Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

dimmer voor 350w gebruiken met 600w verlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
Ik zit met een electronica probleempje, en aangezien ik redelijk weinig van electronica weet vraag ik het maar even hier.

Ik heb kerstverlichting die +/- 600W gebruikt (gemeten met een conrad meter, die je tussen het stopcontact stopt)
Nu is die kerstverlichting eigenlijk te fel, en geeft die ook te veel warmte af, dus dacht ik, ik zet er een dimmer tussen (het is proffessionele verlichting, dus zonder travo)

Nu hadden ze bij de gamma alleen maar dimmers tot 350 watt. Als ik deze aansluit, en zo instel dat er 300w wordt gebruikt werkt dit goed, maar de dimmer maakt wel een zoemend geluid.

Nu wil ik graag weten: kan dit wat ik doe? of is dit de manier om de dimmer door te laten branden?

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
je dimmer zal eraan kapot gaan ben ik zelf bang :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO is dit de manier om de dimmer door te laten branden. Dimmers werken meestal met fase-aansnijding waarbij meestal de 'hoge' spanning van de sinus gebruikt wordt en bij de 'lage' spanning de thyristor niet aangestuurd wordt.
Dit houdt in dat de volle spanning op je lampen komt te staan en ook de volle stroom door de dimmer gaat. Dat hij niet direkt doorbrandt komt omdat de stroom maar gedurende een kleiner tijdsbestek loopt. Een true-RMS stroommeter zal dan ook een lagere stroom laten zien dan er in werkelijkheid loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 15-11-2004 14:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Aan de stroom door de triac zal ie niet kapot gaan, dan was dat al gebeurd.
De dimensionering bij 350W heeft voornamelijk betrekking op de koeling van de triac en de maximum stroom door de ontstoorspoel, dat ding dat zo staat te brommen dus.
Dat gebrom is overigens normaal en is het hardst als de knop ongeveer in de middenstand staat.

Verwijderd

600watt aan kerst verlichting? :s kasteel ofzo?

• AtlonXP1800
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 14:22:
600watt aan kerst verlichting? :s kasteel ofzo?
nee hoor, gewoon een studentenkamer :P
het zijn zgn "drapelights", een lichtordijn dus, van in totaal 1800 lampjes.

Over het algemeen kan ik dit dus beter niet doen?
hmm... dan moet ik toch maar op zoek naar een betere dimmer, iemand enig idee waar die te koop zijn? (praxis/gamma/hormbach ben ik al geweest)

Verwijderd

Er bestaan wel 1000 Watt dimmers maar daarvoor moet je aardig in de buidel tasten.
Deze zal je voornamelijk vinden bij de elektrotechnische installateur.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Zijn 2 dimmers geen oplossing, of is de verlichting niet in 2 stukken te krijgen?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Op www.supermoduul.nl staat een bouwpakketje van een 600 watt dimmer voor €3,60.
Volgens mij kun je die makkelijk in zo'n standaard inbouwkastje voor aan de muur maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Hoi een eenvoudige manier om je licht to de helft te dimmen is een diode in serie te plaatsen met de lampjes. Daardoor gaat er alleen in de positieve of negatieve periodes stroom lopen door de lampjes. Beetje primi maar werkt wel.
Een goedkope diode van bv 800V, 5A moet zonder problemen werken.

grtz

cor

Verwijderd

Nadeel is wel dat je dan de lamp(en) ziet flikkeren...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 23:02
Of je koopt nog zo'n set en gooit ze in serie :)

Repareren doe je zo.

