Toon posts:

[DIY] SUB op basis van AXX1212

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben nu tot de conclusie gekomen om een kastje te maken met een inhoud van ongeveer 50 a 60 liter. Echter heb ik nog geen idee wat het mooiste ontwerp is. Dus of een kubus of een rechthoek. Iemand ideeen?

edit:

Een ronde vorm was natuurlijk erg mooi geweest echter is dit denk ik niet eenvoudig te realiseren...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 19:29 ]

Verwijderd

Nou, op zich is dat nog niet eens zo'n gek idee hoor, een ronde vorm. Het is wel te doen, alleen kost het heel veel werk. Je zou bijvoorbeeld van klein naar groot naar klein cirkels kunnen frezen van MDF platen. Zeg... 20 platen van 22mm MDF. Dan heb je 2 opties, of je lijmt ze op elkaar en voegt de "trappetjes" met plamuur, of, je freest voordat je deze zgn. strips op elkaar plakt, met een rond freesje al die platen aan de buitenkant. Als je dit nauwkeurig berekent zou dit moeten lukken.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
(jarig!)
plamuren lijkt me niet zo'n degelijke oplossing.

door trillingen of druk verschillen van de sub kan het
plamuur volgens mij los trillen

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan maar een kubus maak van 40 x 40 x 40 cm. En ik bereken hier nog wel een baspijpje uit (als dat me lukt :?) Iemand nog een goed alternatief voor een sterke subwoofer versterker die niet duur is :*) ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 08:05 ]

Verwijderd

Ik juig topics over DIY speakers/ subwoofers altijd toe, hartstikke leuk om te lezen. Maar als jij in je topic start vraagt of het mooier is om een kubus of rechthoek te maken dan vraag ik me af waarom je niet even wacht met het openen van een topic over je project totdat je wat leuks kan laten zien.

Daarnaast is je vraag over subwoofer versterkers is zo ontzettend eenvoudig met de search te beantwoorden dat ik weiger daar linkjes naar te plaatsen.

Toch houd ik het topic nog even open, maar als je deze lijn voortzet met eenvoudig zelf te beantwoorden vragen gaat hij alsnog op slot.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Vieux, als ik jou was zou ik gaan voor een Conrad subamp. Deze leveren volgens mij toch een netter vermogen dan zo'n XXL amp. De amp kreeg ik al over zijn nek op mijn JBL woofer, kan je nagaan wat je bij zo'n AXX1212 kan verwachten :X .

Over de kast valt nog erg weinig te zeggen omdat jij nog geen simulatie heb gedaan met (bijv.) WinIsd.

Succes met je DIY :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ja de conrad amps zijn iets duurder, maarzijn denk ik kwalitatief net ff beter.. :)
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je wilt besteden aan de amp he?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reactie's :)

Ik heb toch maar gekozen voor een vierkant subje van 40 x 40 x 40 cm Dit omdat de sub dan een inhoud heeft van 64 liter en heb kastje toch mooi klein blijft. Als je nagaat dat de buitenste rand van de driver een diameter heeft van 33 cm :P ! Anders zou er ook geen gaasje meer voor passen. Ik zal nog wel even wat foto's maken....

Alles is vanmiddag al bij praxis op maat gezaagd :Y)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 17:04:
Bedankt allemaal voor de reactie's :)

Ik heb toch maar gekozen voor een vierkant subje van 40 x 40 x 40 cm
binnen of buitenmaat?
Welke dikte?
bracing?
en maak pics?!! :+

Wise enough to play the fool

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

teacher schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 18:18:
[...]

binnen of buitenmaat?
Welke dikte?
bracing?
en maak pics?!! :+
Precies....houd er even rekening mee dat als je 40x40x40 als buitenmaten hebt je al snel op 35x35x35 als binnenmaten komt, dit met 24mm MDF. Dit komt overeen met zo'n 43 liter. Dan gaat er nog eventuele bracing van af en als je de amp inbouwt ook die nog. Dan kom je dus eerder richting de 35-38 liter. Als je dan een gesloten sub neemt en wat vult met wol dan kan je er weer wat procenten (10-15) bij rekenen, maar op die 64 kom je echt niet meer!

