[Word] keuzelijst / dropdownbox in een standaard brief

Pagina: 1
Acties:
  • 1.465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb nu al een aantal dagen zitten klooien en verschillende sites afgezocht en ik kom er maar niet uit.

Mijn probleem is het volgende. Op mijn werk moet ik nog al wat standaard brieven maken.
In deze brieven word standaard verwezen naar bepaalde contractnummers. Iets in de zin van;
"Verwijzende naar het contract met [contractnummer] verzoek ik u .........."

Op de plaats van contractnummer moet ik nu elke keer het contractnummer typen. Net zoals voor contract nummer zijn er nog verschillende plekken in het document waar standaard textfragmenten ingevuld moeten worden.
Wat mijn bedoeling is is om hier een keuzelijstje van te maken, zodat ik met een simpele klik eigenlijk de hele brief in kan vullen.

Mij lukt dit niet. Ik heb al de keuzelijst, vervolgkeuzelijst optie geprobeerd en ook iets met met veldcodes en autotekst fragmenten. ik krijg alleen maar niet een simpel keuzelijstje eruit.

Uiteraard heb ik GoT en google afgezocht. Op GoT was niet te vinden hoe dit moest in Word (wel een hoop acces en excel), zelfde geld ook voor google.

Iemand die hier een simpele oplossing voor heeft?

Verwijderd

Ik weet niet zeker of ik je begrijp:
Wil je nou op verschillende plaatsten in je document verschillende keuzelijsten, of wil je op één plek een keuzelijst, waarna als je op een keus klikt, er op verschillende plaatsen in je document tekst wordt neergezet, afhankelijk van de keus?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 21:10:
Ik weet niet zeker of ik je begrijp:
Wil je nou op verschillende plaatsten in je document verschillende keuzelijsten, of wil je op één plek een keuzelijst, waarna als je op een keus klikt, er op verschillende plaatsen in je document tekst wordt neergezet, afhankelijk van de keus?
Ik wil op verschillende plekken in het document een keuzelijst maken. zodat ik per stuk kan kiezen wat er ingevuld moet worden.

Ik hoop echt dat je me kan helpen zou een hele verlichting zijn ;)

offtopic:
Excuus voor mijn late reactie ik heb het een beetje druk....

[ Voor 7% gewijzigd door Mystic Spirit op 16-11-2004 10:00 ]

Verwijderd

Okay, komt-ie:
Eerst de werkbalk formulier tevoorschijn halen: Beeld -> Werkbalken -> Formulier
Daar kies je voor "vervolgkeuzelijst"
Rechtsklikken op het verschenen veld en kiezen voor eigenschappen
Items invoeren en toevoegen
Dat kun je op alle plekken doen, daarna wel opslaan als formulier (dus *.dot). Heb je dan problemen met invoeren van andere tekst (dus is het geen hele standaard brief), moet je met frames en/of onbeveiligde secties gaan werken.

Ik denk, als ik zo ff kijk, ben je vergeten het als *.dot op te slaan?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Dat zou maar zo eens het probleem kunnen zijn....
Als dat het hele eieren eten is dan wodt het wel erg simpel :)
ik ga het direct proberen!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Overigens is een autocorrectie hier misschien net zo makkelijk; vervang bijvoorbeeld cnr1 met 39.11347.80123, etc. etc. en je bent er ook zonder de RSI-muis te gebruiken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Klinkt ook erg interessant maar ik heb het nu opgeslagen als .dot maar nu kan ik nog steeds niet kiezen. nu staat standaard de eerste keuzemogelijkheid in de brief.
Ben ik nog een of ander finkje vergeten of iets dergelijks?

Verwijderd

Heb je wel het document beveiligd? Dus nadat je er een *.dot van hebt gemaakt, op "Formulier beveiligen" (op werkbalk "Formulier") geklikt? Want pas daarna krijg je je keuze-menuutje.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ik wist wel dat het iets simpels moest zijn :) dom dom dom!
Ik ben iig weer geweldig geholpen!

heel veel dank Andina!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ik heb een vervolg vraag je op het bovenstaande...