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:02
Als je 2 van die gordijnen hebt, kun je ze ook in serie zetten, branden ze op halve sterkte, en heb je geen extra dimmers enzo nodig

• AtlonXP1800
inmiddels heb ik het probleem op kunnen lossen met een velleman kit voor een 750w dimmer (15 euro)
de dimmer van 350 watt was idd niet geschikt (zekering brande na 2 minuten door :) )

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 21:14:
Nadeel is wel dat je dan de lamp(en) ziet flikkeren...
Denk je echt dat je die lampjes zit flikkeren? De frequentie is 50hz. Dus veranderd de polariteir 100 keer dus als je een diode ertussen zet branden de lampjes 50 keer in 1 SECONDE i.p.v. 100 keer.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:09
deel je waarden maar door 2 ;)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Wat voor dimmer is het? Als het een triac schakeling is, dan kan die 300 watt wel. Is het echte zo'n ouderwetse draaidimmer, dan ben je heel brandgevaarlijk bezig!
Als jij 600 Watt aan licht aan zo'n dimmer hangt en die insteld op 300 Watt, dan wordt er dus 300 Watt gedissipeerd in de weerstand! Als zo'n dimmer voor 350 Watt aan lampen is gemaakt, weet ik niet hoe fijn deze zoveel warmte vindt!
Maar triacschakelingetjes zijn idd relatief simpel... ff zoeken op "triac dimmer" levert me bijvoorbeeld http://www.circuitsonline.net/circuits/view/110

@-elro-: bij openluchttheater werken ze zelfs met 25kW dimmers B)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Arieke schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:01:
[...]

Denk je echt dat je die lampjes zit flikkeren? De frequentie is 50hz. Dus veranderd de polariteir 100 keer dus als je een diode ertussen zet branden de lampjes 50 keer in 1 SECONDE i.p.v. 100 keer.
Dat denk ik niet alleen, dat weet ik.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Arieke schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:01:
[...]

nou laat ik zeggen dat het werken met een monitor op 60hz een behoorlijke koppijn oplevert dus ook al zie je het niet je hebt er toch last van

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Arieke
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

virus.elektro schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:32:
[...]

nou laat ik zeggen dat het werken met een monitor op 60hz een behoorlijke koppijn oplevert dus ook al zie je het niet je hebt er toch last van
Naar dat was ik echter niet aan zien, ik had alleen in men achterhoofd die 600watt te halveren door middel van die diode.

Dus eigenlijk is dit ook niet een goede oplossing.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• bigfoot1942
  • Niet online
Arieke schreef op donderdag 25 november 2004 @ 23:59:
[...]

Naar dat was ik echter niet aan zien, ik had alleen in men achterhoofd die 600watt te halveren door middel van die diode.

Dus eigenlijk is dit ook niet een goede oplossing.
ik weet niet wat voor soort lampjes het zijn, maar bij bv gloeilampen valt dit stukken mee, dat gloeidraad gloeit nl vrij lang na.
per lamp verschilt het ieg nogal wat in welke mate je het flikkeren opmerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door bigfoot1942 op 26-11-2004 00:08 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:06:
[...]

ik weet niet wat voor soort lampjes het zijn, maar bij bv gloeilampen valt dit stukken mee, dat gloeidraad gloeit nl vrij lang na.
per lamp verschilt het ieg nogal wat in welke mate je het flikkeren opmerkt.
idd, zet een gloeilamp maar eens uit. Het duurt +- een halve seconde voor hij werkelijk helemaal uit is. Ik denk niet dat je daar ook maar iets van merkt ;)

Verwijderd

Dan raad ik aan om iedereen die denkt dat een lamp niet flikkert met een diode in serie het zelf eens uit te proberen.
Ik hoor hier veel te veel blabla van lieden die in het geheel niet worden gehinderd door enige kennis van zaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 00:40 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
AtlonXP1800 schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:12:
nee hoor, gewoon een studentenkamer :P
het zijn zgn "drapelights", een lichtordijn dus, van in totaal 1800 lampjes.
Is het niet een idee om een wat minder heftige verlichting in je kamer op te hangen? 't Is nogal wat, 1000W. Geeft ook een hoop warmte trouwens...

