Mandrake(10) IBM Netfinity 5000

Pagina: 1
Acties:

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Hallo,

Ik hen op de HCC een IBM Netfinity 5000 gekocht, en wilde hier graaf linux op installeren. Nu heb ik enige kennis van linux, maar dat is meer basic. :P

Ik probeer mandrake 10 te installeeren op deze mashine, maar bij een normale installatie krijg ik steeds problemen als hij de raid controller (adaptec iaha-2940u / aha-39xx / aic-7895) probeerd te installeren. De schijven vind hij zonder problemen. Het vreemde is dat de installatie de cdrom-speler niet kan vinden. Het rare is dat deze gewoon op de IDE staat. Maar een driver kan hij niet vinden. En welke driver ik ook probeer, het is nooit de goede :'(

Ik heb al op verschillende zoekmaschines gezocht naar wat het probleem zou kunnen zijn, maar heb niet echt iets nuttigs gevonden.

Wie heeft er een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Een echte golver is nooit uitgeput

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Mischien hier iets aan http://www.suse.com/de/bu...rdware/ibm/netfinity5000/
?
Zo te zien ondersteunt SuSe het wel kan je daar eens mee gaan proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door stefklep op 13-11-2004 09:13 ]

• LoBbY_1
Ok dankje! Dan zal ik dat ook eens gaan proberen!!

• LoBbY_1
Probleem is opgelost. Fedora core2 instaleerd zonder problemen :)

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

LoBbY_1 schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 13:13:
Probleem is opgelost. Fedora core2 instaleerd zonder problemen :)
Zo kan het ook ;) Maar ik moest zelf gelijk aan suse denken want heb oot ook zo'n server gehad maar daar werkte alle besturingsysteemen op :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In principe moet elke distro lukken die SCSI support in de kernel heeft zitten. Blijkbaar heeft de standaard mandrake installatiekernel geen support voor SCSI.

• LoBbY_1
het vreemde was dat de drivers van de scsi werden geladen, en dat hij de controller ook herkende, maar dat hij daarna een foutmelding gaf? Ik heb ook geen idee waarom dat is. Ik heb op internet gezocht naar zelfde problemen en die waren er ook. Maar een goede oplossing voor mandrake kon ik niet vinden..

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Ik heb deze server ook gekocht op de HCC-dagen, en deze installeerde zonder problemen Slackware 10.0. Ik heb de installer wel opgestart met de Adaptec SCSI kernel. Die installeerde zonder problemen.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

Verwijderd

Ik heb ook netfinity 5000 gekocht op hcc-dagen. Alleen zou die heel stil moeten zijn volgens de verkoper. Alleen is die van mij vrij luidruchtig (zelf als je het met een dragonorb3 vergelijkt). Weet iemand hoe je die wat stiller kan krijgen softwarematig?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:21:
Ik heb ook netfinity 5000 gekocht op hcc-dagen. Alleen zou die heel stil moeten zijn volgens de verkoper. Alleen is die van mij vrij luidruchtig (zelf als je het met een dragonorb3 vergelijkt). Weet iemand hoe je die wat stiller kan krijgen softwarematig?
Netfinity en stil??? :? Heb je dat speciaal gevraagd ofzo, want afaik zijn die dingen juist mega luidruchtig :D Maar je zou kunnen kijken of je de fan's e.d. in de bios wat zachter kan zetten. Misschien dat je hdd's nog via hdparm of een utility voor je hdd's (welke hdds zitten er in?) het accoustisch management zachter kan zetten maar veel zal dat niet schelen. Het is een server he ;) Geen thuispctje

