instelling autoprotect van antivirus programma

Pagina: 1
Acties:

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Topicstarter
Hallo,

Kent er hier iemand een antivirusprogramma met autoprotect-functie (on-access?) dat enkel nieuwe bestanden controleert (die je downloadt via internet of kopieert vanaf een cd-rom) in plaats van alle bestanden die je uitvoert of aanklikt?

Omdat ik regelmatig scan op virussen en er geen gevonden werden vind ik het overbodig dat het antivirusprogramma nog eens alles gaat controleren wat uitgevoerd wordt.

Ik gebruik momenteel Norton Antivirus 2004 en heb de autoprotect zo ingesteld dat hij niets moet controleren behalve bestanden in de map C:\Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings (waarin zich ook de map Temporary Internet Files bevindt). Dit lijkt geen echte oplossing te zijn daar dit alleen maar werkt voor internet explorer en niet voor andere browsers of programma's die gebruik maken van internet). Als ik een besmet bestand toch download via internet explorer zegt hij wel dat er een virus gevonden is in het bestand maar je kan dit bestand daarna toch nog opslaan. Dit heeft dan een grootte van 0kB en bevat geen virus.
Het werkt ergens wel maar denk niet dat dit de bedoeling is van deze functie.

Hoe kan ik Norton Antivirus instellen zodat dit enkel binnenkomende bestanden controleert of welk virusprogramma kan dit?
Mijn licentie is verlopen dus het mag eender welk ander Antivirusprogramma zijn.

Dank u.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

en heb de autoprotect zo ingesteld dat hij niets moet controleren behalve bestanden in de map C:\Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings (waarin zich ook de map Temporary Internet Files bevindt).
Scan dan gewoon niet, als je eenmaal besmet bent staan de virussen heus niet alleen in die directory ;)
(En die temp dirs zou je voor scannen juist leeg kunnen maken, scheelt een hoop scannen).

Maar je haalt nu in je beschrijving onaccess en on demand door elkaar; de on demand gaat niet sneller of langzamer als je in on access een checksum zou gebruiken en die bij elke benadering vergelijken.

Ik weet overigens niet wat sneller is; bij elke access het bestand van scijf inlezen om een checksum te kunnen vergelijken zou wel eens langzamer kunnen zijn dan de executable info in het enorm veel snellere RAM door te werken. Dat gezegd hebbend ken ik er geen dus ben benieuwd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 16:16
ik heb norton 2005 en met mozilla firefox. elke keer als mozilla of mijn download manager iets download heb ik t zo ingesteld dat het word gescand als het klaar is met downe door norton. werkt perfect en weet zo zkr dat ik hem kan openen!
bedoel je dat of iets anders?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is de "standaard" onacces, firefox.exe wordt ekle keer bij je gescanned en dat wil hij geloof ik niet, juist enkel de downloads etc :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Topicstarter
Ik ken niet zo veel van antivirussen en ben geen virusverzamelaar dus het kan goed zijn dat ik een paar dingen door elkaar gooi :*)

Als ik mijn harde schijf op virussen scan (handmatig) en er wordt geen virus gevonden dan kan er niet ineens wel een virus opstaan de volgende dag (of wel?) tenzij het binnengehaald is via internet, netwerk of andere externe bron.
Omdat mij dit de enige manier lijkt waarop een virus kan binnengeraken zou ik mijn virusscanner (het automatische gedeelte (autoprotect denk ik?)) zo willen instellen dat het alleen de binnenkomende bestanden gelijktijdig controleert (die via internet worden opgehaald). En niet bv bestanden van een programma in de map program files dat ik offline uitvoer.

P.S. Natuurlijk is het nooit erg als er teveel gecontroleerd wordt maar vertraagt dat je systeem niet? (omdat het eerst nog alle bestanden van een programma op virussen checkt wanneer je het opstart)