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:39:
Dan raad ik aan om iedereen die denkt dat een lamp niet flikkert met een diode in serie het zelf eens uit te proberen.
Ik hoor hier veel te veel blabla van lieden die in het geheel niet worden gehinderd door enige kennis van zaken.
zoals ik al zei verschilt dat per lamp.
op school hebben we lampen hangen met een fel wit licht erin, dat zie je gewoon knipperen (vooral als je altijd hoge refreshrates gewend bent) en ik ga er vanuit dat wat wel gewoon 50Hz is (dus 100 lichtflitsen per seconde).
Met een gewone lamp heb ik daar helemaal geen last van. En een gloeilamp licht toch echt nog vrij lang na.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dat zijn ook andere lampen. TL's flikkeren ook, omdat het gas in een TL korter nagloeit. Een stroboscoop op 80 hz zie je ook knipperen. Een '; gewone' gloeilamp echter heeft zo'n lange (relatief) nagloeitijd dat je zelfs op 25 hz geen knippering ziet (hooguit is je dimmer wat effectiever - meer dimming)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien moet je meer in de kant van de theater echniek zoeken daar is een dimmer van 600w niet zo bijzonder..... en vast ook goedkoper :P. Werk zelf als techniek bij theater bij ons op schoool en zal eens vragen hoe duur die dingen zijn.... (meestal 1kw dimmmers)

Verwijderd

Kerstverlichting of een gloeilamp aan een diode, knippert als een gek. Probeer het anders eens..

Overigens is het probleem van TS al opgelost, hij heeft een Velleman dimmerkit a EUR 15 er tussen gezet.

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 01:47:
Dat zijn ook andere lampen. TL's flikkeren ook, omdat het gas in een TL korter nagloeit. Een stroboscoop op 80 hz zie je ook knipperen. Een '; gewone' gloeilamp echter heeft zo'n lange (relatief) nagloeitijd dat je zelfs op 25 hz geen knippering ziet (hooguit is je dimmer wat effectiever - meer dimming)
Ik heb hier al 15 jaar een gewone gloeilamp van 25W in serie met een diode en die staat ook al 15 jaar te flikkeren, vertel mij nou niks.

Vergeet ook niet dat met een diode in serie de lamp de helft van de tijd uit is, een van de periodehelften ontbreekt hier immers.

En nogmaals, probeer het nou zelf eens ipv hier het tegendeel te beweren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 10:08 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:07:
[...]

Ik heb hier al 15 jaar een gewone gloeilamp van 25W in serie met een diode en die staat ook al 15 jaar te flikkeren, vertel mij nou niks.

Vergeet ook niet dat met een diode in serie de lamp de helft van de tijd uit is, een van de periodehelften ontbreekt hier immers.

En nogmaals, probeer het nou zelf eens ipv hier het tegendeel te beweren.
Als je er een diode achter gooit houd je dus idd een veel meer rimpelerende spanning over, tijdens de negatieve sinus is je voeding dus gewoon 0. Maar als je er een condensator achter zet ('t is immers gelijkspanning) dan zal dat al wel schelen. Wordt alleen wel een best ding, hij moet immers geschikt zijn voor (wortel2)xU= 324 volt

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik dim al geruime tijd mijn kamerverlichting met zo'n dure dimmer. De verlichting bestaat uit een trafo die 12V wissel uitpoept en waar maximaal 80W aan verlichting aanhangt (4 halogeentjes).

De trafo van de lamp begint steeds harder te ronken naarmate ik 'm verder dim, wat resulteert in dat ik het licht nooit dim en ik dus voor niets een dimmer heb gekocht...

Ik zit dus te overwegen om dan maar na de trafo te dimmen (aan de 12V kant), zou dat een beetje praktisch zijn?

(trouwens waarvoor dat gezeur over geknipper bij een diode, pak een bruggelijkrichter, dan heb je toch helemaal nergens last van?)

www.nintendocasemods.com

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
pak een bruggelijkrichter
Ja maar dan branden ze natuurlijk weer 2x zo hard ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Digital-DNA schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:46:

(trouwens waarvoor dat gezeur over geknipper bij een diode, pak een bruggelijkrichter, dan heb je toch helemaal nergens last van?)
Grapje zeker?

