Toon posts:

Server Switch en Firewall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij gaat een bedrijf opstarten, nu heeft zijn as netwerkbeheerder gevraagt om het volgende ,en aangezien ik hier geen verstand van heb wilde ik het even aan jullie voorleggen.

server met een GB netwerkaart P4 2Ghz en 1Gb intern (is dit overkill ??)
en dds3 /dds4 voor backup

switch met 2 GB poorten en wat 10/100.
ik heb zelf deze gevonden maar weet niet of dat wat is , en is het mogenlijk om hier nog andere 10/100 switches aan te knopen

http://www.inmac.nl/detai...56&cart=32463820831007090

en als firewall heeft ie om het volgende gevraagt.

1 hottbrick
http://www.hotbrick.com/vpn800.html

of

2 watchguard
http://www.watchguard.com/products/fireboxx.asp

het bedrijf zal starten met ca 25 werknemers en later gaan groeien tot ca 70
alles moet dus uitbreidbaar zijn tot die 70 werkplekken.

de workstations worden p3 met 100mb netwerkkaarten

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 11:45 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat gaat die server doen? En wat verwacht je aan netwerkverkeer?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op zondag 14 november 2004 @ 11:47:
Wat gaat die server doen? En wat verwacht je aan netwerkverkeer?
Van wat mij verteld is komt die server aan de backbone te hangen ,en zullen er op die server voorlopig alleen documenten staan ,die lokaal bewerkt worden en weer terug gezet en er komt een aparte mailserver te staan .Ik weet dat het wat weinig info is maar meer weet ik op dit moment ook niet

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

dan is het voor nu overkill, maar goed als er meer gebruik van gemaakt gaat worden en 70 man werken ermee dan kan het nuttig zijn.

Ook moet je bedenken hoevaak en hoelang elke werknemer data van de server snoept.

Gewoon met alleen wat documentjes is een 100 Mbit verbinding namelijk makkelijk al voldoende voor 25 man, omdat ze simpelweg niet tegelijk connecten met de server en tja hoe groot zijn de bestanden?

Met 1 MB per seconde is snel genoeg voor de kleinere documenten. Dan kan je met een 100 MBit verbinding makkelijk 8-10 mensen tegelijk laten connecten en dat gebeurt toch niet met 25 werknemers...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
lijkt me niks mis mee voor 25 man, alleen zou ik wel voor een merkserver gaan, HP Proliant ml 350 met xeon 2.8gb en 1gb ram

en dan als OS windows sbs2003 met exchange 2003 erop (zit erbij) alleen dan wel 2gb ram erin ipv 1gb ram

verder geen overkill

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Misschien een optie om de server als SBS te laten draaien. Je hebt dan een alles in een server (exchange, file, fax, SQL en eventueel ISA met ik geloof maximaal 70 common users) Zeker als er in de toekomst meerder mensen vanuit huis willen gaan werken is deze hardware geen over kill.

Nadel met SBS is dat er geen extra servers aan het domein kunnen worden toegevoegd. Al hebben de meeste database applicaties er geen probleem mee.

Je hebt het niet gehad over bv. raid 1-5, backup iets wat kostbaar is maar bij veel bedrijfen een ondergeschoven kindje is.

succes Paul

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:43:
Misschien een optie om de server als SBS te laten draaien. Je hebt dan een alles in een server (exchange, file, fax, SQL en eventueel ISA met ik geloof maximaal 70 common users) Zeker als er in de toekomst meerder mensen vanuit huis willen gaan werken is deze hardware geen over kill.

Nadel met SBS is dat er geen extra servers aan het domein kunnen worden toegevoegd. Al hebben de meeste database applicaties er geen probleem mee.

Je hebt het niet gehad over bv. raid 1-5, backup iets wat kostbaar is maar bij veel bedrijfen een ondergeschoven kindje is.

succes Paul
met sbs mag/kan je prima meerdere servers in je domain hebben, het kan alleen geen 2e sbs zijn of een 2e DomainController, memberserver is geen enkel probleem

A wise man's life is based around fuck you

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 14:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 12:12:
[...]

Van wat mij verteld is komt die server aan de backbone te hangen ,en zullen er op die server voorlopig alleen documenten staan ,die lokaal bewerkt worden en weer terug gezet en er komt een aparte mailserver te staan .Ik weet dat het wat weinig info is maar meer weet ik op dit moment ook niet
Vanwaar deze constructie?. Waarom niet de gebruikers hun documentjes op de server laten aanpassen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Ik zou geen sbs2003 gebruiken ook is deze optie stuk goedkoper dan een losse 2003server mett een losse exchange 2003 licentie. Een losse 2003 server kan veel uitbredings mogelijkheden bieden die een sbs2003 server niet kan bieden pas daar dus mee op ;)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:43:

succes Paul
SBS is IMHO geen optie, het kan namelijk maximaal maar 50 users aan, dat is gelimiteerd. Als er 70 users op verwacht gaat worden dan moet je het weer gaan vervangen, kost je dus meer dan wanneer je in het begin er meteen rekening mee houdt. Voor 25 werknemers is SBS natuurlijk een uitkomst of het nou van Microsoft Windows is of van Novell Netware.
Pagina: 1