocht. Toen kwam ik voor het eerst in aanraking met de term Bi Wiring. Na uitvoerig de handleiding bestudeerd te hebben wist ik nog steeds niet hoe ik de hoge en lage frequentie gescheiden kon aansluiten en of dit ook wel tot een geluidsverbetering zou leiden.

Ik heb een Sony versterker maar er is maar 1 aansluiting voor de voorspeakers. Ook heb ik een subwoofer van Yamaha met verschillende aansluitmogelijkheden.

Verder zag ik dat mijn luidsprekers 6 ohm en een vermogen van 2 x 65 watt hebben en mijn versterker 8 ohm met een vermogen van 2 x 80 watt. Kan dit kwaad?

Op dit moment vind ik het een mooie zuivere klank hebben maar ik ben benieuwd of het met bi wiring nog mooier is of dat het niets uit maakt.

Groetjes van,

Arend Quist

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm volgens heb je met bi-qiring te maken met twee versterkers.
Een voor hoge tonen en een voor laag (of midden-hoog en laag)
Als je 1 apparte versterker hebt kan dat niet zomaar.
Het kan gloof ik weer wel als je AB speakers hebt.

Ik zelf heb hier geen ervaring mee, maar dit is wat het inhoud.

One World Concepts

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik betwijfel of je het gaat horen, maar je hebt dus luidsprekerkabels die zogenaamd beter zijn voor lage of juist hoge tonen, als het goed is zit er een metalen plaatje of stukje speakerdraad tussen beide aansluitingen? Die moet je om te beginnen verwijderen voor je de boel aan gaat sluiten. De bovenste speakeraansluiting is dan voor de hoge tonen (tenminste, ben nog niet andersom tegengekomen) en de onderste voor de lage tonen. Beide kabels gaan gewoon in je versterker voor zover ik weet.

Wat betreft die verschillen in impedantie: geen probleem. Je versterker heeft een iets hoger vermogen bij 6 ohm, geen idee hoeveel, maar dat staat ongetwijfeld in je boekje.
B_FORCE schreef op maandag 15 november 2004 @ 14:39:
ehm volgens heb je met bi-qiring te maken met twee versterkers.
Een voor hoge tonen en een voor laag (of midden-hoog en laag)
Als je 1 apparte versterker hebt kan dat niet zomaar.
Het kan gloof ik weer wel als je AB speakers hebt.

Ik zelf heb hier geen ervaring mee, maar dit is wat het inhoud.
Dat is bi-amping, nog extremer ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 15-11-2004 14:40 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• B_FORCE
  • Niet online
bi-amping en bi-wiring haal ik altijd door elkaar |:(

One World Concepts

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
http://www.breem.nl/pgrijtje.htm

Op meerdere site's lees ik dat bi-wiring (netzoals dure kabels) eigenlijk onzin is. Denk dus eerst goed na voordat je er aan begint!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• B_FORCE
  • Niet online
mm, op die site staan een paar behoorlijke discussie punten :P, maar daar zullen we dit topic maar niet mee 'bevuilen'

One World Concepts

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 22:28

Rwin

Ondertitel

bi-amping is veel logischer dan bi-wiring. ik neem trouwens aan dat bij bi-wiring ook 2 amps gebruikt worden? anders is het imho helemaal "gekkehuis" :P

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• B_FORCE
  • Niet online
Rwin schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:04:
bi-amping is veel logischer dan bi-wiring. ik neem trouwens aan dat bij bi-wiring ook 2 amps gebruikt worden? anders is het imho helemaal "gekkehuis" :P
nee, want dan heb je dus alweer bi-amping en geen bi-wiring
(ja ik haal et ook steeds doorelkaar dus wees niet bang)
Et is iig een raar fenomeen, bi-wiring

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Te gek dat ik al zo veel reacties gehad heb. Ben even naar beneden gegaan en gelijk 6 reacties, echt tof. Ik heb de luidsprekerkabels op de aansluiting van de hoge tonen aangesloten. Maakt dat trouwens ook nog uit als je ze alleen op de hoge of alleen op de lage aansluit?

• Rwin

Rwin

Ondertitel

wat is dan het voordeel van Bi-wiring?

edit:
wordt dan soms bij de bron ge-filterd en aparte freqs over aparte kabels verstuurd? en die dan weer samen door 1 amp versterkt? 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door Rwin op 15-11-2004 15:18 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:16:
Te gek dat ik al zo veel reacties gehad heb. Ben even naar beneden gegaan en gelijk 6 reacties, echt tof. Ik heb de luidsprekerkabels op de aansluiting van de hoge tonen aangesloten. Maakt dat trouwens ook nog uit als je ze alleen op de hoge of alleen op de lage aansluit?
als ze dus met zo'n tussen schotje niet, men wil nog weleens ze scheef aansluiten, want dan heb je minder kans dat ze elkaar raken als je ze eventueel los wil maken en je versterker staat aan. Maar ik zet bijna altijd mijn versterker uit.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Rwin schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:17:

edit:
wordt dan soms bij de bron ge-filterd en aparte freqs over aparte kabels verstuurd? en die dan weer samen door 1 amp versterkt? 8)7
ja, zoiets en dan schijn je gloof ik minder storing te hebben ofzo, ik weet niet exact de achter liggende gedachte erachter, maar ik dacht dacht dat het zoiets was

ik geloof er iig niet echt in. Ik denk dat het alleen uit maakt als je kabels hebt van 30 meter ofzo, waarbij de weerstand een rol gaat spelen, maar de meeste mensen hebben hooguit 3 meter nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 15-11-2004 15:28 ]

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Rwin schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:17:

Ze zeggen dat het beter moet klinken omdat de hoge en lage tonen door 2 aparte kabels gaan. Dus je hoge tonen door 1 kabel en je lage tonen door 1 kabel (terwijl dit normaal door 1 kabel gaat).

Andere zeggen dat het niets uit maakt hoge en lage tonen apart of gescheiden.

• Rwin

Rwin

Ondertitel

nou euh, laat ik me dan maar niet in de discussie mengen en ik wens iedereen die het hoort veel luisterplezier...

* Rwin rent weg

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
B_FORCE schreef op maandag 15 november 2004 @ 14:58:
mm, op die site staan een paar behoorlijke discussie punten :P, maar daar zullen we dit topic maar niet mee 'bevuilen'
O-) Hehe... zoiets bedacht ik me ook net....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

je kan je speaker zeer simpel bi-wire'en

je gaat vanaf je amp naar de laaggedeelte van de speaker
en op de zelfde klmmen van je amp ga je met nog een speakerkabel naar het hooggedeelte van je amp

het woordt zegt het zelf BI en Wire

Vergeet dan niet je plaatjes op de speaker er vantussenuit te halen , anders heeft het geen zin.

Biampen is met 2 eindversterkers 1 speaker voeden , respectievelijk het hoog en laag gedeelte komen van 2 gelijkwaardige eind-amps.

Verwijderd

Wat het is lijkt me inmiddels wel duidelijk. Voor de rest kun je simpel de search gebruiken, je hoeft enkel op de topictitel te zoeken en je vindt zat.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.