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:07:
[...]

als het zo knippert, hoe hou je het dan uit 15 jaar :X

Verwijderd

Het is het overlooplampje...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Digital-DNA schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:46:
Ik dim al geruime tijd mijn kamerverlichting met zo'n dure dimmer. De verlichting bestaat uit een trafo die 12V wissel uitpoept en waar maximaal 80W aan verlichting aanhangt (4 halogeentjes).

De trafo van de lamp begint steeds harder te ronken naarmate ik 'm verder dim, wat resulteert in dat ik het licht nooit dim en ik dus voor niets een dimmer heb gekocht...

Ik zit dus te overwegen om dan maar na de trafo te dimmen (aan de 12V kant), zou dat een beetje praktisch zijn?

Dat komt omdat een gewone dimmer de fase aansnijdt, hij zorgt ervoor dat de lamp op een bepaald deel van de sinus geen spanning krijgt, als je daar een transformator op aansluit dan krijgt die trafo behoorlijk op zijn donder op het moment dat er spanning op komt te staan en begint hij dus te brommen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

djexplo schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:53:
[...]
Ja maar dan branden ze natuurlijk weer 2x zo hard ;)
oeps ja ik zag later pas dat met de diode de bedoeling was het licht te halveren 8)7

Heel toevallig had ik gister ff geprobeerd twee hallogeentjes in serie te zetten en ze brandden braaf op ongeveer half de sterkte, echt praktisch is het niet (ik kan er natuurlijk ook gewoon 2 afschroeven en 2 laten zitten, komt een beetje op het zelfde neer)

Serieschakeling is te permanent, en de TS heeft er al helemaal niks aan lijkt mij :)

Ik heb al geprobeerd de trafo in te smeren met siliconenkit maar dat hielp niet :'( , het kan natuurlijk ook de binnenste spoel zijn maar voordat ik daarbij kan moet ik eerst de buitenste spoel (inc. de siliconen) afwikkelen, en of ik daar nou zoveel zin heb :)

[ Voor 19% gewijzigd door Digital-DNA op 26-11-2004 18:05 ]

www.nintendocasemods.com

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:28
Dit;
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=3609
kost een 1000w dimmer
(42 euro)

Verwijderd

lol een gloeilamp die ge tegen 25 hz aan en uit laat gaan ziede nooit flikkeren ge ziet die mss lichtjes feller en minder fel brande ma flikkeren nooit btw tv beelden zijn ook 25 beelde/sec die ziede ook ni flikkeren oog is daar ongevoelig voor vanaf 20 hz

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:09:
lol een gloeilamp die ge tegen 25 hz aan en uit laat gaan ziede nooit flikkeren ge ziet die mss lichtjes feller en minder fel brande ma flikkeren nooit btw tv beelden zijn ook 25 beelde/sec die ziede ook ni flikkeren oog is daar ongevoelig voor vanaf 20 hz
Het valt niet mee, he, Nederlands :). Bovendien slaat je redenering nergens op omdat de lamp de helft van de tijd uit is (minus evt nagloeien, maar dit valt wel mee denk ik, vooral als je ook het 'voorgloeien' meerekent). Ik denk dat je eerder kunt stellen dat je een soort interferentie krijgt: je ziet de lamp een paar periodes aan, daarna een paar periodes uit. Met als gevolg dat je hem inderdaad ziet knipperen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:09:
lol een gloeilamp die ge tegen 25 hz aan en uit laat gaan ziede nooit flikkeren
hebbe ge't ooit geprobeerd dan? nee? dat hadde'k al gedacht :)
beelden zijn ook 25 beelde/sec die ziede ook ni flikkeren oog is daar ongevoelig voor vanaf 20 hz
Een TV heeft een refresh rate van 50 hz hoor, of zelfs 100 hz voor de nieuweren. die 25 beelden per seconde worden opgebouwd door om en om de even en oneven beeldlijnen te schrijven. Een TV is dus GEEN 25 Hz.

Los daarvan.. zet jij je monitor maar eens op 60 Hz, moet je zien hoe snel je koppijn krijgt. Ik zie 60Hz op m'n monitor dus echt WEL flikkeren.
Pagina: 1