Over mijn oude Translator Impact 4-II speakers ben ik altijd super tevreden geweest, maar ze zijn na 20 jaar stuk gespeeld. Ik ben dus op zoek naar nieuwe luidsprekers (stereo) en ben gisteren allerlei merken gaan beluisteren. Daarbij waren er verschillende types die mij erg aanspraken: het Nederlandse merk Xanadu, PMC FB1, en de KEF Q7 serie. Wat deze types gemeenschappelijk hebben is dat ze allemaal heel helder en gedetailleerd klinken. Ik ben dus op zoek naar iets dergelijks, maar heb helaas geen plaats voor zuilluidsprekers. Mijn oude speakers staan nu in de kast en daar wil ik ook mijn nieuwe speakers eigenlijk houden. Ik kom dus eigenlijk uit op een wat groter formaat boekenplank luidspreker, maar heb nog niets in dat segment gevonden. Weet iemand een goede luidspreker die aan deze eis voldoet? (max. dimenties h-b-d: 70-35-35)
Wat wil je nu precies? Goed klinkende speakers of speakers met bepaalde afmetingen? En wat is je budget?
Volgens mij kan je bij alle merken die je net noemde wel goede boekenplankspeakers vinden (sterker nog.....ik weet het zeker), maar die voldoen dus blijkbaar niet aan de afmetingen?
Trouwens.....zonde om ze in de kast te stoppen als je er toch wat geld in gaat steken.
Volgens mij kan je bij alle merken die je net noemde wel goede boekenplankspeakers vinden (sterker nog.....ik weet het zeker), maar die voldoen dus blijkbaar niet aan de afmetingen?
Trouwens.....zonde om ze in de kast te stoppen als je er toch wat geld in gaat steken.
[ Voor 58% gewijzigd door zimbab op 14-11-2004 15:38 ]
Verwijderd
KEF Q7 helder? Ik vond ze juist vrij dof klinken.Minos111 schreef op zondag 14 november 2004 @ 15:23:
Over mijn oude Translator Impact 4-II speakers ben ik altijd super tevreden geweest, maar ze zijn na 20 jaar stuk gespeeld. Ik ben dus op zoek naar nieuwe luidsprekers (stereo) en ben gisteren allerlei merken gaan beluisteren. Daarbij waren er verschillende types die mij erg aanspraken: het Nederlandse merk Xanadu, PMC FB1, en de KEF Q7 serie. Wat deze types gemeenschappelijk hebben is dat ze allemaal heel helder en gedetailleerd klinken. Ik ben dus op zoek naar iets dergelijks, maar heb helaas geen plaats voor zuilluidsprekers. Mijn oude speakers staan nu in de kast en daar wil ik ook mijn nieuwe speakers eigenlijk houden. Ik kom dus eigenlijk uit op een wat groter formaat boekenplank luidspreker, maar heb nog niets in dat segment gevonden. Weet iemand een goede luidspreker die aan deze eis voldoet? (max. dimenties h-b-d: 70-35-35)
Waar jij hebt geluisterd hebben ze toch ook wel een rij bookshelfs staan lijkt me?
Ik denk dat elk merk wel bookshelfs heeft. Kef heeft bijv in de Q-serie de Q1, B&W de 601/602 enzo.
Aanraders wat mij betreft: Paradigm Mini Monitor en Mission heeft imho ook erg goede bookshelfs.
Als je ze in een kast gaat stoppen moet je opletten dat de speakers geen bassport aan de achterkant heeft. In dat geval valt de Paradigm af
B&W 601 heeft hem wel aan de voorkant dacht ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 15:43 ]
Ik heb een budget van zo ongeveer 1500 euro in mijn hoofd. Inderdaad heb ik wel al het een en ander beluisterd op dit gebied (PMC monitors, Dynaudio Contour 1.3, JMLAB Cobalt 806), maar wat ik miste aan deze speakers was de klankdiepte. Dit is natuurlijk o.a. te wijten aan het geringe kastvolume, dus vandaar dat ik vraag naar een wat grotere luidspreker.
