Toon posts:

Derde SATA harddisk wordt niet herkend in P4C800-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er maar niet uit en sluit deze topic nou ajb niet met kijk in de FAQ want dat gaat nergens over als je dat doet, want zo kom je echt niet bij het antwoord :)

Ik heb een Asus P4C800-E Deluxe mobo en heb er net op de HCC een HD bijgekocht. Blij thuisgekomen probeer ik hier nu al een aantal uren het ding te laten herkennen in mijn PC. Het lukt maar niet. Ik kan met het boekje en de search maar niet vinden hoe ik mijn bios in zou moeten kunnen stellen om de extra "Raid" SATA connectoren als gewone SATA connectoren te laten werken.
Ik werk dus al een tijdje probleemloos met 2 HD's in de PC maar nu de 3e erbij geprikt op de volgende connector op het mobo wordt deze niet gevonden in Partition Magic 8.
Ik heb in de Bios Enhanced Mode gezet, PATA+SATA... meerdere cominaties geprobeerd maar hij wordt maar niet gezien.

Ik heb eens een vd andere afgekoppeld om te kijken of hij wel herkend KAN worden en niet defect is. Dit is het geval,... maar nu hem er nog BIJ zien te krijgen. Wie kan mij helpen?
Bedankt.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 20:31
Rechts klik my computer -> Manage -> Disk Management.
Staat hij daar wel bij? Zoja, rechts klik op de schijf, Format en klaar is Kees.

Ioniq 5 P45

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
Als je sata as raid optie n je bios uit hebt staan lijkt het me dat alles goed moet gaan. Hij wordt wel door de bios herkent na de post? als hij daar bij staat moet het goed zijn. En volg Spiller zijn tip ook even. Wellicht is ie al herkend...
Vergeet je niet om de intel inf drivers te installeren anders draait je hd dalijk in sloom-modus. Dit staat evt in de FAQ nog uitgelegd hoe je die modi kunt veranderen mocht dit nodig zijn, merk je vanzelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Gody op 14-11-2004 19:53 ]

Verwijderd

geen last van gehad en had 4 sata hd's erop en een 3ware sata kaart met 4.
doe je vast iets verkeerd denk

Verwijderd

Topicstarter
Met Rechts klik my computer -> Manage -> Disk Management, is hij niet te zien.

Hoe ik de settings in mijn BIOS nu heb staan, die ter zake lijken te doen:

Onboard IDE Oper. Mode: Enhanced Mode
Enhanced Mode Supp On: PATA+SATA
Config SATA as RAID: No

Advanced>Onboard Dev. Config>
Onboard Promise Controller: Enabled
Oper. Mode IDE

Mis ik nu wat of heb ik iets verkeerd staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 20:10 ]

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

De promise controller moet op raid staan anders werkt het gewoon niet, heb ik hiet ook op de p4p800-e deluxe.

Als je hem niet op raid zet werken pata en sata niet maar in raid wel.
Met 4 schijven wil het ook dacht ik als je geen raid array aan maakt op de promise maar gewoon de pc boot .

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Aaackkk.
Ok die heb ik nu op raid gezet (Oper Mode: RAID), had ik voorheen ook al eens gehad, maar nog steeds wordt er geen extra schijf herkend.
Toch vreemd dat niemand lijkt te weten hoe het nou eigenlijk zit!
Hoe ken dat nauw??
Ik krijg er zo langzamerhand weinig vertrouwen in dat het sowieso mogelijk is om een 3e HD er in "normal"-mode (dus geen RAID) bij te hangen.
Dat moet toch wel kunnen bij zo'n recent uitermate uitgebreid duur moederbordje?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 22:16 ]

Verwijderd

intel chipset drivers EN intel application accelerator installeren, het gaat vooral om het laatste!

Verwijderd

Topicstarter
Ja das ook zoiets, als ik het CDtje er bijpak die bij mijn mobo zit, en ik doe dat
Intel application accelerator driver installeren dan zegt ie:
"Incompatible hardware: This software is not supported on this chipset" !!

