Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ideeën voor kleur sensoren?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Binnenkort heb ik een aantal leuke chipjes die kleuren kunnnen registreren. Die dingen zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://inkoopacties.net/i/ia/wyz43lf9.jpg

De sensor bevat 64 fotocelletjes, waarvan er 16 met een rood filter zijn bedekt, 16 met groen, en 16 met blauw. De overige 16 zijn onbedekt. Er zijn 4 waardes uit te lezen, R(ood)G(roen)B(lauw)+W(it). Met behulp van een AVR of PIC wil ik die data naar de PC sturen. De resolutie is best hoog, zo'n 10 bits per kleur. :)

We hebben al een aantal toepassingen verzonnen, onder andere een kleurcodeslot, weerbepaler en "real life color picker", maar volgens mij is er best nog wel meer leuks mee te doen in combinatie met een PC. Of een echte beveiliging van software mogelijk is weet ik niet, maar dat lijkt me ook wel een goeie.

Wie heeft er goeie ideeën?

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

monitor calibreren op kleurechtheid :)

• Benadski
Hmm, dat zou dan moeten kunnen denk ik ja, maar hoe pak ik dat aan? Lichtkleuren zijn weer anders dan inktkleuren, is dat wel te doen? Of bedoel je met behulp van LEDs ofzo?

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Windows kleuren aan je outfit aanpassen :)

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

MidnightMotion schreef op zondag 14 november 2004 @ 18:31:
Windows kleuren aan je outfit aanpassen :)
Windows > Bah :r :+
koop er een stuk of 800.000, dan kan je een leuke cam maken 8)

</onzin>

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Real life colour picker is een goed idee!

Maar wat me helemaal leuk lijkt, gewoon een creditcard formaat iets printen, net wat kleurtjes erop, vervolgens sensor in je pc kast inbouwen, en dat je dan je pc dus kan unlocken met die pas (even erlangs halen zeg maar :P). Meesterlijk!

Ik ga zo even voor je brainstormen (nu pannekoeken eten!)

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

Benadski schreef op zondag 14 november 2004 @ 18:28:
Hmm, dat zou dan moeten kunnen denk ik ja, maar hoe pak ik dat aan? Lichtkleuren zijn weer anders dan inktkleuren, is dat wel te doen? Of bedoel je met behulp van LEDs ofzo?
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/colorvisionmonitorspyder/images/onmonitor.jpg

• Benadski
Ow, ja dat zou dan wel moeten kunnen denk ik, gewoon een bepaalde kleur op het scherm zetten en dan de helderheid meten dus of niet? Wat zijn trouwens de "goede" waarden, is daar ergens iets over te vinden? Ik zoek iets over een verhouding, dus de helderheid mag geen invloed hebben, maar ik vind het niet. Ik weet niet waar ik moet zoeken. Heeft het iets met een kleurtemperaturen tabel te maken?

De software lijkt me trouwens erg lastig te schrijven, dat zou je dan zelf moeten doen. De code voor de controller en het protocol geef ik wel vrij als ie af is! :)

Verwijderd

proller schreef op zondag 14 november 2004 @ 18:49:
Real life colour picker is een goed idee!

Maar wat me helemaal leuk lijkt, gewoon een creditcard formaat iets printen, net wat kleurtjes erop, vervolgens sensor in je pc kast inbouwen, en dat je dan je pc dus kan unlocken met die pas (even erlangs halen zeg maar :P). Meesterlijk!

Ik ga zo even voor je brainstormen (nu pannekoeken eten!)
Vet als je zo iets voor elkaar zou kunnen krijgen met zo'n celletje. Waar heb je die trouwens vandaan?

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:02:
[...]

Vet als je zo iets voor elkaar zou kunnen krijgen met zo'n celletje. Waar heb je die trouwens vandaan?
Bij een inkoopactie :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeforceDDQ op 14-11-2004 19:06 ]

301SQN

• Benadski
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:02:
[...]