Verwijderd
http://www.kieskeurig.nl/...0EADAAB58C1256D8E00442CD1
Is niet zo duur en kan je toch een aardig geluid uit halen
Kijk eens naar de KEF XQ3 dan.

Zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar en kosten vanaf 720 per stuk.

Zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar en kosten vanaf 720 per stuk.
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:09:
http://www.kieskeurig.nl/...0EADAAB58C1256D8E00442CD1
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
En? Heb je nog wat gehaald?
Ik ga maandag naar RAF om verder te luisteren. RAF vertelde me dat zij ook wat grotere boekenplankluidsprekers verkopen. RAF was ook de voornaamste leverancier van Translator luidsprekers en vertelde me dat Translator nog steeds bij de top behoort, maar is gestopt met de ontwikkeling van nieuwe modellen. 
Top op heden zijn de Xanadu Reference 1 speakers het meest briljante wat ik heb gehoord: helder, gedetailleerd, en ongekleurd. Het nadeel van deze speakers is echter wel - en dat zal met de KEF XQ3 serie precies hetzelfde zijn - dat deze speakers echt op een met zand gevulde voet moeten staan om tot hun recht te komen: zonder deze voet mis je een groot deel van het basfundament (tja, kleine speaker he), omdat de lage frequenties anders door resonantie verloren gaan.
Ik zal mijn ervaringen bij RAF hier posten - ook handig voor anderen met ruimtegebrek die goede speakers zoeken! In elk geval hebben ze in Amsterdam de XQ3's staan, dus die ga ik zeker luisteren... verder nog aanraders?
Top op heden zijn de Xanadu Reference 1 speakers het meest briljante wat ik heb gehoord: helder, gedetailleerd, en ongekleurd. Het nadeel van deze speakers is echter wel - en dat zal met de KEF XQ3 serie precies hetzelfde zijn - dat deze speakers echt op een met zand gevulde voet moeten staan om tot hun recht te komen: zonder deze voet mis je een groot deel van het basfundament (tja, kleine speaker he), omdat de lage frequenties anders door resonantie verloren gaan.
Ik zal mijn ervaringen bij RAF hier posten - ook handig voor anderen met ruimtegebrek die goede speakers zoeken! In elk geval hebben ze in Amsterdam de XQ3's staan, dus die ga ik zeker luisteren... verder nog aanraders?
Ik zal als ik jou was zeker ook even naar Mission speakers kijken. Ik heb een set 780's beluisterd en die hebben zo'n indruk achter gelaten dat ik ze vrijwel zonder twijfelen gekocht heb.
De Mission's die ik heb zijn ongeveer 30 cm hoog en hebben een bass port aan de achterkant. Naar mijn mening klonken ze beter dan de JBL, Dali en B&W speakers welke ik ook beluisterd heb.
Er zit een helder hoog en een diepe bass in, vooral gezien de afmetingen.
Succes met je keuze!
De Mission's die ik heb zijn ongeveer 30 cm hoog en hebben een bass port aan de achterkant. Naar mijn mening klonken ze beter dan de JBL, Dali en B&W speakers welke ik ook beluisterd heb.
Er zit een helder hoog en een diepe bass in, vooral gezien de afmetingen.
Succes met je keuze!
edit:
plaatje erbij

plaatje erbij

[ Voor 12% gewijzigd door MadMod op 21-11-2004 10:07 ]
Niet om het een of het ander, maar heb je ook al gedacht aan een 2.1 combinatie?
Je mist natuurlijk laag met kleine(re) speakers. Waarom dat "tekort" dan niet aanvullen door een leuk subje ?
Je mist natuurlijk laag met kleine(re) speakers. Waarom dat "tekort" dan niet aanvullen door een leuk subje ?
Wise enough to play the fool
Bij welke RAF ga je luisteren, ik zou degene in Utrecht in ieder geval vermijden, stelletje ongeinteresserde afzetters zijn het. 
