HPFS-partitie onder WinXP

Pagina: 1
Acties:

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 10:12

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Een kennis van mij legde mij vandaag een probleem voor, maar ik kan er zelf niks van maken. Hij kent iemand die enige tijd geleden een kale PC kocht en daar Windows ME op installeerde. De HD (40GB) deelde hij op in twee partities, en de secundaire partitie maakte hij HPFS (High Performace File System). Daarna heeft hij de HD in een WinXP-bak gehad, alwaar hij de eerste partitie (zal wel FAT32 zijn) wel kon bereiken, maar de tweede niet leesbaar was. Na de HD weer in de eerste bak gehangen te hebben, was de tweede partitie ook daar onleesbaar.
Nu wil mijn kennis graag op één of andere manier die HPFS-partitie bereiken, liefst onder Windows XP, om de data van die schijf te kunnen backuppen. Zijn hier programmaatjes voor, daar WinXP zelf niet om kan gaan met dat bestandssysteem?

Ik hoop dat deze topic goed staat, ik zat te twijfelen dus OM en SA...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mijn eerste idee is SpinRite van Steve Gibson. Verder zijn er dingen als GetDataBack. Heb je zelf eigenlijk al gezocht :?

EDIT:
Kijk ook eens naar Partition Magic, dan kan ook bestandssystemen omzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Freee!! op 12-11-2004 22:17 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
winME kan helemaal geen hpfs parities aanmaken (hpfs=os2) nt 3.51 kan dat nog wel maar de latere windows versies niet meer.

zeker weten dat het een hpfs paritie is :?

A wise man's life is based around fuck you

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Volgens die kennis gaf Partition Magic aan dat het om een hpfs-partitie ging, en het schijnt dat de nieuwere versies (vanaf 6 of 7 meen ik?) niet meer om kunnen gaan met hpfs. Maar misschien moet ik eens kijken naar SpinRite?
En @Mr. Liu, het klinkt misschien lame, maar ik heb inderdaad al gezocht. Maar ik ben gewoon niet zo thuis op het gebied van bestandssystemen, dus daar kwam ik niet echt uit...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

tijn.online schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 22:06:
Nu wil mijn kennis graag op één of andere manier die HPFS-partitie bereiken, liefst onder Windows XP, om de data van die schijf te kunnen backuppen.
Als Windows niet bij die partitie kan komen, waar komt die data dan vandaan :?

Had hij soms een FAT partitie geconverteerd naar HPFS? Zo ja, dan zou hij met diezelfde programma het omgekeerde moeten kunnen doen :)

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Die data heeft hij er blijkbaar onder Windows ME opgezet (vond het zelf ook al vreemd, want volgens mij ondersteunt ME ook geen HPFS). Maar dat programma SpinRite ziet er veelbelovend uit, dus dat moet ik maar eens aanraden... :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zwelgje schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 22:17:
winME kan helemaal geen hpfs parities aanmaken (hpfs=os2) nt 3.51 kan dat nog wel maar de latere windows versies niet meer.

zeker weten dat het een hpfs paritie is :?
NT 4.0 kan het wel, door gebruik te maken van de pinball.sys driver uit 3.51. Zie ook:

Using HPFS with NT 4.0

Geen idee of dit ook werkt onder Windows 2000/XP. Overigens kan met elke Partition Magic-achtige tool de partitie omgezet worden naar Fat32.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Question Mark schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 19:36:
[...]
NT 4.0 kan het wel, door gebruik te maken van de pinball.sys driver uit 3.51. Zie ook:

Using HPFS with NT 4.0

Geen idee of dit ook werkt onder Windows 2000/XP. Overigens kan met elke Partition Magic-achtige tool de partitie omgezet worden naar Fat32.
das een add-on die me bekend was ja :) maar goed ik had het over native ;)

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1