Je hebt nog wel een controller nodig die het voor je regelt, want de PC kan het niet doen (staat uit), maar daar ben ik mee bezig! Eerst komt de sensor naar PC overdracht en dan de PC-lock! :)

Trouwens, laten we het niet over de IA hebben (mag alleen in een sig staan (zie mijn sig dus), niet in een topic over gepraat worden meen ik), ik wil gewoon wat vette ideeën opdoen! Zou jammer zijn als ie dicht moet...

Verwijderd

als ik got z doorlees lijkt iedereen onderhand al een linux serverte te draaien die hier mooi voor gebruikt zou kunnen worden :)

hoeveel heb je er trouwens, om een beeld te krijgen van de mogelijkheden

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 19:45
Ben ik nou dom of zou je z'n kleuren chip niet kunnen aansluiten op een relais. die dan je pc aanzet....dat je de stroom bv van een condensator afhaalt..

[ Voor 4% gewijzigd door Pikkemans op 14-11-2004 19:32 ]

Verwijderd

ccfl's in je kast afstemmen op omgevings / tv / monitor licht :D

• Benadski
Hoeveel sensoren ik heb? Genoeg! Of had je het over de controllers? Die moet ik nog helemaal programmeren (in AVR GCC), de controller zelf is universeel en overal te koop (AT90S2313). Maar dan is ie nog leeg he! :P

Een voeding heeft altijd wel een voedingslijn (5V dacht ik), ookal staat ie uit, hier zou je de controller op kunnen laten werken, een relais is trouwens niet eens nodig, het kan direct door de controller bediend worden, er hoeft nauwelijks stroom door namelijk! :)

CCFL's afstemmen kan ook wel, maar LEDs zijn hier beter bruikbaar, die laten zich wat makkelijker dimmen en zijn veel kleurechter dan CCFL's! Wel lache als je een spel speelt ofzo, de sensor zal dan de gemiddelde kleur nemen en dat laten zien d.m.v caseverlichting. Als je dan zit te schieten heb je een berg lichteffecten waar je bang van wordt (tenminste als je veel lichten in je case hebt)...

Offtopic: Ik ben trouwens ook bezig geweest met een Unreal plugin en een RGB Luxeon lamp voor licht effecten, maar da's weer een ander project, hiervan is alles af trouwens, behalve de plugin (die kan ik zelf helaas niet schrijven, dus als je me kan helpen, graag!)

Verwijderd

Dat zou idd best gaaf zijn, een lichtbron die van kleur veranderd naarmate het beeld op de monitor veranderd. Alleen vraag ik me af waar je het beste kan gaan 'zoeken' naar de kleuren op de monitor. Je kunt natuurlijk aan de voorkant van de monitor een paar sensors hangen, alleen denk ik dat dat vrij storend is. Ook zou je met software in de gaten kunnen houden wat er allemaal op het beel gebeurd.
Maar wat misschien dan nog makkelijker is: tap het singnaal af bij de tv-out van de videokaart, of evt. zelfs de stekker van de monitor.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 11:17:
Dat zou idd best gaaf zijn, een lichtbron die van kleur veranderd naarmate het beeld op de monitor veranderd. Alleen vraag ik me af waar je het beste kan gaan 'zoeken' naar de kleuren op de monitor. Je kunt natuurlijk aan de voorkant van de monitor een paar sensors hangen, alleen denk ik dat dat vrij storend is. Ook zou je met software in de gaten kunnen houden wat er allemaal op het beel gebeurd.
Maar wat misschien dan nog makkelijker is: tap het singnaal af bij de tv-out van de videokaart, of evt. zelfs de stekker van de monitor.
gewoon softwarematig uitlezen. Niet moeilijk doen.

• Benadski
Softwarematig was mijn plan ook voor die RGB lamp waar ik eerder mee bezig was, alleen hoe doe ik dit? Is het op een of andere manier uit te lezen wat de gemiddelde kleur is? Die wil ik naar de COMpoort kunnen sturen (ja, ik weet het COM is uit, maar USB op controllers is nog niet zo goed(koop) mogelijk, maar gelukkig zijn er USB->COM adapters op de markt).

