Achtergrond
Nog voor einde dit jaar dien ik voor mijn bedrijfje een nieuwe server aan te schaffen. De bedoeling is om deze te voorzien van MS Small Business Server 2003 Premium en deze centraal op het netwerk te plaatsen. Het netwerk zelf is 10/100 switched ethernet en in totaal werken hier van 2 tot 5 mensen tegelijkertijd op.
Aangezien het om de Premium edition gaat omvat deze redelijk wat componenten. Wat mij vooral aanbelangt zijn ISA, Exchange, Sharepoint en SQL services. Daarnaast zal het systeem ook gaan dienen als fileserver - voor dit laatste dient een aanzienlijk aan Gb's beschikbaar te zijn.
Enkele (high-level) criteria die gesteld werden zijn:
- Centraal security beheer dmv ISA functionaliteit (firewall)
- Centraal email binnenhalen via Exchange voor verschillende gebruikers (POP 3 connector)
- Intranet website: combinatie IIS, WSS en SQL
- Snelle interne filetransfer van de clients naar centrale storage locatie op server
- Snelle en efficiënte backups!
Systeemspecs
Voor het bouwen van de server heb ik volgende opstelling in gedachte:
- Chieftec Case (Midi Tower)
- Gigabyte GA-8IK1100 Mainboard
- Intel PIV 2.6Ghz L2 512Kb CPU (boxed)
- Kingston Memory 512Mb DDR DIMM PC3200 CL3 (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb 8Mb 7200 RPM - IDE Harddisk (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax 10 200Gb SATAII 8Mb 7200 RPM - SATA Harddisk (4 stuks)
- Adaptec 2410SA SATA Raid Controller
- Intel Gigabit Pro 1000 PCI NIC
- XFX Geforce MX4000 64Mb
- Plextor 52/24/52 CD-RW Drive
- Iomega REV Drive - IDE Intern
Voor de harddisks had ik volgende setup in gedachte:
1. 2 x DiamondMax IDE - RAID 1 - OS
2. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA1 (op SATA controller)
3. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA2 (op SATA controller)
DATA1 zou vooral zijn voor de exchange store en de SQL database(s) en eventueel ook de ISA Cache
DATA2 zou puur voor file storage zijn (en eventueel print spooler)
Specifieke vragen
1. Trekt de hardware de SBS opstelling als alle componenten actief zijn (CPU/Mem)?
2. Is de RAID opstelling optimaal of zijn er (performantere) alternatieven?
(eventueel 2 schijven in RAID 0 met daarboven een RAID1 een optie?)
3. Is dit systeem 'toekomstgericht' - e.g. deze hardware moet minimum de komende 3 jaar dienst doen. Zijn bepaalde componenten te 'oud' (eg Mobo, CPU)
4. Zijn er bepaalde componenten te vervangen door betere alternatieven. Enkel goeie kritiek aub - e.g. gebaseerd op eigen ervaringen met zelfbouw file/print/sbs servers.
Andere hints, tips, etc ... zijn natuurlijk ook zeer welkom!
Opmerkingen
Qua Budget dient de volledige setup onder de 2000 EURO te blijven, de licentie voor SBS niet bijgerekend uiteraard. Momenteel met bovenstaande onderdelen zit ik momenteel aan ~1800 EURO.
Nog voor einde dit jaar dien ik voor mijn bedrijfje een nieuwe server aan te schaffen. De bedoeling is om deze te voorzien van MS Small Business Server 2003 Premium en deze centraal op het netwerk te plaatsen. Het netwerk zelf is 10/100 switched ethernet en in totaal werken hier van 2 tot 5 mensen tegelijkertijd op.
Aangezien het om de Premium edition gaat omvat deze redelijk wat componenten. Wat mij vooral aanbelangt zijn ISA, Exchange, Sharepoint en SQL services. Daarnaast zal het systeem ook gaan dienen als fileserver - voor dit laatste dient een aanzienlijk aan Gb's beschikbaar te zijn.
Enkele (high-level) criteria die gesteld werden zijn:
- Centraal security beheer dmv ISA functionaliteit (firewall)
- Centraal email binnenhalen via Exchange voor verschillende gebruikers (POP 3 connector)
- Intranet website: combinatie IIS, WSS en SQL
- Snelle interne filetransfer van de clients naar centrale storage locatie op server
- Snelle en efficiënte backups!
Systeemspecs
Voor het bouwen van de server heb ik volgende opstelling in gedachte:
- Chieftec Case (Midi Tower)
- Gigabyte GA-8IK1100 Mainboard
- Intel PIV 2.6Ghz L2 512Kb CPU (boxed)
- Kingston Memory 512Mb DDR DIMM PC3200 CL3 (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb 8Mb 7200 RPM - IDE Harddisk (2 stuks)
- Maxtor DiamondMax 10 200Gb SATAII 8Mb 7200 RPM - SATA Harddisk (4 stuks)
- Adaptec 2410SA SATA Raid Controller
- Intel Gigabit Pro 1000 PCI NIC
- XFX Geforce MX4000 64Mb
- Plextor 52/24/52 CD-RW Drive
- Iomega REV Drive - IDE Intern
Voor de harddisks had ik volgende setup in gedachte:
1. 2 x DiamondMax IDE - RAID 1 - OS
2. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA1 (op SATA controller)
3. 2 x DiamondMax SATA - RAID 1 - DATA2 (op SATA controller)
DATA1 zou vooral zijn voor de exchange store en de SQL database(s) en eventueel ook de ISA Cache
DATA2 zou puur voor file storage zijn (en eventueel print spooler)
Specifieke vragen
1. Trekt de hardware de SBS opstelling als alle componenten actief zijn (CPU/Mem)?
2. Is de RAID opstelling optimaal of zijn er (performantere) alternatieven?
(eventueel 2 schijven in RAID 0 met daarboven een RAID1 een optie?)
3. Is dit systeem 'toekomstgericht' - e.g. deze hardware moet minimum de komende 3 jaar dienst doen. Zijn bepaalde componenten te 'oud' (eg Mobo, CPU)
4. Zijn er bepaalde componenten te vervangen door betere alternatieven. Enkel goeie kritiek aub - e.g. gebaseerd op eigen ervaringen met zelfbouw file/print/sbs servers.
Andere hints, tips, etc ... zijn natuurlijk ook zeer welkom!
Opmerkingen
Qua Budget dient de volledige setup onder de 2000 EURO te blijven, de licentie voor SBS niet bijgerekend uiteraard. Momenteel met bovenstaande onderdelen zit ik momenteel aan ~1800 EURO.