[linksys WAG54G] Maximum nr of http connections reached

Pagina: 1
Acties:

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Sinds een ruimte week heb ik problemen met m'n internet verbinding. Na een tijdje browsen houdt deze er opeens mee op. Bestaande verbindingen blijven nog wel voorbestaat (e.g. een online spelletje, teamspeak, e.d.), maar nieuwe verbindingen kunnen niet meer aangemaakt worden. Als ik vervolgens in het log van m'n linksys WAG54G kijk, dan staat deze vol met de melding "maximum number of http connections reached". Als ik de router reset, of de verbinding disconnect/reconnect of het log leeggooi, dan doet hij het daarna weer een tijdje.

Wat gegevens over de situatie:
• router: linksys WAG45G
• provider: xs4all (abonnement met fair use van 5GB waar ik meestal onder zit)
• een aantal pc, met diverse operating systemen, zitten aangesloten op de router. Bovendien is er niemand die via draadloze toegang bij het ding kan komen (staat uit). Het probleem treedt ook op als ik de enige ben die mijn pc aan heb staan, en ook als ik m'n pc niet aan heb staan. PCs in het netwerk zijn vrij van virussen en spyware. Anyway, voorgaande regels geven eigenlijk al aan dat het niet aan de pc's kan liggen.
• Het probleem trad "zomaar" op, zonder wijziging wat betreft software of netwerk. Bijv. iets als windows xp service pack 2 stond al weken op de machines voordat het probleem optrad en ik heb al maanden niet meer aan de router gezeten. Ik zie verder op de website van de provider niets bij onderhoud staat wat er op kon wijzen, alleen werd er wel een melding gedaan dat kpn wat onderhoud aan wat centrales zou doen, maar in principe in regio's die mij niet aangaan.
• Ik heb de laatste versie van de firmware van linksys erop staan. Die stond er maanden op voordat het probleem en met het overnieuw erop zetten van de firmware werd het probleem niet opgelost.

Ik denk dat op een of andere manier de verbindingen op de linksys router nog instant blijven of iets dergelijks, maar als ik netstats doe op m'n eigen pc dan is dat in ieder geval in de schakel pc - router niet het geval.

Naar mijn idee zit het probleem ofwel in de router of bij de provider. Ik zou niet weten of de provider hier iets mee te maken kan hebben. Het kan aan de router liggen, maar dan vind ik het wel vreemd dat het opeens optreed, tenzij er iets hardwarematig stuk is gegaan.

Mijn vraag is:
- kan iemand mij uitleggen wat vermoedelijk de oorzaak is en welk onderdeel vermoedelijk het probleem vormt?
- hoe kan dit zomaar opeens gekomen zijn?
- wat kan ik er het beste tegen doen?

Voor dat laatste geval heb ik nog twee mogelijkheden om uit te proberen:
- ik kan mijn tompson routertje nog ergens gaan opzoeken. Daarmee zou ik kunnen uitproberen of het aan mijn router ligt. Maar ik weet alleen niet meer waar ik dat ding gelaten heb...
- ik zou ook nog bij de provider kunnen zeuren, maar zolang ik niet zeker weet of het aan de provider ligt en zolang ik een "niet-standaard" router gebruikt, doe ik dat liever niet.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Update: ik heb m'n oude thompson speedtouch terug kunnen vinden en heb daarmee het probleem al een kleine week niet geconstateerd. Dan kan het niet veel anders dan aan de linksys liggen. Toch wel vreemd, want je zou zeggen dat het afhandelen van connecties zich op een hoger niveau afspeelt dan de fysieke hardware...

Ik denk dat ik maar eens een oude firmware versie ga opzoeken, het ding op factory defaults terug zet en als het probleem dan nog optreed (als goed is wel) stuur ik 'm op voor garantie. Nog steeds vind ik het maar erg vreemd...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]