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaan we dan Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:Dpgm6tHQYHQJ:marderracing.yi.org/images/vroem.JPG

Het is een dikte geworden van 18 mm MDF. De inhoud is 36,4cm x 36,4cm x 36,4cm is zoals jullie al zeiden een stuk minder namelijk 48 liter. Genoeg voor een gepoorte sub O-)

Echter heb ik een probleem ik krijg WINisd niet goed aan de praat het programma loopt continu vast |:( Heb even geen andere pc tot mijn beschikking.

Ik nu de driver al in de sub zitten. Om een beetje in te spelen, ik heb trouwens deze bracing gebruikt:
(van dat noppenschuim wat je bij praxis etc kan kopen)

Afbeeldingslocatie: http://www.videohouse.nl/pictures/sonymonitoren2.jpg

(foto is geleend ;))

De speaker klinkt opzich al lekker :P Dreunt lekker door ! Maar er moet wel een baspijp in komen kan iemand me misschien daarmee helpen? Want niet alleen krijg ik het programma niet meer aan de praat ik doe volgens mij ook iets fout bij de berekening....

Ik heb trouwens hier nog wat gegevens:
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2004 @ 19:51:
http://www.wislwally.de/picupl/upl/Raveland%20AXX%201212.jpg

even renamen naar .jpg e dan in de /lineairteam/driver dir dumpen en beginnen maar.

Waarom downfiring? Daardoor mis je best een beetje slam.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 19:49:
Daar gaan we dan [afbeelding]

Het is een dikte geworden van 18 mm MDF. De inhoud is 36,4cm x 36,4cm x 36,4cm is zoals jullie al zeiden een stuk minder namelijk 48 liter. Genoeg voor een gepoorte sub O-)

Echter heb ik een probleem ik krijg WINisd niet goed aan de praat het programma loopt continu vast |:( Heb even geen andere pc tot mijn beschikking.

Ik nu de driver al in de sub zitten. Om een beetje in te spelen, ik heb trouwens deze bracing gebruikt:
(van dat noppenschuim wat je bij praxis etc kan kopen)

[afbeelding]

(foto is geleend ;))

De speaker klinkt opzich al lekker :P Dreunt lekker door ! Maar er moet wel een baspijp in komen kan iemand me misschien daarmee helpen? Want niet alleen krijg ik het programma niet meer aan de praat ik doe volgens mij ook iets fout bij de berekening....

Ik heb trouwens hier nog wat gegevens:

[...]
Dat is geen bracing, maar demping ;) . Helpen kan altijd. Maar dan moet je uiteraard ook aan een andere kastinhoud.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 20:23:
[...]

Dat is geen bracing, maar demping ;) . Helpen kan altijd. Maar dan moet je uiteraard ook aan een andere kastinhoud.
ca 50 liter dus :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 19:49:
Hu :? Zo werkt dat natuurlijk niet! Je gaat eerst berekenen, en dan pas een kast maken aan de hand van die uitkomsten, en niet andersom. Zeker bij Bassreflex is dat behoorlijk kritiek. Maar goed, in dit geval zal het niet zo'n probleem zijn om BR in te passen geloof ik, maar wel even aan denken voor de volgende keer!

Helaas heb ik ff geen winISD bij de hand, anders had ik wel ff gekeken.

Ik heb ff op ISD online gekeken, en daar vond ik een tuning van 38 Hz wel netjes uitzien. Met de ventcalculator (oon op de ISD website) kun je dan de lengte en diameter van de buis berekenen. Let wel op dat je de diameter niet te klein neemt (cm of 10 is zeker wel aan te raden!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem al gebouwd omdat die maten al vast stonden 8) Nu kan ik alvast beginnen met het plamuren van de schroeven. Ik heb alles ook vastgelijmd :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 09:42:
Ik heb hem al gebouwd omdat die maten al vast stonden 8) Nu kan ik alvast beginnen met het plamuren van de schroeven. Ik heb alles ook vastgelijmd :)
Je hebt dus eerst gekeken welke maat goed in je kamer past en dan ga je daar nog wat van proberen te maken?

Ik wens je veel succes. Die sub zal echt niet optimaal klinken op deze manier.