Ja wie het weet mag het zeggen...!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Ik zet hem in raid mode , en reboot, ik kan me niet meer herrineren of er nog een array aangemaakt moet worden maar ander probeer je een aray aan te maken.
Dan vraagt hij of je wilt activeren of nog iets anders en dan activeer je aleen zodat er geen data gewist wordt.
dat moet goed gaan.

In ide mode werkt het iig niet.

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 22:33:
Ja das ook zoiets, als ik het CDtje er bijpak die bij mijn mobo zit, en ik doe dat
Intel application accelerator driver installeren dan zegt ie:
"Incompatible hardware: This software is not supported on this chipset" !!

Ja wie het weet mag het zeggen...!
op www.intel.com wel even de nieuwste versie downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Intel® Application Accelerator:
Performance Software - Intel® Application Accelerator [IAA23_ENU.EXE, IAA23_MULTI.EXE] (1973KB) 2.3 11/13/2002

die? niet al te nieuw zou je denken.

Of de Intel® Application Accelerator >>RAID Edition<< :
RAID Software - Intel® Application Accelerator RAID Edition [IAAR353_ENU.EXE, IAAR353_MULTI.EXE] (1857KB) 3.5.3 12/11/2003

Die laatste geeft iig alweer zelfde melding als hierboven al beschreven, incompatible hardware.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 22:46 ]

Verwijderd

raid edition

ik neem aan dat die ene schijf in raid 0 komt te staan

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb zelfs me bios nog eens geflashed naar de erg recente 1019. Default settings laten zetten,... daarna alleen mijn numlock weer uitgezet bij boot en dram speed aangepast. Verder niets.
Nog steeds wordt er geen schijf herkend door part magic 8 danwel WinXP disk managament. En ook nog steeds geeft de setup draaien van die application accelerator de melding "Incompatible Hardware".

Even voor de duidelijkheid, raid0 heb je toch 2 schijven voor nodig? Mijn punt is juist dat ik 1 schijf wil gebruiken en niet allebei de "extra" sata slots wil gebruiken.

Dus beide eerste SATA aansluitingen zijn in gebruik door 2x hitachi 160GB, geen RAID,... en nu wil ik er 1 SATA schijf bijhangen, standalone zeg maar, geen RAID, simpelweg in zijn eentje erbij.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 23:06 ]

Verwijderd

je heb die 2x 160gb in raid? of gewoon appart?

Verwijderd

Topicstarter
brr, voor het geval je niet in ge-edite tekst kijkt maar alleen nieuwere toevoegingen na jouw laatste ;) ... ik voeg boven jouw vraag net het antwoord toe. Heb je misschien icq of msn ofzo? Wellicht dat je me op die manier kunt bijstaan in deze moeilijke tijden...

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-03 17:00
je hebt toch maar 2 aansluitingen voor sata op een p4c800 net als op een p4p800??

Verwijderd

Topicstarter
Daar word je toch gek van...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nee, daar wordt je niet gek van.

Ik heb net het manual eens gedownload en doorgelezen. Er zijn gewoon erg veel combinaties mogelijk wat betreft S-ATA. :)

Kijk eens goed op welke S-ATA aansluiting die HD zit. Het kan zijn dat hij niet gevonden wordt doordat, als voorbeeld, de Promise-RAID niet is ingeschakeld terwijl hij daar wel op zit.

ARME AOW’er

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 20:08:
Enhanced Mode Supp On: PATA+SATA

Oper. Mode IDE

Mis ik nu wat of heb ik iets verkeerd staan?
Waarom heb je PATA+SATA ingesteld? Dit is alleen nodig als je een legacy OS draait zoals W98 (zie mobo boekje blz 2-24 eerste tabel). Als je XP draait (wat ik even aanneem) moet het gewoon als volgt staan:

Enhanced Mode Supp On: S-ATA
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 23:00:
En ook nog steeds geeft de setup draaien van die application accelerator de melding "Incompatible Hardware".
Nogal logisch natuurlijk! De intel application accelerator hoef je alleen te installeren als je een raid array aan de intel ICHR5 southbridge maakt en heeft verder niks te maken met de promise controller waar je nu een extra schijf op prikt!

