Harde schijf(en) gecrasht/beschadigd

Pagina: 1
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Vorige week ging mijn broertje op me PC een CD branden (zegtie) en toen ik de PC daarna weer opstartte kreeg ik een hele andere primaire partitie dan normaal. Ik heb er namelijk een nieuwe HD bijgegooid (160 GB Maxtor Diamond 9), verdeeld over 3 partities) enkele maanden geleden en op de oude HD (120 GB, Seagate, verdeeld over 3 partities) zat nog windows geinstalleerd. Omdat de nieuwe HD sneller was had ik die als master gezet en de oude gebruikte ik voor data.

Op de een of andere manier heeft dat "CD branden" (met Nero) ervoor gezorgd dat mijn HD's zijn gewisseld (master is slave geworden en vica versa). De jumpers zitten nog hetzelfde en als het goed is zitten die goed (iig nooit veranderd). Maar dat is niet het enige... een partitie (a 25 GB) van mijn nieuwe HD is onbereikbaar geworden, windows gaf eerst de foutmelding "Station beschadigd of onleesbaar". Vandaar dat ik besloot die partitie te formateren via windows, maar net voor het eind stopte hij met formateren met een foutmelding. Als ik die partitie nu wil benaderen staat er dat hij geformateerd moet worden.

Ik zou graag de HD willen testen met PowerMax, maar dat tooltje kan ik nergens vinden op de pagina waar hij zou moeten staan: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm ?

Maargoed, mijn vraag wat is er misgegaan met het branden van een cdtje (kan me niet voorstellen dat dat de directe oorzaak is) of kan een kwaadaardig virus me PC ook zo vreselijk op zn kop zetten? (Norton 2005 geeft geen enkele virusmelding). En hoe los ik dit op?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

Hoi

Probeer het met deze link, hier heb ik m ook vandaan

http://www.maxtor.com/por...rd%20Drives&downloadID=22

suc6

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
en download en brand anders ultimate boot cd

heb je gelijk ALLE tools bijdehand:)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Tnx Dorcface, ik heb dat tooltje gebruikt alle tests uitgevoerd, maar die vond niks. Toen ben ik maar in het Bios gegaan en heb ff de schijven bij wijze van proberen veranderd en nu pakt hij eindelijk de nieuwe HD weer als master en de oude als Slave. Helaas ben ik hierdoor wel ruim 60 GB aan data kwijtgeraakt, maar dat is ook weer niet de moeite om met recovery tools aan de gang te gaan.

Anyway ik geloof dat het nu allemaal weer werkt.. :? Maar ik vraag me nog steeds af hoe dit allemaal gekomen is? Me broertje heeft niet in het bios zitten rommelen...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

Hmm, dat 'wisselen van master en slave' zoals jij zegt doet me denken aan een probleem wat ik ook eens had.

Ik vind dat Windows wel vaker raar doet als je er een disk extra gaat bijhangen. Paar weken geleden heb ik een tweede disk in een oud systeem gestoken om daar wat extra schijfruimte te hebben. De eerste disk was al master met twee partities (c: en d:), dus ik heb er gewoon de tweede als slave bijgestoken (W2K). Heeft me toen ook een halve dag gekost vooraleer ik weer kon inloggen omdat Windows op het idee kwam dat die nieuwe disk dus c: moet worden en die oude partities dan gaat verhuizen. Helaas werd m'n oude c: (met systeem dus op!) plots de e: en werd de nieuwe, nog lege, schijf c: waardoor (en da's gek) Windows wel kon booten maar ik niet kon inloggen omdat ie allerlei files niet kon vinden.
Uiteindelijk heb ik via via gevonden -- wat zouden we toch zonder google zijn -- dat ik de toewijzing van namen aan partities kon wijzigen in m'n registry, wat ik dus wel heb mogen doen door regedit remote te draaien want ik kon dus niet inloggen. Bijzonder handig dat Windows systeem van drives/partities/mountpoints... :X