Misschien kan er ook een topic change komen "[DIY] Hoe niet een Sub te ontwerpen" })

[ Voor 12% gewijzigd door Shuriken op 14-11-2004 09:48 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Die sub gaat wel goed klinken want heel veel andere DIY'ers hebben ook 50 liter netto inhoud gebruikt. Dat is echt meer dan zat voor een gepoorte AXX1212

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Jij hebt nu 48 Liter zonder rekening te houden met baspijp en bracing. Dus trek er nog maar een paar liter vanaf.

Dus je moet em in elk geval op een andere frequentie tunen dan de mensen met een 50 Ltr kast.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen bracing gebruikt. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :-) Met de baspijp heb ik idd geen rekening gehouden want ik weet niet hoe groot die moet worden ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 10:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 10:31:
Ik heb geen bracing gebruikt. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :-) Met de baspijp heb ik idd geen rekening gehouden want ik weet niet hoe groot die moet worden ;)
maar je moet dus wel rekening houden met de inhoud van de woofer zelf en de poort.
enneh, over het uitrekeken van de poort:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=ventcalculator
En over het uitrekenen/simuleren van de kist:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

mijn idee:

kist is 47 liter (je verliest door de woofer en de poort, maar je wint door de demping).
tuning is 38Hz, poort 10 rond bij 27 lang. maak de poort "downfiring" zodat je minder last hebt van poortgeluiden.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 14-11-2004 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 14 november 2004 @ 11:37:
[...]
kist is 47 liter (je verliest door de woofer en de poort, maar je wint door de demping).
tuning is 38Hz, poort 10 rond bij 27 lang. maak de poort "downfiring" zodat je minder last hebt van poortgeluiden.
bedankt voor je reactie, maar wat is poort 10? En een lente van 27 cm? Maar als ik weer zo'n dikke poortruis krijg kan ik dan niet beter een grotere buis nemen?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Dat betekent dat je een pijp van 10 in diameter moet nemen met een lengte van 27cm.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op zondag 14 november 2004 @ 11:37:
Dat zeg ik :+ (sort of)
Shuriken schreef op zondag 14 november 2004 @ 09:47:Misschien kan er ook een topic change komen "[DIY] Hoe niet een Sub te ontwerpen" })
Niet aardig :O

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 14-11-2004 13:13 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher

teacher

Dysgaf!

note to self: eerst alle posts lezen voordat je blaat 8)7
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 12:08:
[...] Maar als ik weer zo'n dikke poortruis krijg kan ik dan niet beter een grotere buis nemen?
ja, dat kan, alleen zal die dan een stuk langer worden; en op een gegeven moment kan je hem niet meer kwijt. Een slotpoort zou dan nog wel kunnen, maar daar had je van te voren rekening mee moeten houden.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 14-11-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom komen er toch altijd flame wars in mijn topics :P

Anyway het is een mooi baspijp geworden met een diameter van 7 cm en een lengte van 13 cm. De rede hiervoor is dat ik hem nog had liggen hij zo'n mooie ronde vorm heeft :P Hij zit er al in. Ik ga zometeen alle gaten opvullen met MDF hout opvuller. Verder heb ik de binnekant van de baspijp omgebogen tot trechter om poortruis tegen te gaan..

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 00:25
Een pijpje met een diameter van 7cm in een sub met zo'n beest van een woofer? :| Een 7cm poort vind ik persoonlijk al krap voor een "gewone" 20cm woofer (dus geen lange-slag woofer zoals de AXX serie).

Als je straks 150W door je sub jaagt, krijg je een theoretische windsnelheid in je baspijp van ruim 50 m/s. Dat is 180kmh, om je een idee te geven. Resultaat: gigantisch veel poortruis, en verlies van het basreflex-effect door de wrijving van de lucht.

