Computer start als er 2 harde schijven zijn aangesloten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Deze week crashte mijn computer, en sindsdien kon ik niet meer in windows komen. Aangezien ik nog zeer veel belangrijke data op mijn oude hardeschijf had staan, besloot ik om een nieuwe hardeschijf te kopen. Dus voor als extra erbij.

Ik heb eerst de oude harde schijf los gekoppeld, en daarna de nieuwe aangesloten. Op de nieuwe harde schijf heb ik Windows geinstalleerd, SP1 en al de broodnodige drivers.

Hierna sluitte ik mijn computer af, om de oude harde schijf weer aan te sluiten. Echter als ik dan probeer te booten krijg ik een "Primary Master Failure"melding tijdens het opstarten. Als de oude harde schijf is aangesloten als Master, en de nieuwe als secondary boot hij echter wel. Maar daarmee kan ik zoals gezegd niet in windows komen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Beide harde schijven zijn 80 GB Maxtors 2mb cache.
OS is Windows XP met SP 1.

in een ander topic zag ik vermeld dat de voeding ook vaak de boosdoener is, daarom vermeld ik deze ook even:
300 Watt no name (maxpower)

Bijvoorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:52

JdM

Humbled

Ik denk dat je je jumperinstellingen even moet nakijken.
Je gooit ook een aantal dingen door elkaar
"Als de oude harde schijf is aangesloten als Master, en de nieuwe als secondary boot hij echter wel. Maar daarmee kan ik zoals gezegd niet in windows komen. "
hieruit maak ik op dat je het verschil niet helemaal ziet tussen master en SLAVE en aan de andere kant tussen PRIMARY en secondary, verdiep je maar eens in deze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt 2 "poorten" op je moederbord

Primary en Secondary
Op elk van deze poorten kan je 2 apparaten(harde schijven, cdromspelers) aansluiten, in totaal dus 4.
Je hebt dan
Primary Master
Primary Slave
Secondary Master
Secondary Slave

Op het apparaat kan je kiezen uit 3 (of 2 bij de oudere apparaten) jumper-modes
Master
Slave
Cable-select

Bij cable-select laat hij de kabel kiezen of hij Master of Slave moet zijn.
Waarschijnlijk heb je beide schijven als Master staan, ik zou als ik jou was beide schijven op cable-select zetten, of beide op een andere "poort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 12:23
JdM heeft gelijk, eerst verdiepen maakt veel duidelijk voor jezelf en je leert er vaak meer van dan alleen maar oplossingen uitvoeren. Maar goed, aangezien we hier ook zijn om elkaar te helpen bij deze mijn steentje.

Ik denk dat je twee dingen moet doen die je tot de oplossing zullen brengen.
1. Plaats beide harde schijven (HDD) op een andere IDE controller. Waarbij je nieuw gekocht HDD op IDE1 komt (als primary master) en je oude HDD op IDE2 komt (waarschijnlijk ook als master maar dan dus secundairy). Je CD-Rom/DVD zou ik tijdelijk geheel niet aansluiten.
2. De oude HDD staat nog ingesteld als "Active", dit houdt in dat die HDD de schijf is waar vanaf zal worden opgestart als deze in het systeem zit. Aangezien je Windows geinstalleerd hebt zonder die oude HDD erbij heb je nu dus TWEE schijven die staan vermeld als Active. Dit kan niet. Om dit te corrigeren moet je je nieuwe tijdelijk uitzetten en met een bootfloppy/opstartschijfje met daarop FDISK of een ander partitioneringsprogramma (Partition Magic) opstarten en de oude HDD op "niet active" zetten. Als je vervolgens herstart met de nieuwe HDD erbij zou het moeten werken.

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
El_Frigo schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:10:
JdM heeft gelijk, eerst verdiepen maakt veel duidelijk voor jezelf en je leert er vaak meer van dan alleen maar oplossingen uitvoeren. Maar goed, aangezien we hier ook zijn om elkaar te helpen bij deze mijn steentje.

Ik denk dat je twee dingen moet doen die je tot de oplossing zullen brengen.
1. Plaats beide harde schijven (HDD) op een andere IDE controller. Waarbij je nieuw gekocht HDD op IDE1 komt (als primary master) en je oude HDD op IDE2 komt (waarschijnlijk ook als master maar dan dus secundairy). Je CD-Rom/DVD zou ik tijdelijk geheel niet aansluiten.
2. De oude HDD staat nog ingesteld als "Active", dit houdt in dat die HDD de schijf is waar vanaf zal worden opgestart als deze in het systeem zit. Aangezien je Windows geinstalleerd hebt zonder die oude HDD erbij heb je nu dus TWEE schijven die staan vermeld als Active. Dit kan niet. Om dit te corrigeren moet je je nieuwe tijdelijk uitzetten en met een bootfloppy/opstartschijfje met daarop FDISK of een ander partitioneringsprogramma (Partition Magic) opstarten en de oude HDD op "niet active" zetten. Als je vervolgens herstart met de nieuwe HDD erbij zou het moeten werken.
Alvast iedereen bedankt voor de reactie, en het klopt inderdaad dat ik nog niet zeer gevorderd ben met computers, maar dat terzijde.

De jumper instelling van de oude harde schijf stond nog op master, moet ik deze op slave zetten?

En El Frigo, zou je me misschien uitkunnen leggen hoe ik een opstart diskette met FDISK kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 12:23
De oude harde schijf moet je op slave zetten als je deze samen met de nieuwe harde schijf aan één en hetzelfde IDE lint hangt. Uiteraard moet je nieuwe HDD dan wel als master geconfigureerd zijn.

Een image van een bootdisk kan je hier http://1gighost.net/bootdown/boot98sc.exe downloaden. Dit is een zelf-naar-diskette-uitpakkende image. Let op: alle data van die diskette wordt overschreven!!

Op deze diskette staat dan het programma fdisk.exe dat in staat is die "active" vlag van je oude HDD uit te zetten. (Vergeet niet je nieuwe HDD tijdelijk te ontkoppelen)

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35

Strikie

Athletics

JdM schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 11:50:
Ik denk dat je je jumperinstellingen even moet nakijken.
Je gooit ook een aantal dingen door elkaar
[...]

hieruit maak ik op dat je het verschil niet helemaal ziet tussen master en SLAVE en aan de andere kant tussen PRIMARY en secondary, verdiep je maar eens in deze zaken.
Niet ontopic.

[ Voor 6% gewijzigd door Strikie op 14-11-2004 12:19 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Pagina: 1