Toon posts:

SBS 2003 Systeem - Advies en commentaar gewenst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Achtergrond
Nog voor einde dit jaar dien ik voor mijn bedrijfje een nieuwe server aan te schaffen. De bedoeling is om deze te voorzien van MS Small Business Server 2003 Premium en deze centraal op het netwerk te plaatsen. Het netwerk zelf is 10/100 switched ethernet en in totaal werken hier van 2 tot 5 mensen tegelijkertijd op.

Aangezien het om de Premium edition gaat omvat deze redelijk wat componenten. Wat mij vooral aanbelangt zijn ISA, Exchange, Sharepoint en SQL services. Daarnaast zal het systeem ook gaan dienen als fileserver - voor dit laatste dient een aanzienlijk aan Gb's beschikbaar te zijn.

Enkele (high-level) criteria die gesteld werden zijn:
- Centraal security beheer dmv ISA functionaliteit (firewall)
- Centraal email binnenhalen via Exchange voor verschillende gebruikers (POP 3 connector)
- Intranet website: combinatie IIS, WSS en SQL
- Snelle interne filetransfer van de clients naar centrale storage locatie op server
- Snelle en efficiënte backups!

Systeemspecs
Voor het bouwen van de server heb ik volgende opstelling in gedachte:
- Chieftec Case (Midi Tower)
- Gigabyte GA-8IK1100 Mainboard
- Intel PIV 2.6Ghz L2 512Kb CPU (boxed)
- Kingston Memory 512Mb DDR DIMM PC3200 CL3 (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb 8Mb 7200 RPM - IDE Harddisk (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax 10 200Gb SATAII 8Mb 7200 RPM - SATA Harddisk (4 stuks)
- Adaptec 2410SA SATA Raid Controller
- Intel Gigabit Pro 1000 PCI NIC
- XFX Geforce MX4000 64Mb
- Plextor 52/24/52 CD-RW Drive
- Iomega REV Drive - IDE Intern

Voor de harddisks had ik volgende setup in gedachte:
1. 2 x DiamondMax IDE - RAID 1 - OS
2. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA1 (op SATA controller)
3. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA2 (op SATA controller)

DATA1 zou vooral zijn voor de exchange store en de SQL database(s) en eventueel ook de ISA Cache
DATA2 zou puur voor file storage zijn (en eventueel print spooler)

Specifieke vragen
1. Trekt de hardware de SBS opstelling als alle componenten actief zijn (CPU/Mem)?
2. Is de RAID opstelling optimaal of zijn er (performantere) alternatieven?
(eventueel 2 schijven in RAID 0 met daarboven een RAID1 een optie?)
3. Is dit systeem 'toekomstgericht' - e.g. deze hardware moet minimum de komende 3 jaar dienst doen. Zijn bepaalde componenten te 'oud' (eg Mobo, CPU)
4. Zijn er bepaalde componenten te vervangen door betere alternatieven. Enkel goeie kritiek aub - e.g. gebaseerd op eigen ervaringen met zelfbouw file/print/sbs servers.

Andere hints, tips, etc ... zijn natuurlijk ook zeer welkom!

Opmerkingen
Qua Budget dient de volledige setup onder de 2000 EURO te blijven, de licentie voor SBS niet bijgerekend uiteraard. Momenteel met bovenstaande onderdelen zit ik momenteel aan ~1800 EURO.

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou voor het opslaan van de storage gewoon een SNAP of NAS gebruiken is wat veiliger/handiger omdat de server dan niet word belast als er files etc worden binnen getrokken :)

Verwijderd

Topicstarter
SaURoN schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:38:
Ik zou voor het opslaan van de storage gewoon een SNAP of NAS gebruiken is wat veiliger/handiger omdat de server dan niet word belast als er files etc worden binnen getrokken :)
Een iets of wat degelijke NAS oplossing kost meteen ook heel wat centjes. Betaalbare oplossingen zoals de linksys Network Storage Link for USB ben ik niet echt voorstander van.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vraag me trouwens af waarom mensen een server zelf gaan bouwen? Voor < 2000 euro heb je bijvoorbeeld een Dell met 4 uur on site garantie. Het is geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd naar de motivatie. Dat kan volgens mij niet alleen met geld te maken hebben.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op maandag 15 november 2004 @ 08:46:
Ik vraag me trouwens af waarom mensen een server zelf gaan bouwen? Voor < 2000 euro heb je bijvoorbeeld een Dell met 4 uur on site garantie. Het is geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd naar de motivatie. Dat kan volgens mij niet alleen met geld te maken hebben.
Vanuit mijn perspectief heeft het eigenlijk toch wel voor een stuk met geld te maken. Alvorens voor een zelfbouw te gaan heb ik 3 server oplossingen bekeken van DELL en HP. Bij DELL viel mijn oog op de 1450SC en de 1600SC reeks. Bij HP had ik de ML330 bekeken.

