[XP] Tijdens installatie 90 GB aan data verwijderd

Pagina: 1
Acties:

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:49
Om te beginnen: ik heb 2 harde schijven met beide 1 partitie. 1 van 80 GB en 1 van 200 GB. De 80 (C:) gebruik ik voor Windows, programma's en dergelijke. De 200 (D:) voor data (foto's, muziek, etc) en voor games.
Gisteravond heb ik C: geformatteerd om WindowsXP er opnieuw op te gooien. Na de eerste reboot (na het kopieeren van setupbestanden, wou WinXP setup mijn D: schijf op consistensie controleren. Nou ok, denk je dan. Het is alleen maar een kleine vorm van scandisk. Dus ik laat hem zijn gang gaan. Wat blijkt, ineens allemaal 'fouten' (volgens windows in ieder geval). Wat ik heb kunnen lezen was dat ie zwevende bestandssegmenten aan het verwijderen was of iets dergelijks. Het zal wel denk je dan, hij zal wel weten wat ie doet. Toen ie na 20 min klaar daarmee was, ging de setup verder. Enfin, Windows geinstalleerd. Vervolgens ga je naar je dataschijf om wat drivers te installeren. En tot je grote verbazing is er 90 GB aan data verwijderd!!!! Ik kon Bill Gates wel wat aandoen, maar dat terzijde. Ik heb nog wel een klein recovery programmaatje erop losgelaten de hele nacht, maar die vond bijna niks. Er mist dus nog steeds 90 GB aan films, muziek, huiswerk, foto's, chatlogs, games, etc. Ik heb wel wat backups, maar lang niet van alles. Dus ik wil de hele boel wel graag terug.

Dus mijn vraag: waarom doet windows dit en waar zijn de bestanden, en hoe krijg ik ze weer terug?

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online
Waarom weet ik ook niet zeker, op de één of andere manier corrupt geraakt.
Toch zal ik proberen met een prog als Ontrack EasyRecovery dingen terug proberen te halen, weet niet welk prog je hebt gebruikt?

Jammer dat er waarschijnlijk veel naar de schijf is geschreven waardoor veel bestanden moeilijk zijn terug te krijgen.

• Pimmeh
Ik heb WinXP op de C: geinstalleerd en ik heb zelf nog niks geschreven op de D:. Dus ik hoop dat Windows nog wat 'over heeft gelaten'. Ik ben nu alweer druk aan het zoek naar recovery programma's.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31

GreyGhost

Het is een spook

Vermoedelijk heeft windows dit gedaan omdat het een schijf is die groter is dan 120GB, die herkent WinXP standaard niet (bij XP < SP1) en daarvoor moet je eerst 48bit adressing aanzetten (staat wel in de O & I/O faq). Windows ziet dan alleen de 1e 120GB. Alles wat niet binnen die 1e 120Gb valt, of maar half, ziet ie dan als fout.

Het is alleen te hopen dat chkdsk en het recovery programmaatje niks verprutst hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door GreyGhost op 14-11-2004 10:45 ]

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

scan nog eens met GETBACKBACK for NTFS/FAT32 ... prg dat soms wel wat vind?!

• Pimmeh
Naar aanleiding van de post van GreyGhost heb ik SP2 geinstalleerd. Hij wou eerst de temp bestanden daarvan op mijn D: zetten. Abort! Dus D: afgekoppeld, SP2 erop en D: er weer bij. Wat blijkt, het recovery tooltje wat ik als eerste gebruikte ziet nu 25.000 bestanden meer! Waarschijnlijk dus de files na de 120 GB grens. Hij is ze nu aan het proberen te recoveren, straks kijken of ze nog leesbaar zijn. In ieder geval ben ik al heel blij dat ik de bestanden zie staan!

• Pimmeh
Ok, het grootste gedeelte is nog bruikbaar. Heb de schijf weer afgekoppeld, XP geinstalleerd, dan SP2 erop gegooid en daarna weer aangesloten. Maar hij gaat hem WEER op consistencie controleren. Ik heb het toch laten gaan maar zodra ik het woordje ' bezig met verwijderen' zag staan heb ik meteen de main-powerschakelaar omgegooid. Hoe voorkom ik dat windows weer de halve hdd gaat leeggooien?

Verwijderd

Cmdr Chakotay schreef op zondag 14 november 2004 @ 14:56:
Ok, het grootste gedeelte is nog bruikbaar. Heb de schijf weer afgekoppeld, XP geinstalleerd, dan SP2 erop gegooid en daarna weer aangesloten. Maar hij gaat hem WEER op consistencie controleren. Ik heb het toch laten gaan maar zodra ik het woordje ' bezig met verwijderen' zag staan heb ik meteen de main-powerschakelaar omgegooid. Hoe voorkom ik dat windows weer de halve hdd gaat leeggooien?
Ik heb zulke ervaringen al meer gelezen en ze helaas ook al zelf ondervonden.

2000 en XP herinstalleren op een systeem met meerdere schijven is vaak om problemen vragen. Ik hang bij een herinstallatie alleen nog de noodzakelijke master disk eraan, en al de rest maak ik los.

• Pimmeh
Heb ik ook gedaan. Ik heb net de D: met Norton Disk Doctor gecontroleerd en er zijn dus blijkbaar allerlei zwevende bestanden. Dus er klopt iets flink niet met de hdd. Vreemd dat ik ervoor nooit problemen er mee heb gehad eigenlijk. Ik probeer ergens een hdd te regelen, zet daar de bestanden op, formatteer mijn 200 GB en zet de bestanden terug. Dan neem ik aan dat de boel weer op orde is. Anders weet ik het ook niet meer.
Pagina: 1