Het is natuurlijk met de sensor wel mogelijk op de omgeving af te stemmen, je kan dan aan de hand van de lichtsterkte en kleur je PC mee laten gaan, of juist het tegenovergestelde laten doen oid. :)

• berndgeurts
  • Laatst online: 23-11 21:07
Je kan ook een sensor op een lamp in de wc plakken en dan via een lange kabel naar je pc. Dan kan je tijdens het computeren kijken of de wc bezet is! als de kabel niet werkt kan je altijd nog een zendertje erbij doen.

[ Voor 19% gewijzigd door berndgeurts op 15-11-2004 12:35 ]

• Benadski
Hehe, kan je misschien beter een geursensor voor gebruiken! :P

Maar voor de WC zou ik gewoon een LDR of een fototransistor nemen, of de schakeldraad aftappen en dat via een schakeling naar een optocoupler sturen. Da's wat makkelijker!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je zo'n kleurenslot echt goed wil doen, zou je meerdere sensoren naast elkaar moeten zetten en dan verschillende kleurtjes op het kaartje. Maar ik vraag me wel af hoe zo'n ding om zal reageren als de kleuren veranderen (als je je kaartje in de zon laat liggen bijvoorbeeld) zou je daarvoor een kalibratiekleur(en) toe kunnen voegen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• berndgeurts
das waar, maar het is wel een leuk idee :)
Ander idee misschien:

je kan de chips gebruiken als initiator van processen.
dus ongeveer zo. Dus als je een rodekaart voor je sensoroen houd, dan doet ie dit en houdt je er een groene voor dan weer dat, is best grappig.

of wat betreft je beveiliging:
je kan de sensoren in een rij neerzetten en dan zorgen dat de pc gelocked is en alleen geunlocked worden als de sensoren een bepaalde volgorde aflezen, bijv RRRGGRWWBGRBGW ( kan je zo lang makien als je sensoren hebt. dan heb je wel een goede beveiliging van 4^n

• Benadski
Het is mogelijk om ongeveer 60 keer per seconde de sensor uit te lezen. Je hoeft eigenlijk dus maar één sensor voor de strip te hebben! De strip of het kaartje doorhalen is door de controller te begrijpen wanneer er een witruimte tussen de kleuren zit. Dan neemt ie steeds gewoon de donkerste waarde!

Als de eerste kleur de kalibratiekleur is (deze moet samengesteld zijn van alle soorten gebruikte inkt), dan zou verkleuring ook geen probleem meer moeten zijn.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
berndismaf schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:17:
je kan de sensoren in een rij neerzetten en dan zorgen dat de pc gelocked is en alleen geunlocked worden als de sensoren een bepaalde volgorde aflezen, bijv RRRGGRWWBGRBGW ( kan je zo lang makien als je sensoren hebt. dan heb je wel een goede beveiliging van 4^n
uhm de sensor was toch 10bit? dus dat lijkt me laten we zeggen 6 bit per kleur (beetje lullig dat je je pc niet meer kan opstarten als je kaartje kwartiertje in de zon heeft gelegen). 6^3^n ?

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Een idee zou ook kunnen zijn je contrast helderheid etc. van je monitor aan laten passen naar gelang nodig is door het zonlicht wat op je monitor of in je kamer valt.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• Benadski
DiLDoG schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:57:
[...]

uhm de sensor was toch 10bit? dus dat lijkt me laten we zeggen 6 bit per kleur (beetje lullig dat je je pc niet meer kan opstarten als je kaartje kwartiertje in de zon heeft gelegen). 6^3^n ?
De sensor kan 4 waarden met elk 10...12bit resolutie meten, de kleuren zijn rood, groen, blauw en wit. Door middel van een kalibratiekleur (die dus ook door zonlicht evenredig wordt meeveranderd) is te controleren of de kaart klopt, ookal heeft ie in de zon gelegen.
Woodie2002 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 01:23:
Een idee zou ook kunnen zijn je contrast helderheid etc. van je monitor aan laten passen naar gelang nodig is door het zonlicht wat op je monitor of in je kamer valt.
Als dat softwarematig te doen is is dit ook zeker mogelijk! :)

