[XP] standaard xp driver(s) verwijderen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Topicstarter
Ik heb een probleem met de standaard windows XP driver voor mijn grafische kaart (sapphire radeon 9800). Elke keer als ik de ATI drivers deinstalleer om nieuwe erop te zetten, gaat Windows bij de herstart als volgt te werk:
- opstarten, hee je hebt nieuwe hardware
- okee, het is een ATI 9800 pro videokaart
- installeert standaard windows XP drivers voor de 9800 pro
- slaat vast. :(

Wat ik wil doen is dus de 9800 pro drivers die bij windows XP zitten, verwijderen, zodat hij lekker de standaard VGA drivers laat staan.... (en zodat ik daarna zonder problemen de nieuwe ATI Catalyst erop kan zetten).

Vraag is dus: hoe verwijder ik de Windows XP 9800 pro driver :?

(ik heb al gezocht naar .ini files maar niet een duidelijke kunnen vinden die het zou kunnen zijn. Ik heb Windows XP professional, SP2)

FireFox - neem het web in eigen hand

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

JdM

Humbled

en als je na de-installatie niet opnieuw opstart, maar zelf meteen naar nieuwe hardware zoekt, kun je dan het pad voor de nieuwe drivers niet opgeven?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Download cat-uninstaller.exe bij ATI, http://www.ati.com/support/drivers/misc/catalystutils.html. Toch maar even herstarten, hoewel niet strikt noodzakelijk, en selecteer evt. de standaard VGA-drivers. Daarna de nieuwe erop en klaar.

ARME AOW’er

• PommeFritz

PommeFritz

...geen friet

Topicstarter
@JdM: windows vind dat ik moet restarten na deinstallatie, en dat is natuurlijk ook logisch, want de huidige video drivers zijn nog in gebruik natuurlijk!

@Guardian Angel: ik krijg de kans niet om de standaard VGA drivers te kiezen na reboot, windows gaat in 1 ruk door met het installeren van de eigen 9800 pro drivers

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:44
Kijk even in de map C:\Windows\Inf. Hernoem alle Ati*.inf bestanden naar bijvoorbeeld Ati*.bak en als het goed is zou XP dan niet meer zijn eigen drivers moeten gebruiken.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

PommeFritz schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 19:10:
@Guardian Angel: ik krijg de kans niet om de standaard VGA drivers te kiezen na reboot, windows gaat in 1 ruk door met het installeren van de eigen 9800 pro drivers
PC rebooten en F8 gebruiken bij het opstarten (net zoals bij F5), dan kan je uit een startlijst kiezen voor VGA-modus. XP start op in VGA-modes (met default VGA-driver) en je kan je nieuwe driver installeren.

PSN-id: Chrasher

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

PommeFritz schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 19:10:
Dan heb je ze mogelijk niet goed verwijderd. Net even getest en bij mij komt dit probleem niet voor.

ARME AOW’er

• PommeFritz

PommeFritz

...geen friet

Topicstarter
Kwam er net achter dat via windows update nieuwe 9800 drivers werden aangeboden. Dus ik heb die eerst geinstalleerd, met het idee dat de brakke standaard windows drivers dan ook overschreven worden :P Kennelijk was dat ook zo, want ik heb daarna met catalyst uninstaller alles weggehaald, gereboot, en Catalyst 4.12 beta erop gezet. Het werkt nu :)

Pagina: 1