Edit: Nog even een zinvolle toevoeging, de Mission bookshelfs (uit de M-serie) klinken ook erg mooi, net als de eerdergenoemde Kef Q1's trouwens
Edit: Nog even een zinvolle toevoeging, de Mission bookshelfs (uit de M-serie) klinken ook erg mooi, net als de eerdergenoemde Kef Q1's trouwens
[ Voor 37% gewijzigd door Sjoewe op 21-11-2004 10:51 ]
Hmm, het toeval wil dat ik net had gepland daar vanmiddag of volgend weekend naar toe te gaan om te luisteren en eventueel gelijk aan te schaffen. Het je toevallig een andere zaak die je dan aanraadt in Utrecht?Sjoewe schreef op zondag 21 november 2004 @ 10:47:
Bij welke RAF ga je luisteren, ik zou degene in Utrecht in ieder geval vermijden, stelletje ongeinteresserde afzetters zijn het.
Nee, ik ga naar Amsterdam. Wat voor ervaringen heb je met RAF Utrecht?
@xyl: RAF hilversum staat wel weer goed bekend, misschien meer bij jou in de buurt?
http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=119
En in Utrecht zou je Staffhorst kunnen proberen (Vredenburg 40)?
@xyl: RAF hilversum staat wel weer goed bekend, misschien meer bij jou in de buurt?
Op de Croeselaan zit een audiozaak, ik weet de naam niet zo gauw. Ongeveer aan het einde. Verder heb je Hermes Electronics. En beroemd is natuurlijk HiFi-Studio Wilbert (in de Jansstraat) maar dat is natuurlijk wel High-end audio.
Staffhorst RAF vind ik echt een kutwinkel (en ik ben beslist geen kritisch persoon):
- het is duur
- neemt je als jonge klant (>30) niet echt serieus
- weinig personeel op de audio afdeling
- gericht op het verkopen van de dure merken
- weinig vrijheid, als je iets wilt vragen is er niemand, wil je zelf even aan de knoppen frotten zit er gelijk iemand boven op je.
Ze hebben echter wel een groot assortiment, en misschien komt mijn ervaring met deze RAF-vestinging doordat ik er waarschijnlijk niet uitzag als de beoogde doelgroep, maar ik koop er echt niks meer, al is het alleen omdat je bijna alles elders goedkoper kan krijgen.
Edit Staffhorst is dus RAF
Staffhorst RAF vind ik echt een kutwinkel (en ik ben beslist geen kritisch persoon):
- het is duur
- neemt je als jonge klant (>30) niet echt serieus
- weinig personeel op de audio afdeling
- gericht op het verkopen van de dure merken
- weinig vrijheid, als je iets wilt vragen is er niemand, wil je zelf even aan de knoppen frotten zit er gelijk iemand boven op je.
Ze hebben echter wel een groot assortiment, en misschien komt mijn ervaring met deze RAF-vestinging doordat ik er waarschijnlijk niet uitzag als de beoogde doelgroep, maar ik koop er echt niks meer, al is het alleen omdat je bijna alles elders goedkoper kan krijgen.
Edit Staffhorst is dus RAF
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 21-11-2004 12:34 ]
Staffhorst is idd een zeer slechte zaak. Enige positieve is dat ze wel prettige luisterruimtes hebben. Maar personeel is idd ongeinteresseerd, neemt je niet serieus en zijn zelfs onbeschoft. En gewoon veels te duur.
Wilbert HiFi is een zeer prettige zaak, maar alleen maar interessant als je redelijk wat te besteden hebt.
Wilbert HiFi is een zeer prettige zaak, maar alleen maar interessant als je redelijk wat te besteden hebt.
Mooiste goedkope (<250 p.s.) standmounts vind ik persoonlijk de L serie van Quad; prachtig geluid en mooie afwerking.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Probeer eens de Dynaudio Audience 52se te beluisteren... In mijn persoonlijke opvatting schitterende speakers...
En de vraag monitors of vloerstaanders; tsjah... Vloerstaanders hebben over het algemeen wat meer bas, maar monitors daarentegen wat meer detail... Dus zo slecht hoef je er niet mee af te zijn...
En met een goede, kleine sub, kun je alsnog een mooi volledig geluidsbeeld bereiken...
Dat monitors met een goede voet pas echt tot hun recht komen heb je gelijk in...
