[Powerbook G4] DVD kijken op externe monitor

Pagina: 1
Acties:

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 17:30
Ik wil graag DVD kijken op een externe monitor die aangesloten is op een Powerbook G4. Als de display in de powerbook en de externe display allebei aan zijn en ik de dvd afspeel op de externe monitor, zie ik alleen een zwart scherm. Ik heb ooit voor elkaar gekregen dat de display op de powerbook uitging en alleen de externe monitor aan was en toen kon ik wel goed dvd kijken op de externe monitor. Ik dacht dat ik dat gedaan had door met appeltje+d de displays aan en uit te zetten. Dat werkt nu alleen niet. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een work-around is je scherm op mirroring zetten en met de hand je laptop scherm dimmen. Ik zal eens testen met een 2e monitor met mijn aajboeck.

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Het is nogal omslagtig, maar wat bij mij werkt is het volgende(je moet echter wel een usb muis of toetsenbord hebben):
Als je je extrene monitor en muis en/of toetsenbord op je powerbook hebt aangesloten klap je hem dicht. Vervolgens haal je je powerbook weer uit slaapstand door op je muis of toetsenbord te drukken. Als het goed is gaat nu alleen je externe monitor aan(lcd van de powerbook blijft uit). En als je wacht tot je beeld hebt op je externe monitor kan je je powerbook weer openklappen en gebruikmaken van het toetsenbord/touchepad.

Let op; Om dit te laten werken moet je vreemdgenoeg wel aangesloten zijn op het lichtnet.

Succes ermee :)

Maar er is vast een makkelijkere oplossing om je lcd uit te schakelen

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Kan je niet gewoon met fn-F7 (op mijn powerbook 17") alleen de externe monitor aanzetten? Of werkt dat alleen met de tv-out?

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
je kunt ook in je monitor system panel instellen dat je externe monitor de hoofdmonitor is, door het balkje bovenin over te slepen naar de andere monitor (als je in dat paneel zit snap je wat ik bedoel)

dan moet het voglens mij ook werk, zelfs het makkelijste denk ik :-)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zijn/haar kernprobleem is overigens dat het dvd scherm zwart is als deze op de externe monitor wordt afgespeeld, als ik het goed begrijp. Ik heb geen dvd's of dvd films dus ik kan dat niet testen. Iemand anders?

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Mijn (ietswat omslagtige) oplossing werkt in ieder geval. Hij ziet de externe monitor als de primaire monitor, en er komt gewoon film in beeld ipv een zwart schermpje.

Verwijderd

Nou het punt is gewoon dat overlay's niet werken op secundaire schermen, dit is bij veel laptops een een punt. Bij veel laptops heb je ook een zwartbeeld bij video op de secundaire monitor.

Maar is het inderdaad nioet op gelost als je de balk even naar je tv toe schuift en je tv dus primaire monitor is?

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 17:30
De methode van S_E_B werkt inderdaad! En is een beetje omslachtig, maar goed. De balk verslepen helpt niet, had ik al geprobeerd.

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

Verwijderd

klein kickje... maar ik heb meer een probleem om de tv-out werkend te krijgen onder mijn powerbook. Ik heb pas geleden een powerbook gekocht en daar zitten dus 2 soorten vga kabels bij. 1 voor DVI en 1 voor VGA.
Ik heb de ene kant v/d vga kabel in me powerbook gedaan en aan de vga kant een "vga naar video connector" (een gele tulp stekker) die dan weer direct in me tv gaat. Is het te volgen? Maar als ik daarna naar de display settings ga zie ik niet veel veranderen alleen dat ik een extra tab met "arrangement" erbij gekregen heb.
Verder zie ik alleen zwart beeld op me tv.
Andere resolutie/colour al geprobeerd maar nog steeds zwart. Iemand een idee?

Verwijderd

Voordat je een externe monitor of tv aansluit moet je deze (altijd) eerst aanzetten. Vervolgens sluit je de kabels aan. Als het goed is moet je Mac je externe display herkennen inclusief de juiste benaming. Bij een tv moet je zorgen dat je je tv goed ingesteld hebt. Wanneer je je kabels aan de voorzijde van je tv aansluit dan moet je op je tv ook kiezen voor "front". Meestal zitten deze "kanalen" voor je 0. Dus Nederland 1, daarvoor zit 0 (videokanaal) en daarvoor zitten je front en scart kanalen. Ik ga hierbij uit van Philips tv aangezien ik geen andere merken tv in huis heb staan. :)
Pagina: 1