Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Airtrafo voor roterende ledklok vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik ben bezig met een roterende ledklok. Voor een voorbeeld van een zo'n klok zie http://www.geocities.com/.../propclock/propclock.html
Maar mijn vraag gaat over het schema van deze site.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/airtrafo.gif

Ik zou dit schema willen gebruiken om via de 2 spoelen die reeds in de videokop/motor die ik heb aanwezig is een voeding te maken voor de picprocessor die er in rond gaat draaien. Zou ik het ic 4047 nu kunnen vervangen door een pic-processor en pootje 10 vervangen door een pic uitgang en dit met een frequentie van 200kHz afwisselend sinken en sourcen?

Ik ben nog een beginner met electronica, dus alsublieft geen commentaar met google enzo, want ik heb al heel wat zoekwerk gedaan, en ik denk dat dit zou moeten kunnen.

Mn hele project staat op mn homepage:

http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/videokop.htm

edit:
Inderdaad, KHz ipv MHz, stom foutje, de pic draait zelf max op 20Mhz

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Nonflex op 15-11-2004 20:04 ]

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

Als je 200 mHz en geen MHz bedoelt zou dit perfect mogelijk zijn... gewoon een pinnetje van de pic constant laten switchen tss 0 en 1 , geen enkel prob..

/edit : ik twijfel er eigenlijk sterk aan dat je 200 mHz bedoelt..zou geen al te geweldige transfer ratio geven van de "transfo" :)
In elk geval, bij een pic, reken maar op ongeveer max 1 Mhz

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 19:08 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

200 KHz lijkt me eerder :) 200MHz haal je met een pic niet, en is gelukkig ook niet nodig; zie de URL van TS.
Verder: Waarom zou je? Het lijkt me makkelijker om even een oscillatortje op te bouwen vanuit zo'n 4047 (of een willekeurige andere oscillatorchip, een ne555 zou bijvoorbeeld ook kunnen) dan een complete PIC eraan te spenderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 13-11-2004 17:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Inderdaad, ik bedoel hier 200KHz en geen MHz, een stom type foutje.
De pic zelf loopt op max 20 mhz, En zal ook gebruikt gaan worden om de acht spoelen van de stappenmotor aan te sturen.

Waarom niet een 555 timer gebruiken?

Kan wel, maar omdat die pic toch al op de print komt, dacht ik dat hiermee de print kleiner gehouden kan worden.

Maar ik begrijp uit de reacties dat dit gewoon straffeloos vervangen kan worden, dat maakt mij blij >:)

Maar als er nog nadelen aanzitten, laat het mij weten.
Ik zelf dacht bv als de pic vast loopt, en hij net de stroom sourced,
de spoel zou kunnen doorbranden, maar dat hoop ik te voorkomen door de watchdog timer van de pic processor te gebruiken, en indien aangesproken deze poortbit te sinken.

[ Voor 53% gewijzigd door Mr.Nonflex op 13-11-2004 18:07 ]

What is impossibility but a challenge

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Een pic eraan is idd echt onzin, je kunt iedere willekeurige oscillator gebruiken. Je zou eventueel ook een heel stom oscillatortje kunnen gebruiken met 3 transistortjes, maakt in feite niet uit. 200 khz is een leuke frequentie, maar het is niet een harde eis oid. Een 1 khz oscillatortje doet het bijna net zo goed met dit schematje. Blokgolf is wel leuk, want dat geeft een hoger rendement dan een sinusgolf.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Hmm, cmos uitgangen hebben wel andere eigenschappen dan TTL uitgangen. Check eens http://www.play-hookey.co...lectronics/ttl_gates.html en http://www.play-hookey.co...ectronics/cmos_gates.html.

Bij een CMOS chip kun je er van uit gaan dat de weerstand naar 0V of 5V in beide gevallen zo'n 200 ohm is (naar de respectievelijke voedingsspanningen toe). Bij een TTL chip niet. Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat transistoren Q1 en Q2 niet symmetrisch open gestuurd worden, waardoor je geen zuivere blokglof meer krijgt en je voeding slechter zal presteren.

Als ik een schema zie waarin een CMOS chip wordt gebruikt en waarbij het geheel toch met maar 5V aangestuurd wordt, dan ga ik er altijd van uit dat er niet voor niets een CMOS chip gebruikt is.

De vraag is of een PIC TTL compatible uitgangen heeft. Zo ja, dan kun je er misschien nog een non-inverting CMOS buffertje tussen zetten. Een 4010 ofzo. Maar dan heb je er dus wel weer een chip bij :).

Macbook Pro

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Het is veel als het printje aan de bovenkant meer zou trekken dan 100mA, dus ik denk niet dat het heel erg nauw luistert.
Pagina: 1