Ik ben ook op zoek naar monitors, en er wordt mij ook constant verteld dat er zo'n voet onder moet... (ik moet ze gaan ophangen
), maarja, als ik zo'n voet kwijt had gekund, had ik wel een mooie vloerstaander gekocht...
En de vraag monitors of vloerstaanders; tsjah... Vloerstaanders hebben over het algemeen wat meer bas, maar monitors daarentegen wat meer detail... Dus zo slecht hoef je er niet mee af te zijn...
En met een goede, kleine sub, kun je alsnog een mooi volledig geluidsbeeld bereiken...
Dat monitors met een goede voet pas echt tot hun recht komen heb je gelijk in...
Ik ben ook op zoek naar monitors, en er wordt mij ook constant verteld dat er zo'n voet onder moet... (ik moet ze gaan ophangen
Flauwekul, de high-end afdeling van Staffhorst (Vinkezaal, op zolder) wordt door zeer vriendelijke, zeer capabele mensen gerund. Een verdieping lager is het inderdaad wat minder, maar de serieuze hifi wordt door serieuze mensen verkocht. Overigens ben ik nooit klant geweest voor meer dan €100, maar als ik weer in de markt voor mooie speakers ben dan ga ik er zeker langs.Jag schreef op maandag 22 november 2004 @ 04:09:
Staffhorst is idd een zeer slechte zaak. Enige positieve is dat ze wel prettige luisterruimtes hebben. Maar personeel is idd ongeinteresseerd, neemt je niet serieus en zijn zelfs onbeschoft. En gewoon veels te duur.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
RAF in A'dam heeft klote luisterruimte, keihard: kale betonnen muren en een laminaat vloer, alleen aan 1 kant staat het dan vol met een reciever ofzo. Tenminste, sommige luisterruimtes. En een vreemde akoestiek. Alleen de kleinste vind ik goed.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Voor 1500 euro budget mag je denk ik wel verwachten dat je de speakers een eental dagen thuis mag uitproberen. Zeker als je ze in een kast gaat gooien kan het wel eens heel anders uitpakken dan je in een luisterruimte hoort.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Luister eens naar Epos M12 luidsprekers en laat het even op je inwerken. Vergelijk met Kef en let dan vooral eens op moeheid en rust in klank.. Althans dat was wat mij opviel toen ik ze beluisterde. Verder, ze zijn 300 euro / s volgens mij...
succes
succes
Verwijderd
Denk ook eens aan de B&W 705; schijnen erg goede luidsprekers te zijn.
http://www.bwspeakers.com....models/Label/MODEL%20705
http://www.bwspeakers.com....models/Label/MODEL%20705
Tja dat mag ook wel als je de prijzen ziet van wat er daar verkocht wordtDr. Strangelove schreef op maandag 22 november 2004 @ 12:46:
...verhaal...
Ik was doodserieus trouwens, 500 euro is voor mij een rib uit m'n lijf
Voor de man (m/v) met de gewone beurs vind ik het helemaal geen prettige winkel, als die-hard Utrechter ben ik er redelijk vaan geweest (ook voor ouders/vrienden/familie) en afgezien van het grote assortiment en de goede luisterruimtes is die winkel IMHO gewoon klote. Toen ik mijn Missions kocht had ik er voor de prijs per 2 van Staffhorst bij Correct 3(!) kunnen kopen, dat vind ik behoorlijk hoog prijzen. Was ik echter bij Staffhorst normaal geholpen dan zat het me niet dwars, maar ze keken me aan alsof ik een dief was ofzo. Te beroerd om een paar kleine vraagjes te beantwoorden, omdat er achter me iemand stond die duidelijk meer te besteden had.
Overigens geldt mijn gedoe alleen voor de audio-afdeling, toen ik kabelmeuk en dergelijke moest halen ben ik wèl heel netjes geholpen, en wees de man me er netjes op dat ze voor hetgeen ik wilde ook goedkoper kabel hadden
Tot zover volgensmij de Staffhorst kous.
Wake up and smell the coffeeMinos111 schreef op zondag 21 november 2004 @ 09:33:
Ik ga maandag naar RAF om verder te luisteren. RAF vertelde me dat zij ook wat grotere boekenplankluidsprekers verkopen. RAF was ook de voornaamste leverancier van Translator luidsprekers en vertelde me dat Translator nog steeds bij de top behoort, maar is gestopt met de ontwikkeling van nieuwe modellen.
