[proFTPD] Snelheid verdelen

Pagina: 1
Acties:

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Ik heb sinds kort een glasvezel verbinding met daarop een mandrake ftp servertje met proftpd. Als hier een aantal users op zitten te downloaden dan verdeeld hij de snelheid niet goed, de een download met 500 kb/s en de ander met 30 kb/s. Is er een manier om dit eerlijk te verdelen? Fair user balance of zoiets....

bedankt !

• Method_c
Is er trouwens misschien ook een leuk programmatje waarmee ik een goede overzicht hebt want nu zit ik dat steeds in console te bekijken...

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Method_c schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:45:
Ik heb sinds kort een glasvezel verbinding met daarop een mandrake ftp servertje met proftpd. Als hier een aantal users op zitten te downloaden dan verdeeld hij de snelheid niet goed, de een download met 500 kb/s en de ander met 30 kb/s. Is er een manier om dit eerlijk te verdelen? Fair user balance of zoiets....

bedankt !
Volgens mij heeft elk normaal FTP programma een optie waarmee je een KB/s limiet kan aangeven per user.

• Method_c
dan heb je het fout

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
nee dus, hij heeft het goed.

uit de FAQ:
16. Bandwidth control

A new patch providing the TransferRate directive has been provided and is slated for inclusion in 1.2.8, this gives per-connection bandwidth limits with Class support. The limits are more effective against downloads than uploads.

There is no method to control the total bandwidth a single VirtualHost context can use.

http://www.proftpd.org/docs/faq/linked/faq-ch5.html

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is het niet aan proftpd om de snelheid te verdelen als de user onder de toegestane maimum downloadsnelheid zitten. Misschien hebben sommige users een betere verbinding dan andere ;)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Kijk eens op http://www.freebsdhowtos.com/63.html

Met RateReadBPS (in de proftp configfile) kun je de downloadsnelheid limiteren. Dit is zelfs mogelijk om pas later in te laten gaan (als je bijv 15 MB hebt laten downen).

Mocht je hier niet uitkomen, pak dan google erbij en toets bij de zoekstring in:
proftpd limit speed

Hier kon uw advertentie staan

• Method_c
ja ok ik kan users limiten maar dat is eigenlijk niet wat ik wil. ik wil ZONDER dat ik een user limit dat mandrake de snelheid goed verdeeld en als er iemand met @home met 550 kb/s zit te downloaden en iemand met adsl met 400kb/s en iemand met chello met 24 kb/s dan vind ik dat niet echt eerlijk.

Er zal toch een simpelere manier moeten zijn dan users te gaan limiten. die 10mbit moet gewoon eerlijk verdeeld worden, en niet degene met de snelste verbinding constant de snelste download..

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
In principe horen programma's dat al van zichzelf te doen naar m'n weten :X ... misschien is die verbinding naar die chello client gewoon slecht en gaat hij niet harder. (al eens gekeken wat er gebeurd als je die andere 2 kicked, of die chello verbinding dan harder gaat dan 24KB/s?)

Hoe kijk je btw naar je snelheid in je console? iptraf? ftpwho? of kijk je direct naar /proc/xxx/xxx :+ ?

met iptraf kan je een leuke filter aanmaken voor op je FTP port, kan je kijken wat er zoal gebeurd realtime (dat is wel weer in console, maar dus ook te gebruiken via SSH, als je echt grafisch wil kijken moet je denken aan iets zoals ethereal oid ... dacht dat je het zo schreef)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:07

Yucko

One clown to rule them all !

Method_c schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 13:03:
...
Er zal toch een simpelere manier moeten zijn dan users te gaan limiten. die 10mbit moet gewoon eerlijk verdeeld worden, en niet degene met de snelste verbinding constant de snelste download..
Ja maar stel dat die langzaamste gewoon tegen zijn max. downstream zit te downloaden. Wat dan overblijft wordt gewoon verdeelt over de rest.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
of jij hebt geen normaal ftp programma ;)

Misschien moet je een ftp zoeken met dynamische userlimits:
Max bandwidth/ users = userbandwidth

en dan elke 10 seconden updaten :)

Wel lullig voor de user met zijn dure 8mbit verbinding als er 5 anderen zijn met een 500kbit verbinding :P

Of je schrijft daar zelf een proggie voor die continue de user bandbreedte naar de ftp wegschrijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 15-11-2004 11:28 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Bockelaar schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:55:
nee dus, hij heeft het goed.

uit de FAQ:
16. Bandwidth control

A new patch providing the TransferRate directive has been provided and is slated for inclusion in 1.2.8, this gives per-connection bandwidth limits with Class support. The limits are more effective against downloads than uploads.

There is no method to control the total bandwidth a single VirtualHost context can use.

http://www.proftpd.org/docs/faq/linked/faq-ch5.html
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik wil ook mijn bandbreedte limiteren echter heb ik faq gelezen van proftpd, daarin staat dat uploaden niet echt goed gelimiteerd kan worden. Het is bijvoorbeeld mogelijk meerdere threads te laten maken van up/download ook al heb je 1 inlog per user ingesteld. Daardoor krijgen ze voor hun threads twee keer de maximale snelheid, dit vindt ik persoonlijk niet echt erg. Maar is er een mogelijkheid om de totale bandbreedte van de ftp server te regelen met een extern programmaatje.

Verwijderd

Move NT > SA
Pagina: 1