[win98se] installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Dag ik was voor een vriend windows aan het installeren, maar ik stuitte op wat problemen.

Als ge setup.exe in tikt wordt eerst de hele harde schrijven gescand eer er wordt begonnen aan de installatie.

Zodra hij gaat installeren, scant ie eerst het register en gaat daarna bestanden kopieren. In ieder geval dat zegt ie maar bij het kopieren gebeur er helemaal niks. En ik weet niet waar het aan ligt. Misschien lig het aan het feit dat het een SATA schijf is (Maxtor 200 GB) en dat daar iets mee is wat ik niet weet (ik heb nog nooit een computer met SATA geinstalleerd). Maar Handmatig kopieren in DOS kan wel gewoon dus ik vind het maar raar. Ik heb de schijf ook al gepartitioneerd zodat de eerste partitie voldoende klein is (20 GB) zodat het voor Win 98 geen problemen heeft.

Help!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 14:22

momania

iPhone 30! Bam!

Software Algemeen >> Windows Operating Systems

Wat zijn de verdere specs van de pc en is Win98 een bewuste keuze? XP is bijvoorbeeld geen optie?

En boot je vanaf de cd of met een floppy?

[ Voor 12% gewijzigd door momania op 14-11-2004 16:24 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak eens een bootschijfje waarbij je S-ATA controller drivers meegeladen worden. Het zou kunnen dat het dan wel werkt.

• filipy23
De verdere specificaties zijn:

AMD 3000+ (socket 462)
Mobo: Abit KV7 met VIA KT600 chipset
512MB RAM
Radeon 9550

Win98 is een bewuste keuze want hij heeft een upgrade naar windows XP dus moet eerst 98SE geinstalleerd worden.

Ik boot eerst DOS met een win98se opstartdiskette, maar zowel van de HD (na de gehele cd vlekkeloos gekopieerd te hebben) als van de CD zelf loopt hij op hetzelfde moment vast (bij het kopieren)

@Terw_Dan. Zoals ik al zei heb ik geen flauw idee hoe SATA werkt. (Ik heb wel verschillende computers met ATA schijven in elkaar gezet en geinstalleerd - en deze computer was overigens in al in elkaar gezet door computerland). Ik heb er wel een floppy met SATA drivers bij maar deze is geen boot floppy en is volgens het etiket voor na het installen van het OS. En hoe maak ik dan trouwens een boot schijfje met S-ATA controller driver???? Dat zou ik graag willen weten want het enige probleem dat ik me nog kan bedenken is dat de windows installatie niet om kan gaan met SATA, maar misschien zie ik ook wel iets over het hoofd.

Verwijderd

filipy23 schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:37:
De verdere specificaties zijn:

AMD 3000+ (socket 462)
Mobo: Abit KV7 met VIA KT600 chipset
512MB RAM
Radeon 9550

Win98 is een bewuste keuze want hij heeft een upgrade naar windows XP dus moet eerst 98SE geinstalleerd worden.
Das fout, tijdens de installatie van Xp wil die alleen die cd even hebben om wat bestandjes naar zn schijf te kopieren :)

• filipy23
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:40:
[...]

Das fout, tijdens de installatie van Xp wil die alleen die cd even hebben om wat bestandjes naar zn schijf te kopieren :)
Volgens mij klopt dat niet. Als je de XP cd namelijk opstart vanuit DOS zegt hij namelijk : This program does not run in DOS. of iets soortgelijks.

En bovendien is het nog steeds geen antwoord op mijn vraag :)

[ Voor 8% gewijzigd door filipy23 op 14-11-2004 16:46 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
filipy23 schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:44:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. Als je de XP cd namelijk opstart vanuit DOS zegt hij namelijk : This program does not run in DOS. of iets soortgelijks.

En bovendien is het nog steeds geen antwoord op mijn vraag :)
Dan gebruik je winnt.exe in plaats van de 32-bitsvariant winnt32.exe :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• filipy23
sanfranjake schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:47:
[...]

Dan gebruik je winnt.exe in plaats van de 32-bitsvariant winnt32.exe :)
Hier begrijp ik niks van. Zo computernerd ben ik ook weer niet :).

Zoals ik gewend ben installeer ik eerst win98se en vanuit 98se begin ik aan de XP installatie die daar over heen gaat.

