Toon posts:

Overstap naar RAID 1 met behoud van data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een RAID controller aan te schaffen om daarna onder RAID 1 te gaan werken. Samen met de controller schaf ik ook 2 nieuwe 80 Gb schijven aan. Is het mogelijk om de inhoud van de oude schijf na het installeren 1 op 1 te kopieren naar de nieuwe RAID 1 schijven? Zodat ik ook niet opnieuw Windows moet gaan installeren op de nieuwe schijven?
Ik heb in de RAID faq gekeken. Maar daar zag ik alleen een overstap beschreven van de ene naar de andere RAID controller.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het staat er wel. Alleen leek mij de kop die er boven staat niet echt van toepassing op mijn vraag. Dus ik had dit nog niet gelezen.
Maar als ik het goed lees dan wordt daar bedoeld dat je een bestaande schijf uitbreidt met 1 andere schijf en er dan een raid array van maakt. Mijn bedoeling is om van 2 nieuwe schijven een raid array te maken, en om dan van de huidige schijf een 1 op 1 kopie te maken. De huidige schijf zit dan dan aan de huidige IDE poort. Wordt dat ondersteund?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is in principe geen enkel probleem. In zo'n geval clone je de betreffende schijf.

Vooral niet vergeten de bootvolgorde in je BIOS om te zetten als je van de RAID-array wilt gaan booten.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 15-11-2004 15:18 ]

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

een 1 op 1 kopie
Oh, als dat alles is: inderdaad gewoon clonen. Fairly simple :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp dan kan ik het als volgt aanpakken:

RAID controller er in, nieuwe schijven aansluiten.
De nieuwe schijven formatteren en dergelijke en deze worden in windows gezien als een nieuwe partitie (toch?).
De oude schijf clonen (met Ghost zie ik in de search).
Bios aanpassen om te booten vanuit RAID Array.
Oude schijf formatteren, partitioneren.
Klaar.

Juist?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

RAID controller er in, nieuwe schijven aansluiten.
aray aan maken (raid1)
booten naar windows -> eventueel drivers installeren
dan met ghost (ik deed het met de dos versie icm win98se bootflop) disk -> disk*
in bios instellen dat er geboot wordt met de controller (voor de zekerheid de oude boot HD disconnecten)
done

*eventueel kan je de partitiegroote invoeren

[ Voor 30% gewijzigd door ThaHandy op 15-11-2004 18:25 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Juistem.... er vanuit gaande dat je oude HD kleiner is tenminste.

Formateren hoeft niet eens omdat de partitie immers wordt overschreven door het imagefile. Daarna moet je uiteraard wel de vrije ruimte op je HD, zo die er is, eventjes indelen en formateren.

ARME AOW’er

Pagina: 1