Ik heb nu overal mooie keuzelijstjes en invoer velden. Dit ziet er allemaal perfect uit op papier (mijn dank daarvoor is groot :) ). Mijn probleem is alleen dat ik deze documenten regelmatig per e-mail moet verzenden en dat de keuzevelden dan gewoon blijven bestaan.

Kortom de ontvanger kan dus alle onderliggende keuzes zien en dat is nou precies net niet de bedoeling.

Dit wordt ook niet verholpen door te kiezen voor samenvoegen naar nieuw bestand (is niet beschikbaar), of door de knop alle wijzigingen accepteren.

Nu kan ik de arcering uitschakelen als het document klaar is en de formulier beveiliging er af halen voor ik het ga versturen, zodat het niet zo opvalt, maar als iemand een beetje word kennis heeft kan hij nog alles terug vinden.

Kortom als ik het formulier op ga slaan naar een document moeten de ingevulde keuzelijsten veranderen normale text. Is dit mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Mystic Spirit op 01-12-2004 08:55 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Kleine kick.....
Niemand die mij verder helpen kan?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Er is een plugin van Microsoft zelf die privacygevoelige zaken verwijderd, misschien dit ook wel. Ik ben de naam vergeten: zoek er even naar op office.microsoft.com
puntjepuntje removal geloof ik.

Alternatief is een VBAscriptje maken die het voor je doet, of misschien opslaan als RTF.

edit:

* F_J_K doet hoi zeggen tegen the former Duke of Gloucester

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 02-12-2004 16:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Dit kan met een macro'tje:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Sub VerwijderDropdownMenus()
' [TOPIC=976581///][NOHTML][rml][ Word] keuzelijst / dropdownbox in een standaard brief[/rml][/NOHTML][/TOPIC]

Dim fldField As Field

If ActiveDocument.ProtectionType <> wdNoProtection Then

MsgBox "Zet eerst de beveiliging uit.", _
            vbOKOnly, "Niet gelukt!"

Exit Sub

End If

For Each fldField In ActiveDocument.Fields

If fldField.Code = " FORMDROPDOWN " Then

fldField.Select
            Selection.Copy
            fldField.Delete
            Selection.PasteSpecial datatype:=wdPasteText

End If

Next fldField

End Sub
De code gaat alle velden die een dropdownmenu zijn. Het veld wordt gekopiëerd naar het clipboard, verwijderd en daarna als tekst geplakt. Niet heel erg sjiek, maar het zou moeten werken.
edit:
En opslaan als RTF is wél een sjieke oplossing, als je tenminste geen andere dingen in je document hebt staan die RTF niet aankan. (F_J_K: :w)

[ Voor 20% gewijzigd door KingRichard op 02-12-2004 23:00 . Reden: Even F_J_K groeten... en zijn kritiek toepassen... ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Macro's zijn voor mij een beetje abracadabra... ik heb ff geprobeerd dit in het formulier (.dot) aan te brengen. Maar het heeft geen effect. en dan ook echt 0,0. Natuurlijk heb ik bij de keuzemenu's gekozen "bij verlaten veld" voor de gemaakte macro.

Het opslaan als rtf heeft ook geen effect dan neemt hij ook gewoon de keuze velden mee.

Ik ga nu ff opzoek naar die removal tool hopen dat dat helpt.

Edit:
removal tool niet gevonden..... :(
Ik heb ook de office database nog een keer doorgespit opzoek naar dit specifieke probleem, maar helaas niks gevonden :(
Het lijkt voornamelijk allemaal over office 2003 te gaan en niet over 2000 die hier op mijn werk nog gebruikt wordt.

Edit2:
Ik ben iets verder met die macro.
Ik krijg nu een compileerfout, "For zonder Next". Ik klooi wel wat verder maar misschien is er iemand met een echte oplossing :9 .

[ Voor 57% gewijzigd door Mystic Spirit op 02-12-2004 15:06 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Koning Richard is een End If vergeten: bekijk de structuur van de macro maar eens goed. Tool: [google=word privacy removal tool] ==> http://www.microsoft.com/...46d34e5360&displaylang=en

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ok mijn progressie.