Waar je met je winnt.exe en 32 bit variant op zit te doelen weet ik niet, want het enigste bestand wat ik run na het booten van flop is setup.exe

Verwijderd

ik heb al een tijd geen upgrade gedaan, maar kan je niet gewoon van de xp cd booten en dan de 98 cd er in stoppen als setup om de te upgraden versie vraagt?

• filipy23
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:52:
ik heb al een tijd geen upgrade gedaan, maar kan je niet gewoon van de xp cd booten en dan de 98 cd er in stoppen als setup om de te upgraden versie vraagt?
De XP cd is geen boot disk. Als je de CD-rom als boot device instelt en die XP cd erin stopt dan krijg je een non-OS disk melding.

Maar wat denken jullie nu dat het beste is om te doen? Kan ik gewoon een opstartdiskette maken voor 98 met SATA drivers (want het lijkt mij aan de SATA te liggen) of kan ik beter een volledige windows XP installatie halen die je er gewoon in stopt en waarvan jullie me 100% (ehm 99% bedoel ik, het is en blijft Microsoft :) ) kunnen garanderen dat ik XP daarmee geinstalleerd worden op een SATA schijf.

Nog steeds: HELP!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
filipy23 schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:01:
[...]
De XP cd is geen boot disk. Als je de CD-rom als boot device instelt en die XP cd erin stopt dan krijg je een non-OS disk melding.
Dan maak je hem bootable, kijk in [rml][ Howto] Windows XP Sp2 slipstreamen[/rml] om te lezen hoe dit te doen :)
Maar wat denken jullie nu dat het beste is om te doen? Kan ik gewoon een opstartdiskette maken voor 98 met SATA drivers (want het lijkt mij aan de SATA te liggen) of kan ik beter een volledige windows XP installatie halen die je er gewoon in stopt en waarvan jullie me 100% (ehm 99% bedoel ik, het is en blijft Microsoft :) ) kunnen garanderen dat ik XP daarmee geinstalleerd worden op een SATA schijf.

Nog steeds: HELP!
Een clean-install is altijd mijn voorkeur. Je hebt kans dat bij een upgrade wat dingen achterblijven, en zoiezo is het dan niet helemaal fris...

Als een heel serverpark gemigreerd zou moeten worden zou ik misschien upgrades wel overwegen. Voor op de desktop is het de moeite niet.

Zo lang jij een 98 en een XP licentie hebt mag je met de software (qua aanpassen bootcd) doen wat je wil :)

Mijn spoorwegfotografie

• filipy23
sanfranjake schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:15:
[...]
Dan maak je hem bootable, kijk in [rml][ Howto] Windows XP Sp2 slipstreamen[/rml] om te lezen hoe dit te doen :)

[...]

Een clean-install is altijd mijn voorkeur. Je hebt kans dat bij een upgrade wat dingen achterblijven, en zoiezo is het dan niet helemaal fris...

Als een heel serverpark gemigreerd zou moeten worden zou ik misschien upgrades wel overwegen. Voor op de desktop is het de moeite niet.

Zo lang jij een 98 en een XP licentie hebt mag je met de software (qua aanpassen bootcd) doen wat je wil :)
Dank je wel. Het is alleen behoorlijk wat werk om zo'n boot disk te maken, maar ik denk wel dat ik het voor elkaar ga krijgen. Weten jullie alleen wel of de diagnose juist is (windows 98 kan niet omgaan met SATA schijven) zodat ik er niet straks achter kom dat ik al het werk voor niks heb gedaan?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
filipy23 schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:24:
[...]
Dank je wel. Het is alleen behoorlijk wat werk om zo'n boot disk te maken, maar ik denk wel dat ik het voor elkaar ga krijgen. Weten jullie alleen wel of de diagnose juist is (windows 98 kan niet omgaan met SATA schijven) zodat ik er niet straks achter kom dat ik al het werk voor niks heb gedaan?
Durf je niet te vertellen of Windows 9X met SATA om kan gaan. Ben bang van niet....

Vraag me overigens ook af hoe legaal de XP-upgradecd is als je er niet van kan booten...... Zou je iedere reïnstall eerst 98 moeten installeren en dan upgraden, what a hassle :P

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 14-11-2004 19:22 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Voor je gekke dingen gaat doen, toch even checken ;)
Staat je virus-controle in het BIOS uit?
Zoniet, zet em uit :)
Pagina: 1