Ik heb hier een 15 inch monitor, ADI Microscan PD-695. Oud beestje, december 1997 geproduceerd. De helderheid stond veel te hoog, na wat experimenteren bleek ik met een stelschroef de helderheid te kunnen aanpassen (zoals ook aangegeven in dit topic: [rml][ HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren[/rml]).
Het probleem is - hoewel, is het een probleem - dat na het uitschakelen een groene punt even zichtbaar wordt. Dit zoet er een beetje eng uit (de beeldbuis kraakt ook).
Omdat ik niet wist wat er gebeurde heb ik helemaal in het begin de stelschroef te ver gezet (tot ik beeldlijnen zag, en verder), en daarna verdween het beeld even, kwam pas weer terug na een tijdje de monitor uit te hebben gezet.
Beeldkwaliteit etc. is wel goed.
Ik vraag me het volgende af:
- Komt dit groene puntje door het te ver stellen van de helderheid op de trafo?
- Is dit schadelijk?
- Betekent dit dat de monitor binnenkort het loodje legt?
- Kan het zijn dat de monitor teveel spanning krijgt, waardoor er zoiets als röntgenstraling ontstaat?
Monitorkenners, ga uw gang!
Het probleem is - hoewel, is het een probleem - dat na het uitschakelen een groene punt even zichtbaar wordt. Dit zoet er een beetje eng uit (de beeldbuis kraakt ook).
Omdat ik niet wist wat er gebeurde heb ik helemaal in het begin de stelschroef te ver gezet (tot ik beeldlijnen zag, en verder), en daarna verdween het beeld even, kwam pas weer terug na een tijdje de monitor uit te hebben gezet.
Beeldkwaliteit etc. is wel goed.
Ik vraag me het volgende af:
- Komt dit groene puntje door het te ver stellen van de helderheid op de trafo?
- Is dit schadelijk?
- Betekent dit dat de monitor binnenkort het loodje legt?
- Kan het zijn dat de monitor teveel spanning krijgt, waardoor er zoiets als röntgenstraling ontstaat?
Monitorkenners, ga uw gang!
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.