MantaMania schreef op maandag 15 november 2004 @ 07:25:
hoi floris ik zou dus eigenlijk niet weten waarom macrofotografen een diafragma van f22 gebruiken volgens mij is het juist zo dat ze veel een zo laag mogelijk diafragma getal gebruiken! tis echt niet zo dat ik niks weet maar feit blijft dat mudstarr dichterbij komt met zijn compactcamera dan ik met een dslr met een makro lens. volgens mij kan niemand daar een goeie verklaring voor geven

ene doen doen doen doe ik ook echt wel hoor

Eigenlijk legt Koraks het al uit, maar wellicht is wat extra info wel handig.
Wij hebben het telkens over DOF, ook wel 'Depth of Field' of 'Scherptediepte' genoemd.
Deze DOF wordt beinvloed door een aantal factoren, te weten:
1- Diafragma
2- Afstand tot het onderwerp
3- Aantal mm's van de lens
4- Formaat van de sensor/film
Ad. 1. Diafragma.
Een kleinere opening (grotere f-waarde) geeft een diepere/grotere DOF. Je hebt weliswaar minder licht door deze kleinere opening, maar je krijgt er dus een grotere DOF voor terug.
Ad. 2. Afstand tot het onderwerp.
Hoe dichter je bij het onderwerp komt, hoe kleiner de DOF. Waarnaast ook het perspectief wordt veranderd.
Ad. 3. Aantal mm's van de lens.
Hoe meer zoom, hoe korter de DOF. Probeer het maar eens met een lens die flink open kan, bijvoorbeeld een 24-70. Op 24/2.8 heb je veel meer DOF dan op 70/2.8.
Ad. 4. Formaat van de sensor/film.
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als het diafragma: Hoe kleiner de sensor, hoe groter de DOF. Met een compactcamera met een 1/2.8" CCDtje krijg je dan ook een veel grotere DOF dan met jouw D70 (met APS-C formaat sensor, die minstens 15x zo veel opp. heeft.)
Combineer dat nu eens met elkaar:
Zeg je maakt een macrofoto met een 200mm lens, afstand tot het onderwerp is ±50cm, diafragma van 5.6 en je gebruikt een D70.
Dan heb je een DOF van 0.001meter, zegge en schrijven 1mm! Op f/22 zou dit 'al' 4mm zijn, op f/32 al 5mm.
Doe je dit nu met een 100mm lens en halveer je de afstand tot het onderwerp:
(100mm, afstand 25cm, f/5.6 op een D70)
Dan krijg je exact dezelfde waarden, je halveert immers de focale lengte (waarmee je de DOF halveert), waarna je de afstand tot het onderwerp halveert (en zo verdubbel je de DOF weer).
Narekenen?
[Alhier
Conclusie: Als jij macro's maakt waarbij je lens 'wide-open' is, dan krijg je een te korte DOF, en kan je dit soort foto's wel vergeten:
1/80, f/13 (Sigma 50mm 1:1, weet niet meer op welke body)

1/125, f/32 (Tamron 90mm op een Nikon D1X)
[
Voor 3% gewijzigd door
Floor-is op 15-11-2004 11:39
]