[XP] Systeem bevriest bij openen video bestand (divx etc)

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:07

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
ik heb pas geleden mijn windows xp systeem opnieuw geinstalleerd. probleem is nu dat ik geen video bestanden kan afspelen. het gaat hier om alles wat een rare codec nodig heeft, wmv, avi, divx xvid noem het maar op. kale mpeg2 doet het wel gewoon, maar _alleen_ als ik eerst alle andere codecs weg heb gehaald, anders laat ook deze het systeem hangen. zonder codecs spelen divx etc wel af, maar dus alleen geluid, geen crash.

ik heb geprobeerd met het k-lite codecpack een ffdshow (met en zonder uninstallen tussendoor) en beiden geven hetzelfde probleem. of ik nu afspeel in wimamp, wmp of bsplayer, het systeem bevriest met een mooie piep uit de pc speaker. cpu gebruikt van deze programma's gaat naar de 100%. je ziet wel de eerste paar frames, dan bevriest het beeld, geluid gaat nog eventjes door totdat de hele applicatie vastloopt.
wimamp blijft dan wel gewoon mp3'tjes doorspelen trouwens, maar muis en keyboard reageren niet meer en een harde reset is wat over blijft.
directx lijkt in orde, als ik dxdiag draai krijg ik geen errors, een rotte videokaart lijkt het dus ook niet te zijn.

de stand tot nu toe dus:

-dit gebeurde zowel voor en na windows SP2 en alle updates
-nieuwe catalyst drivers
-nieuwe omega drivers
-nieuwe geluidskaart drivers
-codec packs danwel losse codecs
-nieuwe sata en moederbord drivers (volgens google bekend probleem, maar helaas)
-de .ax files uit c:\windows\system32 gehaald

zoals gezegd voor de xp reinstall ging alles prima, maar nu sta ik op het punt nog maar eens een reinstall te plegen }:O het gaat al bijna met de ogen dicht

wat specs voor de liefhebber:

Win XP SP2
Abit NF7-S Rev2
Athlon XP 2500+
512 MB Ram
Radeon 9700
SB Audigy 2 ZS

ik ben even door m'n ideetjes heen, ik hoop echter nog steeds dat het zo'n 'oh dat los ik in twee tellen ff op' probleem is, anders gaat die XP cd er gewoon weer in :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op welke manier heb jij je codecs verwijderd? :)

• el_salvador

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
de gewone uninstall van k-lite (full en mega) en ffdshow en de uninstaller van koepi. uiteraard ook daarna uit wanhoop met het handje verwijderd uit de registry en de windows dir :) en daarna weer codec packs enz enz enz. als ik de uninstall van bijv het k-lite pack doe blijf ik nog wel allemaal dingen tegenkomen in de registry van divx.dll etc

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer eens in je control panel -> Sounds and Audio Devices -> tabje 'hardware' -> Video Codecs (en eventueel Audio Codecs) -> tabje 'Properties' -> en verwijder hier eens alle codecs die je niet kent? :)

• el_salvador

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
gedaan: alles laten staan behalve de windows mpeg4 en wmv codecs, intel indeo zut etc deraf gehaald dus. vervolgens een xvid openen: alleen geluid zoals verwacht. wmv: hetzelfde gewoon een crash.

edit: na het rebooten stonden alle codecs er weer op. dus ik denk laat ik eens proberen ze _allemaal_ te verwijderen, dan een wmv openen. zwarte vlak waar norrmaal video staat was nu ook weg, wel weer geluid en vervolgens hing de boel weer. ik kon nog net firefox killen en dit bericht posten. positief: na zo'n reinstall start ie gelukkig wel een stuk sneller op :)

[ Voor 49% gewijzigd door el_salvador op 15-11-2004 14:09 ]

• el_salvador

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
kleine update en subtiele kick: in firefox of ie filmpje afspelen zorgt ook voor een crash. memtest vindt geen rotte ram, alle hd's (ata en sata) geven hetzelfde effect, knoppix bootcd kan wel gewoon filmpjes afspelen. help?

[ Voor 3% gewijzigd door el_salvador op 16-11-2004 14:16 . Reden: typo ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Op verzoek verplaats ik dit topic nog eventjes naar Software Algemeen - misschien dat de mensen die wat meer bezig zijn met allerhande videoplayers e.d. er meer van weten :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

• el_salvador

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
goed, ik heb nog maar een reinstall gedaan, kale windows xp, video drivers, xvid codec. afspelen met media player en hetzelfde probleem: de player crasht, neemt meestal de hele pc mee (bevriest). iemand een idee want ik wordt hier vrij hopeloos van?

edit: krat bier voor wie het oplost :)

[ Voor 10% gewijzigd door el_salvador op 25-11-2004 16:22 ]

• el_salvador

el_salvador

njah das duidelijk

Topicstarter
opgelost

het blijkt een bekend probleem te zijn met ati catalyst drivers vanaf versie 4.10. hier staat een verhaal: http://forums.devhardware.com/t29260/s.html
de oplossing uit de thread werkte niet bij mij, de 4.9 driver van omega wel, de catalyst zal ook wel werken dan. krat bier voor mezelf dus :)
Pagina: 1