De removaltool is voor zover ik kan zien alleen voor office xp en 2k3, wij draaien hier nog op 2000.
Ook heb ik geen rechten om de tool te instaleren dus dit wordt het nog eens extra lastig :)

wat betreft de code heb ik nu dit.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Sub kopieplakken()
Dim fldField As Field

If ActiveDocument.ProtectionType <> wdNoProtection Then

MsgBox "Zet eerst de beveiliging uit.", _
            vbOKOnly, "Niet gelukt!"

Exit Sub

End If

fldField.Select
            Selection.Copy
            fldField.Delete

End If
    Next fldField

End Sub

Deze code voert hij zonder een melding uit na het toevoegen van de End If. Nu krijg ik de melding "zet eerst de beveiliging uit" als ik deze uit zet wordt het kopieren plakken verhaal niet uitgevoerd, want dan kan je geen keuzes maken.

Dus ik dacht ik verander de code door het eerste stuk te schrappen dus werd het:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Sub kopieplakken()
Dim fldField As Field

fldField.Select
            Selection.Copy
            fldField.Delete

End If
    Next fldField

End Sub

Nu krijg ik de melding. Fout 4605 tijdens uitvoering. deze methode of eigenschap is niet beschikbaar omdat het object naar een beschermd gebied van het document verwijst.

Opzich vrij logisch :*) maar daarmee is mijn probleem dus nog niet opgelost :(

[ Voor 6% gewijzigd door Mystic Spirit op 03-12-2004 10:35 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Wederom kleine kick.....
Graag nog een keertje een helder inzicht :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Ja, een check weglaten is geen oplossing: als het niet met check werkt is er wat aan de hand ;)

Je kunt niet eerst een selectie maken en dan beveiliging uitschakelen? Geen idee eigenlijk :o

Het lijkt me wel gezien de melding, maar voor de zekerheid: je hebt wel velden met formdropdown als code? Check alt-f9 of in VBA
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Sub foo()
        Debug.Print fldField.Code
    Next fldField
End Sub

En dan in je 'venster direct' kijken.

Overigens vindt ik persoonlijk copy/paste "lelijk" wegens tweee redenen: je zult maar net wat hebben geknipt dat je nog wilde plakken en het kan privacy gevoelig zijn als het niet achteaf wordt leeggemaakt (maar dat laatste kan je natuurlijk nog doen).

Ik heb het niet geprobeerd maar volgens F1 kan je het misschien ook zo uitlezen:
Visual Basic:
1
2
3
4
If ActiveDocument.Fields.Count >= 1 Then
    MsgBox "Code =  " & ActiveDocument.Fields(1).Code & vbCr _
        & "Result =  " & ActiveDocument.Fields(1).Result & vbCr
End If

Maar dit alles vereist dat beveiliging uit staat, wil je dat je gebruikers laten doen? Dan is export naar RTF mooier.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Even voor de beeldvorming.
Ik heb een Word formulier (*.dot) met vervolgkeuzelijsten.
Op het moment dat ik dus het formulier (.dot) kies opent er zich een nieuw document waarin ik de keuze velden in kan vullen.
Als dit document klaar is sla ik het op als .doc
Het probleem wat ik dan heb is dat de keuzevelden blijven bestaan, dus zou de ontvanger van het document deze weer kunnen wijzigen.

Als ik opslaan als... .rtf kies blijven dezelfde velden precies zo bestaan als in een .doc bestand.
Dat is dus ook niet de oplossing.

Ook de beveiliging uitschakelen helpt niet, want als je dubbelklikt op de plek van het keuzeveld krijg je het bewerkingsmenu van het keuzeveld, wat weer betekend dat een ontvanger onderliggende informtie naar voren kan halen die niet voor hem bedoeld is.
Dit geld voor de beide bestandsformaten .rtf en .doc.

Kortom de keuzevelden moeten in plaintext veranderen.

Het probleem met de vb-code is dat de beveiliging dus opgeheven moet zijn om het effectief te laten werken. Maar als de beveiliging opgeheven is kan je niet meer kiezen en op het moment dat je niet meer kan kiezen wordt de macro niet meer uitgevoerd.