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Netfinity en stil??? Heb je dat speciaal gevraagd ofzo, want afaik zijn die dingen juist mega luidruchtig Maar je zou kunnen kijken of je de fan's e.d. in de bios wat zachter kan zetten. Misschien dat je hdd's nog via hdparm of een utility voor je hdd's (welke hdds zitten er in?) het accoustisch management zachter kan zetten maar veel zal dat niet schelen. Het is een server he Geen thuispctje
Ik had het idd nog gevraagd de verkoper had nog een exemplaar staan die aan stond(en die hoorde je niet). Ik heb net in de bios gekeken maar ik kon niks vinden, ook geen senelheid van de fan's enz. die je meestal kan vinden. Hdd's maken niet zo veel herrie dus daar is nix mis mee, het zijn dus twee 120mm fans waar het om gaat.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Volgens mij gaat Server en Stil en niet samen... mijn IBM PC server (Dual PPro) is ook niet bepaald stil...
Ik heb trouwens met die machine een soort gelijk probleem, en dat is dat de meeste moderne distro's de Adaptec AHA-2940 niet meer standaard kennen, en laten er nou maar liefst 4 van die controllers in mijn server zitten... RH9 is eigenlijk de enige die bij mij wou draaien...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier een IBM E-server 8656 staan met 3x36GB 10K RPM SCSI erin, en die is ook niet bepaald stil. We zijn er al aardig aan gewend, maar iedereen die dit kantoor binnenstapt, doet meteen stap terug (wow wat een lawaai :P)

• LoBbY_1
De reden dat je hem daar niet hoorde zou kunnen zijn dat het nogal lawaaierig is op de hcc zelf :P iig, werkt de server heel mooi, maar herrie maakt hij wel. Ik heb m op de zolder staan, eerst op hout, maar dat is niets, je hoort hem dan in het hele huis. Ik heb hem toen om een oud stuk vloerkleed gezet. Dan hoor je er vrijwel niets meer van als je niet in de zelfde ruimte zit.

Verwijderd

De reden dat je hem daar niet hoorde zou kunnen zijn dat het nogal lawaaierig is op de hcc zelf
Ja klopt, ik was bovendien nog half-doof na de halo2 presentatie en andere gamexpo stands. Maar mijn plan die server als een desktop pc te gebruiken dus ga een fanbus ofzo aansluiten aan die dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 19:25 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

ohja,
als je zo'n 5000 hebt gekocht, dan moet je er wel een VRM module bij zoeken mocht je de 2e cpu willen gaan gebruiken (die de man voor 10 euro aanbood) hij had alleen de vrm's niet waardoor het naar mijn idee een erg grote lompe 1cpu doos werd.

openkat.nl al gezien?

• deepbass909

deepbass909

1 tipje
Als je onderdelen zoekt voor IBM's, moet je contact opnemen met BlueParts - Hezemans. Zij leveren allemaal IBM onderdelen, zelfs nog voor mijn oude PC Server 330 (uit 1997)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Heb twee zalman fanmates aangesloten, nu kan ik de toerental van die dingen regelen. Alleen vraag ik me nu af of de scsi hdd's niet te warm worden maar ik zal nog even naar een smart status tool zoeken (als ze dat tenminste hebben). Helaas staat er niks over in de Hardware Maintenance Manual van ibm.

• LoBbY_1
Ja er is een programma waar je dat mee kan beheren heb ik begrepen, alleen die is voor windows haha, maar ik wilde nu eens iets anders met zon maschine. Misschien kan je in c++ iets maken om die dingen te beheren.

Verwijderd

Ja er is een programma waar je dat mee kan beheren heb ik begrepen
Ik heb de hele ibm site afgezocht maar helaas niks gevonden:( Kan je me mss een linkje geven?

Ben nu aan het denken wat ik het beste kan doen met de drie hdd's die erin zitten. Ik geloof dat er geen enkel vorm van hardwarematig of softwarematig-bios raid in zit. Dus softwarematig raid van windows XP of Linux zijn de eingiste oplossingen? Maar dan kan linux niet samen met windows op:(

• deepbass909

deepbass909

Eerst vraagje, zijn het IDE of SCSI schijven?? ik gok SCSI, dan zit er zeker weten geen SMART op.

Over het stiller maken van SCSI schijven, hoe stel je onder linux een spindown tijd in???

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb ook een netfinity gekocht. Kan ik, zonder zo'n waarschuwing dat de fan te langzaam draait te krijgen, die fans aansluiten op een zalman fanmate? heb nog zo'n ding liggen...
PS heb ondertussen een vrm voor 2de proc besteld (25 euro incl verzendkosten) bij blueparts, wel heel duur in verhouding met een proc van 10 euro.
Ik weet het, beetje off topic, maar om der nou een topic voor te openen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ikke! op 20-11-2004 01:20 ]

Klik mee voor GoT!........