Om die schijf werkend te krijgen zal je denk ik in de bios van de promise controller moeten gaan kloten (heb hier zelf geen ervaring mee)

edit:
Oper. Mode IDE

Hiermee heb je dus de promise controller aan gezet wat ook nodig is. Misschien dat de oper. Mode op sata moet ofzo? In ieder geval zou je na het enablen van de controller een extra bios moeten zien laden bij het opstarten, namelijk die van de promise controller :) . Hier kan je als het goed is ook inkomen om dingen in te stellen. Wat je zou kunnen doen is een raid 0 set aan maken van 1 disk.

edit 2: Even in mijn boekje gekeken (pagina 5-25 en verder):
Als je een schijf aan de promise controller hangt moet je als het goed is de Promise Fasttrack 378 Driver van de CD installeren. Daarna kan je mbv CTRL-F de bios in.

[ Voor 26% gewijzigd door gws24 op 14-11-2004 23:38 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: Hardstikke bedankt voor je behulpzaamheid.

Die Promise bios zie ik nog maar steeds niet. Ik probeer hem ook naar voren te toveren,...ctr-f drukken tijens boot,... daarij vliegt alles ook erg snel voorbij he, dus daar valt ook niet veel te zien maar volgens mij niets over Promise, of RAID.

Die drivers heb ik eens proberen te installeren, door de 2 dirs op het CDtje die daarover gingen in te gaan en het .inf filetje te rechtsklikken en install te doen.
Drivers\Promise\378ATA en 378RAID

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 23:56 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 23:53:
Die Promise bios zie ik nog maar steeds niet. Ik probeer hem ook naar voren te toveren,...ctr-f drukken tijens boot,... daarij vliegt alles ook erg snel voorbij he, dus daar valt ook niet veel te zien maar volgens mij niets over Promise, of RAID.
Even IN het BIOS instellen (die Promise) dan komt hij wél voorbij en kun je met tab (uit mijn hoofd) zaken instellen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb IN de bios die promise op enabled staan, dat is dan voldoende toch? Dan moet hij toch tijdens de boot voorbij komen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 00:09 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33

gws24

Thinking is hard!

en je moet de promise IDE driver installeren!

edit: Kijk eens in apparaatbeheer bij de promise controller, wat er daar gezegd wordt en dan eventueel die driver installeren.

edit2: heb nog een link gevonden naar hetzelde probleem: Tech support forum: P4C800-E, Promise 378 IDE Driver Headache

Daar komt uit naar voren dat windows (iig XP) standaard de verkeerde driver installeert om de promise als IDE te laten werken. Twee "oplossingen" worden gegeven:
Clintfan, I finally resolved the Promise IDE driver issue. I thought you might like to know how I did it. It was quite bizarre.

I enabled the Promise controller in IDE mode, booted to Windows, checked Device Manager and found the same error. I did not uninstall the device or update the driver. Instead, I started the Add New Hardware wizard from Control Panel. It found no new hardware so I was presented with a list to choose from. The Promise controller, along with all the other devices in my Device Manager, were listed. I chose it and installed the Promise IDE driver and, lo and behold, Device Manager now displayed it as working properly. But there was a new twist.

There was an additional unknown device listed. I again started the Add New Hardware wizard and it found a "Promise SATA Console SCSI Processor Device," but could not locate a driver for it. I shut down and plugged the drive in, booted to Windows and it worked perfectly, and the Promise SATA Console SCSI Processor Device disappeared from Device Manager.
On xpsp2, There is another way to fix the error code 10. Go to %windir%\system32\drivers delete the raid driver fasttx2k.sys. Go to %windir%\system32
delete ptibpmf.dll. This is a read only file, you might need to change the attribute before you can delete it.

