Toon posts:

8 AGP videokaart op oud moederboard

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een (voor computerbegrippen) oude PC staan hier, was destijds een aanbieding bij de Aldi. In dit systeem zit een Pentium 1,8 Ghz processor, wat voor mij voldoet. Helaas zit er een wat verouderde videokaart in, die ik graag wil vervangen. Nu had ik mijn oog laten vallen op een PEAK Radeon 9600 Pro 256MB...

Een vriend van mij wist mij echter stellig mee te delen dat het moederboard (MSI MS-6399) alleen een "4 AGP aansluiting" had terwijl moderne videokaarten "8 AGP" nodig hebben. Nu zegt mij dit allemaal niet zoveel, dus ben ik gewoon naar de winkel gegaan. De man daar kon "niet met zekerheid zeggen of het zou werken" maar "dacht dat het wel moest lukken". Volgens hem lag het vooral aan "het voltage van het AGP slot" of het zou kunnen. Maar het was allemaal geen probleem: binnen 8 dagen kon ik de kaart weer terugbrengen...

En daar zit het probleem: de kaart is tot morgen in de aanbieding, zodat ik hem voor alle zekerheid maar alvast gekocht heb, maar ik kan de kast op z'n vroegst over 2 weken openen (wegens omstandigheden). Mijn vraag is dus: wat schatten jullie in: kan ik de kaart gewoon houden of is het beter om hem, nu het nog kan, terug te geven? En hoe zit dat precies met verschillende AGP's en voltages?

Alvast bedankt!

Daniël

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:22
Kijk eens in de PMG FAQ
Even opzoeken wat voor slot er op je mobo zit (MSI website) en ff opzoeken/kijken wat voor aansluiting je videokaart heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 13-11-2004 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, heb ik gedaan, ik wordt er niet helemaal wijs uit maar toch.

Ik heb even gezocht wat ik kon vinden. Het moederboard heeft volgens een site "AGP 4x". Een foto van het moederboard staat hier.

Volgens een andere Duitse pagina:

L2 Cachegrösse: CPU intern
Cacheable Area: CPU intern
AGP-Mode: max. 4x
PCI Version: 2.2
Arbeitsspeicher: max. 2GB
IDE UDMA Modus: max. UDMA100

Goed, verder weer dus, weet iemand het nu ;)

• BK_10241
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-02-2013
Volgens mij moet dit gewoon werken. AGP 8x kaarten schakelen automatisch terug naar 4x AGP als het moederbord dit niet ondersteunt. Ik weet dit niet voor 100% zeker maar wel voor 90 %.

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
AFAIK heb je 2 verschillende voltages bij AGP: 1,5V en 3,3V. De 3,3 wordt alleen gebruikt bij AGP 2x kaarten, bij AGP 4x en hoger heb je dus 1,5V.
Je kan je mobo niet stuk maken door der een verkeerd voltage kaart in te stoppen, je krijgt hem er dan namelijk niet in.
Volgens mij hoef je je dus geen zorgen te maken en werken de AGP grafische kaarten al een hele tijd op hetzelfde voltage, AGP 4x en 8x zijn compatibel en van prestatieverschil merk je niet erg veel.

Meer info: http://support.intel.com/.../desktop/sb/CS-009010.htm
(maar stond dit ook al niet in een of andere FAQ hier?)

njah niet zo nuttig dus, staat dus idd op FAQ 2 posts hierbove, ik weer niet verder kijken dan m'n neus lang is :+

[ Voor 12% gewijzigd door saftaplan op 13-11-2004 22:51 ]

• BK_10241
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-02-2013
Check anders aan aantal andere topics. Daar zal het ook wel bij staan

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
zoals saftaplan aangeeft zou dit gewoon moeten werken, theoretisch met 100% zekerheid.
of het nu slim is om die kaart al te halen weet ik verder niet, dat mag je zelf bepalen...

Verwijderd

ER is weinig verschil tussen 4x en 8x, je kan hem er gewoon in proppen. Moet werken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb hier een Abit KT7-RAID moederbord (AGP 4x) met een Hercules Prophet 9500 Pro (ATI Radeon 9500 Pro) welke ook een AGP 8x kaart is en dit alles werkt al een jaar uitstekend.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
moet gewoon werken hoor!
Ik heb destijds in een Slot 1 Mobo (pentium 2/3) met 2x AGP een 8x AGP Radeon 9700 aan lopen sturen..... ga er maar vanuit dat het werkt :)

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb ook wel eens een Radeon 9800 Pro op een AGPx4 mobo laten draaien. Geen probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals hierboven uitgelegd was:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/AGP_config.gif

Verder een beetje lezen van de FAQ enzo- we eisen op GoT geen voorkennis, wel dat je zelf goed op zoek gaat. Dat mis ik hier een beetje...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.