Nog wat tips: Mission heft mooie speakers, types durf ik je zo niet te geven. Totem heeft erg mooie jongens, de Model 1 is een hele goed, maar die ligt nieuw wel een stukje boven budget. Misschien dat je ze 2e hands kunt vinden. Moeilijk aanstuurbaar, dat wel. De Rainmaker schijnt ook goed te zijn, stukje goedkoper en versterker vriendelijker.
De 805 van B&W is inderdaad een optie als je die 2e-hands vind. Ik vind ze erg goed, verdienen wel een mooie set ook. De 705 kun je nieuw aanschaffen.
Naim heeft sinds kort N-sats. Schijnen ook los best goed te klinken, ookal zijn ze oorspronkelijk voor meerkanaals.
Quad niet vergeten. De 11L is al vrijwel legendarisch. Ook de 12L zou je kunnen beluisteren. Litertje meer inhoud
Linn Kan. Niet duur, kan meedraaien met luidsprekers die een stukje duurder zijn. Zien er ook heeeeel schatig uit
De Dynaudio Countour 1.4 (nieuwe) is volgens mij wel duurder dan 1500E, en die verdient een flinke versterker. Ik vind ze levenloos, zoals ik meestal heb bij Dyns, maar misschien hou jij er van
Sonus Faber heeft ook leuke monitors. Die zou ik je ook aan kunnen raden. Ik heb zelf de Cremona Auditors gehoord en vond die zeker niet onaardig. De kleinere broertjes heb ik niet gehoord, maar ook die zouden een hoop goeds kunnen beloven!
Amphion heeft ook wel een lief kleintje. Audio Physic ook nog. Zou je ook zomaar kunnen proberen
Tips genoeg zo?
Music Addicted
Bij Staffhorst kun je wel, als je een beetje chagrijnig uit je oogjes kijkt
, rustig rondkijken zonder gestoord te worden.
Ik kijk ook rond voor boekenplank luidsprekers omdat ik ze gewoon mooier dan vloerstaanders vind. (mits ze op mooie standaards staan)
Ik word alleen een beetje ziek van de prijzen van "bijbehorende" stands (zelfde merk/design, je-weet-wel)
Ik kijk ook rond voor boekenplank luidsprekers omdat ik ze gewoon mooier dan vloerstaanders vind. (mits ze op mooie standaards staan)
Ik word alleen een beetje ziek van de prijzen van "bijbehorende" stands (zelfde merk/design, je-weet-wel)
"I got clown in my eyes! Makes me laugh!"
Nieuwsgierig, maar wat heb je zoal beluisterd?Minos111 schreef op zondag 21 november 2004 @ 12:25:
Nee, ik ga naar Amsterdam. Wat voor ervaringen heb je met RAF Utrecht?
Music Addicted
Verwijderd
Met zo'n budget zou ik eens op de site van Stassen kijken. www.stassen.nl
Hebben 21 luisterruimtes in een mooi kasteeltje vlakbij Venlo.
Kan me voorstellen dat het een eindje rijden voor je is, maar met zo'n budget zou ik wel erg goed gaan luisteren. Er is voor dat geld veel mooi spul te koop.
Edit: Het kasteel ligt in Tegelen maar hoort inderdaad sinds "kort"bij Venlo.
Hebben 21 luisterruimtes in een mooi kasteeltje vlakbij Venlo.
Kan me voorstellen dat het een eindje rijden voor je is, maar met zo'n budget zou ik wel erg goed gaan luisteren. Er is voor dat geld veel mooi spul te koop.
Edit: Het kasteel ligt in Tegelen maar hoort inderdaad sinds "kort"bij Venlo.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 15:23 ]
Tegenwoordig zelfs IN Venlo (in ieder geval in de gemeentegrens, vroeger was het gemeete TegelenVerwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:15:
Hebben 21 luisterruimtes in een mooi kasteeltje vlabij Venlo.
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 24-11-2004 15:20 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Pagina: 1