Ik heb hier een IBM Thinkpad A22m (2628-TSG) naast me staan, die rare kuren heeft. Er is normaal mee te werken, maar na verloop van tijd slaat het hele systeem gewoon dood. Van het ene op het andere moment reageert het hele systeem nergens meer op: muis beweegt niet en harde schijf ratelt niet, maar het beeldscherm blijft gewoon aan.
Hierna kun je niks anders doen dan de hele laptop uitzetten en weer aanzetten.
"Na verloop van tijd": dit kan een uur zijn, maar ook korter, en soms doet hij het een hele dag zonder problemen.
Er is geen duidelijke oorzaak aan te wijzen wanneer het gebeurt: dit kan tijdens browsen zijn, office gebruik of een (kaart-)spelletje. Wel gebeurt het volgens mij altijd als je iets doet. Als de laptop gewoon aanstaat zonder dat ik er iets mee doe loopt hij ook niet vast, en volgens mij gebeurt het ook alleen als ik met de muis bezig ben: hij is voor zover ik me herinner nog nooit vastgelopen terwijl ik aan het typen ben.
De laptop zit eigenlijk altijd op netspanning, maar er zit een nieuwe accu in.
Wat heb ik geprobeerd en uitgezocht:
- nieuwste drivers voor logitech muis
- nieuwste BIOS (KXET36WW (1.09))
- windows Event Viewer laat niks raars zien (heeft iemand tips hoe ik de Performance Logs and Alerts handig kan gebruiken?)
- geheugen getest met memtest (1 cycle zonder fouten doorlopen)
- maakt niet uit of de muis via PS/2 of USB aangesloten wordt
Ik heb van de IBM-site zoveel mogelijk nieuwste drivers geinstalleerd, maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Kent iemand dit probleem of kent iemand een oplossing? Mijn vermoeden is dat het probleem bij de muis zit, aangezien het probleem alleen optreedt tijdens het gebruik van de muis.
Hierna kun je niks anders doen dan de hele laptop uitzetten en weer aanzetten.
"Na verloop van tijd": dit kan een uur zijn, maar ook korter, en soms doet hij het een hele dag zonder problemen.
Er is geen duidelijke oorzaak aan te wijzen wanneer het gebeurt: dit kan tijdens browsen zijn, office gebruik of een (kaart-)spelletje. Wel gebeurt het volgens mij altijd als je iets doet. Als de laptop gewoon aanstaat zonder dat ik er iets mee doe loopt hij ook niet vast, en volgens mij gebeurt het ook alleen als ik met de muis bezig ben: hij is voor zover ik me herinner nog nooit vastgelopen terwijl ik aan het typen ben.
De laptop zit eigenlijk altijd op netspanning, maar er zit een nieuwe accu in.
Wat heb ik geprobeerd en uitgezocht:
- nieuwste drivers voor logitech muis
- nieuwste BIOS (KXET36WW (1.09))
- windows Event Viewer laat niks raars zien (heeft iemand tips hoe ik de Performance Logs and Alerts handig kan gebruiken?)
- geheugen getest met memtest (1 cycle zonder fouten doorlopen)
- maakt niet uit of de muis via PS/2 of USB aangesloten wordt
Ik heb van de IBM-site zoveel mogelijk nieuwste drivers geinstalleerd, maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Kent iemand dit probleem of kent iemand een oplossing? Mijn vermoeden is dat het probleem bij de muis zit, aangezien het probleem alleen optreedt tijdens het gebruik van de muis.