Hoe temp meten op Abit BX6 rev1 mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 21:53

Cansu

Cirus the Virus

Topicstarter
Ik wil mijn proc overklokken (een PIII 600E) op mijn Abit bx6 rev1 mobo. Probleem is dat ik met Motherboard Monitor 5 alleen de fan speed kan aflezen. Niet de proc temp. Er zijn geen proc sensoren volgens dat programma. Dat kan ik alleen in de BIOS. Iemand een idee hoe ik de temp tijdens een win98 sessie kan uitlezen? Ik wil niet constant rebooten.

Viva la Netherlands!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

M'n vorige mainboard was ook een BX6 1.0, en de enige temperatuur die dat ding kan meten is de system temperature. Dat is dus niet de CPU temperature, maar de temp op het mainboard zelf (omgevingstemp in de behuizing). Je hebt er weinig aan bij het overclocken. Zelf had ik een Mendoccino 300@450 draaien op dat mainboard, en als je gewoon zorgt voor goeie koeling en een goeie luchtcirculatie in je behuizing dan kan er weinig mis gaan. Tenzij je CPU tegenstribbelt met vastlopers natuurlijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cansu

Cansu

Cirus the Virus

Topicstarter
Mijn 600E draait stabiel op 672 met 0.05v extra. Klote van dit bord is het heeft maar SoftMenu II. Dus geen mhz stappen vooruit. Nu draait ie op 6x112 volgende stap is 6x133 dus 800mhz.
Maar ik zou graag dus via software de temp willen uitlezen.
Uit de vorige reply begrjip is dus dat dit niet mogelijk is omdat er geen proc sensor is maar alleen een systeem sensor. Damn.
Zijn er dan geen sensors die je los kunt kopen ofzo?

Viva la Netherlands!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Dat lijkt me moeilijk aangezien de koeler tegen de core aangedrukt zit. Ik denk niet dat er een nauwkeurige manier is om de temperatuur zelf te meten. Ik zou er maar gewoon op vertrouwen dat alles OK is zolang ie niet vastloopt en vreemde kuren vertoont. Die 0.05 hogere voltage lijkt me zeker niet gevaarlijk aangezien m'n Celeron op 2.3 volt liep ipv de standaard 2.0 volt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cansu

Cansu

Cirus the Virus

Topicstarter
Ik zal eens proberen of dat lukt die 800MHz. Alleen hopen dat ie de extra voltage dan aankan. Ik denk dat ie wel 1,90V ofzo nodig heeft. Heb nu een golden orb erop. Moet wel lukken denk ik.
Bedankt voor je hulp Exirion! :+

Viva la Netherlands!

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 15:17
Heb zo'n mobo gehad, en dan op de gorb een binnen buiten thermometertje met draadje, zo dicht mogelijk bij de cpu.
het sensortje zo klein mogelijk gemaakt door er stukjes af te snijden, dan reageert het ding sneller op temp. verschillen.
wel even ijken door de aangegeven temp. te vergelijken met een normale betrouwbare temp. meter (bv. onder je oksel, HiHiHi)
kosten.. 8 piek in de grabbelton bij karwei
Temp. afwijking 4 graden (36 gaf 40 aan).
Toch altijd veel plezier van gehad.
J.
edit/ temp. uitlezen deed ik met HW monitor, vindt je wel met zoeken/edit

• Cansu

Cansu

Cirus the Virus

Topicstarter
Hey bedankt Jahako!

Dat was wat ik wilde weten. En nog goedkopen oplossing ook. Dat ga ik gelijk proberen

Thnx. >:)

Viva la Netherlands!

Pagina: 1