Om u een idee te geven: probeer maar eens met de DELL online configurator om een 1450 SC samen te stellen met gelijkaardige componenten en dezelfde opslagcapaciteit. Zet er daarnaast ook de goedkoopste DELL tapedrive bij en het plaatje zal al snel duidelijk worden. De 4 uur SBD garantie is trouwens ook een extra kost van een paar 100 EURO.

Tweede factor die iets of wat rol speelt is geluid: de server staat namelijk ergens in een hoekje in het bureau. Bij de ML330 van HP is dit uberhaupt geen probleem (heat sensoren regelen de RPM van de fans). Echter heb ik ergens eens een DELL 1600SC horen draaien en daar wordt je al snel horendol van. Met de 1450SC reeks heb ik geen ervaring maar ik vermoed dat hier hetzelfde fenomeen als de 1600SC te zien (beter: horen) zal zijn.

En als laatste -te negeren- factor: bij zelfbouw heb ik nog wat plezier aan om het ding mooi in mekaar te monteren en af te werken. :*)

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik zou zelf toch echt voor hp gaan hoor. begeeft je schijf het, je belt op en volgende dag heb je sowieso al weer nieuwe schijf..
Zou zelf ook geen SATA kiezen voor bedrijfs server SCSI is vele male sneller en betrouwbaarder maarja wie ben ik :P

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 12:58
Volgens mij voldoet die setup zeker.
Ik zou enkel overwegen om voor een paar euro's meer voor een P4 3Ghz of 3.2 te gaan.

Ook de SATA raid controller zou ik vervangen door aan ander exemplaar. Die Adaptec heeft namelijk een aantal slechte reviews gekregen. Tweakers heeft zelf een aantal revieuws over SATA Raid controllers.

Het is mischien ook verstandig om voor DATA1 te kiezen voor WD Raptor 74GB 10k rpm schijven. Het kost wat meer maar je SQL server + ISA cache zal hier zeker veel voordeel uit halen.

Als je de MSSQL server zwaar gebruikt is 2GB ram ook geen overbodige luxe maar dit kan je later natuurlijk altijd verhogen.

Voor de rest is dit een zeer mooie setup (zeker voor maar 2 - 5 werkstations)

IVM garantie zoals 4 uur on site. Niets houd je tegen om, indien een schijf kapot gaat, zelf snel naar de winkel te lopen en een vervangschijf te kopen en te installeren. (Indien je zelf wat computer kennis hebt natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Antediluvian op 15-11-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks alvast voor je advies Antediluvian!

Inderdaad upgraden naar een PIV 3.2 PRESCOTT is maar een kleine extra kost. Die wijziging zal ik dus inderdaad doorvoeren.

Wat de SATA controller betreft heb ik zowel voor Adaptec als voor 3Ware goeie en slechte commentaren gelezen. At the end of the day denk ik dat beide wel een beetje hun voor- en nadelen zullen hebben en hun specifieke probleempjes.
Dus hier denk ik dat ik bij mijn eerste keuze zal blijven en dat is de adaptec.

RAM is inderdaad voldoende om mee te starten - indien dit niet voldoende zou zijn voor SQL (of eventueel RAM caching met ISA) kan ik makkelijk nog 2 latjes van 512 bij installeren.

Enig advies omtrent de RAID setup? Is een mirror van 2 striped disk (RAID 10) een beter alternatief dan 2 keer een RAID 1 configuratie?

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 12:58
Volgende oplossing is ook mogelijk maar volgens mij wel wat overkill voor maar 5 werkposten maar is wel zeer goed te upgraden als dit in de toekomst vereist is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
1x Asus PCH-DL, 82875P (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) €  171,37
1x Intel Xeon 3,06GHz (S604, 512KB, 533MHz FSB)      €  307,95
2x 512MB PC3200 DDR (Kingston)                       €  157,00

1x Areca ARC-1120 LP (4x SATA II RAID, 128MB, PCI-X) €  485,00

2x WD Raptor WD740GD,73GB(10.000rpm)                 €  349,90
3x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (16MB)                €  491,25

Cooler Master CM Stacker STC-T01                     €  139,00
Cooler Master STB-3T4-E1 (4x 3.5" in 3x 5.25")       €   15,19
Antec Neopower, 480W (Losse Bekabeling)              €  120,00

TOTAAL:                                              € 2242,66

Raptors => Raid 1 voor OS, SQL en Cache (Raid op het mobo)
Maxtors => Raid 5 voor Data (Raid Controller)

Aangezien de totale kostprijs wat boven je budget is kan je een gewone P4 CPU + mobo nemen en eventueel een andere Raidcontroller.

Hoewel de Areca moeilijk verkrijgbaar is en vrij veel geld kost is deze echter zeker aan te raden. Lees hier waarom
Pagina: 1