After that, in devmgmt.msc, scan hardware change, it will find the raid device for fasttrack 378, but can not find a driver for it. Now you can install a drive manually and direct xp to install 378 IDE driver. After that everything works.

[ Voor 148% gewijzigd door gws24 op 15-11-2004 00:38 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
Bij apparaatbeheer staat hij niet. Zou het toch liggen aan het niet (goed) geinstalleerd zijn van die controller. Zoals hierboven al gezegd, heb die 2 inf-jes gebruikt om te "installeren" ... als dat de juiste manier is.

Ben nog even verder aan het pielen vwb de driver...

edit: OK nog nix, ik neem even een handje pillen.....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 00:37 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel verduidelijkt.

En:
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:45:
Ik kom er maar niet uit en sluit deze topic nou ajb niet met kijk in de FAQ want dat gaat nergens over als je dat doet, want zo kom je echt niet bij het antwoord :)
Op deze manier vraag je er echt wel om :/ We zijn jou _niks_ verplicht. GoT is een dienst waar je gebruik van kunt maken en géén recht. Je had het ook anders kunnen aanpakken, bijvoorbeeld: "ik heb in de FAQ van dit subforum gekeken onder de hoofdstuk(ken) $link, $link, etc, echter daar zit het antwoord niet tussen / of deze antwoord werkt niet, omdat $bla, $bla" of iets in deze richting. Maar ala ..

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 15-11-2004 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn hartelijke dank gws24!
Ik heb zitten pielen met die driver en na een aantal pogingen heb ik nu een "WinXP Promise FastTrak 378 (tm) Controller" bij SCSI en RAID controllers! Zonder uitroeptekentje of foutcode, en hij staat daar in zijn eentje, dus geen andere in die groep. Dus dat zou goed moeten zijn zou je zeggen...
Maar nog steeds geen schijf die herkend wordt,... ik ben dus wel nog steeds bezig, geef nog niet op, kost toch een hoop centen zo'n schijfje he.

edit: Heb eens gekeken of ik die promise bios tevoorschijn kon toveren, in de bios die rom-optie aangezet en dan kan ik met ctrl-I een apart biosje in, maar dat is blijkbaar nog niet die van Promise (Waar je overigens met ctrl-f in zou moeten komen) die in het boekje beschreven staat. Als ik hem verder laat booten stopt hij met windows laden na 2 seconden en geeft een blauw scherm.
Het is echt the never ending story aan het worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, laat ik de vraag anders stellen...

Weet iemand of sata naar IDE convertor kaartjes makkelijk verkrijgbaar zijn, zo ja waar, en wat dat moet kosten? ;) Of kan ik dan beter een 2xsata uitbreidingskaart in PCI slot kopen? Kan PCI die sata snelheid trouwens aan?

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:31
k zit met ongeveer hetzelfde probleem
ik draai al een tijdje 2 raptors in raid0 op de intel controller
nu heb ik 2 schijven erbij gekocht (maxtor, sata) en die wil ik op de promise controller in raid0 laten draaien, maar zodra ik die promise controller in de bios aanzet gebeurd er gewoon niks bij het opstarten :S
ik krijg alleen het intel raid menu te zien bij de startup maar niks over promise zoals het in de handleiding aangegeven staan.
die 2 extra hd's worden ook nieteens herkend in de bios echt raar.

als ik de kabels uit de raptors haal en in de maxtors doe pakt hij de maxtors wel en de raptors weer niet :/
het ligt dus niet aan de schijven, volgens mij is die promise controller gewoon gaar :?

misschien tijd voor weer een nieuwe mobo firmware update, als die er is

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:31
ik heb de oplossing :D

daanload de nieuwe bios update, installeer die en voila alles werkt 8)

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

Pagina: 1