Verwijderd

richt er een (of meer k heb geen idee) op de plaats waar je zit. en stel ze af als bewegingsdetectoren. en je dan zit gaan automatich je monitoren aan, of je complete systeem van standby, tussen bepaalde tijden gaat dan ook meteen een lamje aan als je beweegt. dan word t dus een soort activiteits meter. k weet niet of dit kan. maar als het kan kan je al die chips ook door het huis versprijden en dan kan je zien waar er iets gebeurt.

- zei de controlefreak

• Benadski
Hehe, dat kan inderdaad leuk worden, bewegingssensoren die zien wie er loopt aan de hand van de kleur. Dat zou moeten kunnen als je afspreekt dat iedereen een andere kleur draagt.

Ik zat trouwens ook te denken aan een soort matte vlakken in je case in plaats van een window te maken. Daarachter een paar RGB LEDs en ergens wat RGB sensoren met een lensje ervoor. Zo heb je een soort interactieve case-kunst-verlichting en hoef je niet eens op te ruimen in je kast om 'm bijzonder te maken! (heb een hekel aan opruimen/schoonmaken, vandaar!) :P

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43
Waarom wil iedereen dit soort mooie sensortjes als bewegingsmelder misbruiken?

Plak ze op je raam en bepaal aan de hand van de kleur wat voor soort weer het is.
Hang ze boven het gasfornuis en probeer te raden wat je moeder aant koken is
Plak ze in de rioleren en hang een speaker in de plee die de bezoeker verteld of hij meer of minder water moet drinken
Ik noem aar wat foute voorbeelden...

• Benadski
frickY schreef op donderdag 18 november 2004 @ 23:12:
Waarom wil iedereen dit soort mooie sensortjes als bewegingsmelder misbruiken?
Omdat het hele mooie bewegingsmelders zijn, ze kunnen Br3eZaH zusjes detecteren, ofwel te felle kleuren en kauwgomkauwritmes zijn te analyseren. Zo kun je dus je PC beveiligen! :P
Plak ze op je raam en bepaal aan de hand van de kleur wat voor soort weer het is.
Hang ze boven het gasfornuis en probeer te raden wat je moeder aant koken is
Plak ze in de rioleren en hang een speaker in de plee die de bezoeker verteld of hij meer of minder water moet drinken
Ik noem aar wat foute voorbeelden...
Ja... Dat is ook niet echt nuttiger dan een bewegingsmelder... Als je die laatste twee nou combineert kun je je spijsvertering controleren... :D

• berndgeurts
Benadski schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:33:

Ja... Dat is ook niet echt nuttiger dan een bewegingsmelder... Als je die laatste twee nou combineert kun je je spijsvertering controleren... :D
Of juist je dieet controleren..
Of gebruik de sensor om te kijken wat voor kleur pasta je moeder aan het koken is.

• Benadski
Ik heb met een kunstenaar gesproken, die heeft er ook nog ideeën voor. Ik weet niet of er hier kunstenaars rondlopen, maar als ik naar sommige cases kijk zou ik zeggen van wel! :D

Het idee is om een interactief beeld te maken dat beinvloed wordt door de kledingkleur van de toeschouwer. Zijn er nog meer kunstenaars met ideeën? Ik heb altijd wel wat met kunst willen doen!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
^^ kom je op je werk "ik voel me vandaag blauw..." :p ineens hele beeld blauw ofzo =)

misschien afstemmen op de kleuren buiten? Dus als't buiten herfst is registreert ie beetje rood/bruinig, en in de zomer lekker blauw etc =] kan je leuke dingen mee doen :D
Of op een deur richten en als de kleur != kleur van de deur -> schakel computer aan b.v. :)
Pagina: 1