• LoBbY_1
Ik geloof dat er geen enkel vorm van hardwarematig of softwarematig-bios raid in zit
Je kan ook in linux software matige raid's aanmaken, maar dit ben ik op het moment nog even aan het uitzoeken.
PS heb ondertussen een vrm voor 2de proc besteld
Ik wou dat ik gelijk zoiets op de HCC had megenomen :( Das idd best duur ja.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb nu die 2 120 mm fans parallel aangesloten op een zalman fanmate2, dit werkt prima. Ik heb het rpm-draadje aan de stekker (en de fan) laten zitten, zodat hij wel ziet dat de fan aangesloten is. Ook het draadje op de stekker dat 2 pinnetjes met elkaar verbindt gewoon laten zitten. Ik kan het toerental nu precies instellen zodat het error lampje net niet gaat branden. Hij is nu lekker stil, meeste lawaai komt van de hardeschijven af. Hij is ook stiller dan mij normale pc (met waterkoeling). Zegt niet zo veel natuurlijk, maar toch leuk om te vermelden.

Verwijderd

Ik heb nu die 2 120 mm fans parallel aangesloten op een zalman fanmate2
Mooi oplossing, alleen kan zo'n fanmate maximaal 6W aan geloof ik. Heb helaas zelf geen tweede proc daar gekocht dus wordt het er een bestellen bij s-trade voor 25 euro en de vrm module ga ik bij beuparts halen in beverwijk. Ben van plan op slackware 10 erop te zetten met software raid 5.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

De fans hebben een vermogen van 3,8 Watt per stuk. Dus misschien net iets te veel. Ik weet niet precies hoe die fanregelaar werkt, of het met een potmeter gaat of met en transistor op de een of andere manier. Er zit een heel klein koellichaampje in, die niet echt heel warm wordt. Dit soort electronica mag meestal wel zo'n 80 graden worden, en dat wordt hij nooit volgens mij. Het werkt in iedergeval al een tijdje prima, lekker stil.
Ik heb ondertussen die vrm gekregen met de post (5 euro verzendkosten). Bleek alleen dat het een 01K7112 was ipv een 01K7113, maar ik dacht gewoon proberen. Met heel veel moeite die dummy eruit gekregen. De processor ging er makkelijk in die vrm ook, eruit wordt voor allebei moeilijker volgens mij. Maar het werkt goed. Ik moest eerst nog wel wat aan windows 2000 aanpassen.
Bij apparaatbeheer op computer klikken, dan staat daar ACPI uniprocessor pc. Hier moet je de driver van veranderen in een ACPI multiprocessor pc. Opnieuw opstarten en hij werkt meteen. Ik heb trouwens geen nieuw bios erin gedaan. Heb nu bios versie 10 (neem aan 1.10) en op de site staat 1.22 als nieuwste. Maar aangezien het prima werkt, laat ik het nog even zo.

Verwijderd

Heb wel de niewste bios en diagnositc tools. Weinig nieuws te zien de belangrijkste verandering was een updat voor de raidcontroller, die we toch niet hebben.

Ikke! bedankt voor de fanmate tip heb het nu ook zo aangesloten werkt perfect!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 20:43 ]

Verwijderd

Nu alleen nog een goede 2d videokaart erin die door linux wordt ondersteund. Want die Trio die erin zit ondersteund maximaal 1024x764 256 keleuren met de "s3" driver. Ik denk zelf aan een matrox g200 pci. Ondertussen heb ik een raid 5 software array onder slackware prima draaien.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ja, die Trio is niet zo geweldig, maar voor een server is het wel goed genoeg vind ik. Ik heb hem op 1024 x 768 gezet, vind resolutie belangrijker dan het aantal kleuren, in windows merk je daar toch weinig van. Ik draai nog 2000, misschien binnenkort 2003. Draait die raid-array snel? En heb je er 3 schijven in of meer? Ik ga er binnenkort misschien een 40 gig ide schijf bij doen, als ik een 200 gig voor m'n normale pc erbij koop. Ik heb ook slackware op m'n normale pc, maar heb er nog bijna niks mee gedaan. Ik houd het eerst nog maar es bij windows.

Verwijderd

De array voelt snel aan de installatie van de packages ging ook stukken sneller dan op ata133 schijf. Opzich niet echt slecht voor eens server, hij is nu eenmaal voor andere taken gebouwd. Maar bij mij doet die dienst als desktop dus wil ik een kaart die 1152x862@100hz 24bit ondersteund.
Pagina: 1