Ik begin dus nu het idee te krijgen dat het gewoon niet te doen is. Of sla ik de plank gewoon volkomen mis met mijn onkunde?

offtopic:
Ik had dit verhaal willen illustreren met ee paar screenshots maar ik kon de ftp van mijn host niet berijken op 1 of andere manier

[ Voor 4% gewijzigd door Mystic Spirit op 06-12-2004 15:01 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Puur RTF bewaart de pulldown? OK, wist ik niet :X

FTP: dan kan je zeker ook niet het hele doc (eventueel gecensureerd) uploaden :P

Maar beveiliging is wel een belangrijk item hier: beveiligd == beveiligd... Anders een andere manier dan een pulldown: met een zoekveld die in een tabel in een ander word doc (of excel sheet) kijkt kan het ook. Wel minder comfortabel. Of naar een nieuw, leeg document schrijven maar dat is lelijk.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Vandaag krijg ik vanaf hier ook geen contact met de ftp, dus zal de boel wel afgeschermd zijn.
Zoekvelden vindt ik ook niet zo'n geweldige oplossing en de originele opzet moet toch te doen zijn.
Vanavond zal ik vanaf huis ff een voorbeeld doc-je uploaden en dan kunnen we vaaaf daar hopelijk verder.

edit:
Helaas ben ik er gister niet meer aan toe gekomen om het doc te uploaden! excuus..... vandaag zal ik het online gooien

[ Voor 20% gewijzigd door Mystic Spirit op 08-12-2004 08:28 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Zoals beloofd. hier de documenten.
Ik heb het vb script er expres ff niet ingegooid om niet van te voren van alles in de war te schoppen.

hier het voorbeeld als .dot http://www.xs4all.nl/~jmlmv/brief/standaardvb.dot
hier het voorbeeld als .doc http://www.xs4all.nl/~jmlmv/brief/standaardvb.doc
en hier het voorbeeld als .rtf http://www.xs4all.nl/~jmlmv/brief/standaardvbalsrtf.rtf

Zoals jullie kunnen zien aan de documenten maakt het niet uit of de beveiliging uit of aan staat.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk wat is wel de oplossing :)

Hopelijk weet een van onze mede tweakers het!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik ben toch wel erg benieuwd of je de code van F_J_K geprobeerd hebt:
F_J_K schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:57:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Sub foo()
        Debug.Print fldField.Code
    Next fldField
End Sub
Als hier iets anders uitkomt dan " FORMDROPDOWN " dan zou dit een oplossingsrichting kunnen zijn, zeker in combinatie met zijn Fields(x).Result.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ik ben niet zo'n VB goeroe en ik heb me nog weer eens te pletter gepiekerd en geprobeert maar ik kom er gewoon niet uit.........

Ik weet dat het hier geen "ik heb dit en dit probleem, los het even voor mij op" forum is, toch wil ik stiekum :9 vragen of iemand de juiste code in 1 van de voorbeeld docs kan gooien want ik ben het spoor bijster....
Als dit echt ongeoorloofd is beschouw bovenstaand stukje dan als niet geschreven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mystic Spirit op 11-12-2004 17:20 ]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 08:11
dit topic is precies wat ik wilde, en heb ook onder Word 2003 een keuzelijst voor elkaar.

Nu heb ik ook invoer velden die meer dan de toegestane karakters lang zijn. Het gaat om de afsluitende zin in het briefhoofd. Deze is bijna altijd gelijk, maar toch willen we hier ook verschillende keuzes kunnen maken. Maar qua lengte van de zin past dit dus kennelijk niet in een keuzelijst.

- Kun je de toegestane lengte van een keuzelijst in Word2003 aanpassen?

- Welke andere mogelijkheden heb ik hier voor? (Moet strak vastliggen voor alle gebruikers)

EDIT
klein ander probleempje: ik heb wel een keuzelijst, maar ik kan daarna niet meer iets in de brief zelf aanpassen. Hij blijft steeds terug springen naar de keuzelijst. Zie ik iets over het hoofd?

EDIT2
kan het misschien zijn, dat als je met formulier elementen gaat werken, ook alleen nog maar de formulier elementen van de brief kan aanpassen? Wat dit is namelijk niet de bedoeling...

iemand die hier duidelijkheid in kan verschaffen?

[ Voor 30% gewijzigd door trekker22 op 16-02-2005 12:25 ]

Pagina: 1