Toon posts:

Windows XP bridgeging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een vraag waar niet veel antwoord op zal komen, maar ik ga het toch proberen.

Ik heb thuis volgende setup:
internet-----[SpeedtouchHome] ------- [nic1:server]
                   [hub]--------------------------[nic2:server]
                      |
                      |-----------------------------[nic1:desktop pc]
                                                            [USB nic wireles: desktop pc]
                                                                     |
                                                                     | (wireless adhoc)
                                                                     | 
                                                                [Laptop]

server nic1 ip: <niet van belang, is automatisch door de speedtouch>
server nic2 ip: 192.168.0.1

desktop nic1 ip: dhcp (192.168.0.*)

Op de server is het zo ingesteld dat de internetverbinding internet sharing doet via nic2. By default zet windows xp dan dhcp aan en zet het ip adres van nic2 op 192.168.0.1 wat ik zo laten staan heb. nic1 in de desktop pc krijgt dus automatisch een ip adres van de server met alles netjes ingesteld (ip,dns,gateway) . De desktop heeft dus netwerk/internet zonder problemen.

De wireless link tussen desktop pc en de lapop werkt ook zoals het moet. Stel dat ik de usb nic op de desktop pc 10.0.0.1 geef al ip adres en de laptop 10.0.0.2 dan kunnen beide elkaar gewoon perfect zien. Natuurlijk kan ik dan wel niet aan het 192.168.0.* netwerk en dus ook niet op internet.

Nu is het dus de bedoeling dat mijn laptop ook op internet kan.
Wat ik dan geprobeerd heb is nic1 en de usb nic op de desktop pc in bridge gezet (beide selecteren en dan 'create network bridge') tot daar loopt alles ok. Ik krijg een virutele adapter bij die laat uitschijnen dat er in de desktop pc maar één netwerk adapter meer inzit (het ip van nic 1 en de wireless nic is nu <unavailable>) . Het ip adres van de bridge is nu ook een ip in de 192.168.0.* range.

Na deze actie blijkt alles nog te gaan zoals het hoort, er is internet op de desktop pc, de server kan de desktop pc pingen en omgekeerd via het bridge ip adres.

Wanneer ik dan de wireless nic van de laptop op 'automatisch ip verkrijgen' zet en de wireless link activeer, dan blijkt dit ook inorde te zijn, de laptop krijgt een ip met gateway/dns etc allemaal juist ingesteld (op 192.168.0.1) .

Echter, nu komt het probleem:

Wat ik ook doe, ik kan vanop de laptop geen enkel ip adres pingen, 192.168.0.1 gaat niet, het ip van de bridge gaat niet. Omgekeerd ook niet, van op de server of de desktop pc kan ik de laptop niet bereiken, ik krijg dan een time-out.

Ik heb al zowat alles geprobeerd maar kan echt niks vinden waaraan het ligt. Ik heb windows op beide opnieuw geinstalleerd, van scratch begonnen dus zonder resultaat.

De omgeving (voor desktop en laptop) is een kale windows xp, met service pack1 en alle andere essentiele beveiliginsupdates. Er is geen extra soft aanwezig dus (geen firewalls of virus scanners) de windows xp firewall setting staat voor alle adapters ook uit.

Alvast bedankt voor het lezen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
<deleted>

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:

Wanneer ik het wireless gedeelte vervang door 2 nic's via een crossed UTP dan gaat het dus blijkbaar wel ..
Er gebeurd net hetzelfde als met de wireless adhoc, laptop krijgt ip, alle settings staan juist via dhcp. Enkel lukt het deze keer wél om te pingen en kan direct op internet...

Misschien heeft dit dan te maken met de drivers van de USB wirelessstick ? Het is een belkin ....