Verwijderd

Topicstarter
a we zien wel ik heb namelijk toch een gat met een diameter van 10 cm moeten maken voor die pijp. DUs als het 3 keer niets is haal ik wel een mooie allumiunium pijp :9

update:

Ik heb hem net even snel getest en ik hoor geen poortruis. T klinkt iig al lekker strak en laag :9. Vanavond de boel ff opschuren en in de grondverf :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2004 16:24 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

subsonik schreef op zondag 14 november 2004 @ 15:38:
Een pijpje met een diameter van 7cm in een sub met zo'n beest van een woofer? :| Een 7cm poort vind ik persoonlijk al krap voor een "gewone" 20cm woofer (dus geen lange-slag woofer zoals de AXX serie).
9mm xmax lange slag ? Vallen mijn Seas Excels met 7mm dan ook nog in de categorie lange slag ? :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 00:25
JT schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:08:
9mm xmax lange slag ? Vallen mijn Seas Excels met 7mm dan ook nog in de categorie lange slag ? :+
Ja :)

Het is maar kwestie van wat je lang vindt en wat niet ;) Als je die Excels vergelijkt met het gros van de Visaton woofers, heeft die Excel wel degelijk een lange slag :P
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 16:06:
Ik heb hem net even snel getest en ik hoor geen poortruis. T klinkt iig al lekker strak en laag :9. Vanavond de boel ff opschuren en in de grondverf :)
Als jij geen poortruis hoort, is het prima natuurlijk :) Maar ik zou je toch eens aanraden om eens wat sinusjes tussen de 30 à 40 Hz bij hoog vermogen op de woofer te zetten. Wedden dat je dan wél poortruis hoort? :) (Opgelet met die sinusjes: ze vormen een extreem grote thermische belasting voor je woofer. Best niet langer dan 10 seconden na elkaar op vol vermogen rammen, en dan een minuutje geven om af te koelen)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

De maximale acceptabele poortsnelheid is 10% van de geluidssnelheid, dat gebeurt bij jouw kast boven de 70w input (op 37hz)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher

teacher

Dysgaf!

JT schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:08:
[...]

mijn volgende projectje gaat ook vlammen met 0,65mm :)

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig hoef ik niet bang te worden dat ik hem opblaas om dat ik nog steeds dat brakke carmbridge versterkertje gebruik wat bij hoger volume gaat kraken :P Maar vanavond wil ik hem nog in de grondverf zetten waarnaar ik hem ga plamuren....

• Barry|IA
Je wilt het ook wel snel af hebben, hé? :P

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Op zich is dat een pluspunt, als het maar gedegen gebeurt ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hadden toch wel gelijk. Als ik een tone generator gebruik en zet het volume flink hard je ik idd poortruis. Ik zal morgen eens kijken of ergens een mooie 10 cm buis vandaan kan halen. Wel jammer want deze zag er zo mooi uit :'( Morgen post ik ook fotootjes

Verwijderd

Topicstarter
OK leuke kick,

De sub krijgt een nieuw behuizing omdat ik toch niet helemaal tevreden ben over het geluid. nu heb heb ik volgende berekening gemaakt:

amp 3,3 liter

speaker 3,14 x 18^2 x 13 = 13 liter

baspijp 10^2 x 3,14 x 23 = 7,2 liter

kast 36,4 x 36,4 x 36,4 = 48 liter

netto inhoud = 48 - 3,3 - 13 - 7,2 = 24,5 liter

aftrek in totaal = 23,5 liter crap

netto inhoud = 50 liter

totale inhoud kast moet zijn : 24,5 + 50 liter ~ 75 liter

het blijkt dus dat de oude case netto veels te crap is en ondanks dat toch behoorlijk presteerde.

Nu ga ik een nieuw case ontwerpen, echter kwam de vraag bij me op of ik de driver naar voren moet laten wijzen of naar de grond, dwz in de bodemplaat verwerken. Geeft een van beide geluidstechnisch gezien een beter klankbeeld of maakt het niets uit?

merci :>

Verwijderd

De luidspreker moet wel stevig genoeg zijn opgehangen (surround/ spider) indien je de woofer aan de onderkant plaatst. Immers als de woofer naar beneden zakt, dan lever je excursie in.

Als de woofer tegen de vloer laat blazen krijg je extra koppeling met de ruimte. Je krijgt meer bas, net zoals bij het plaatsen van de luidspreker in de hoek van de kamer.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou deze woofer _niet_ downfiring maken, gezien de ophanging en het conusgewicht.

leesvoer:
http://www.adireaudio.com...ers/DriverOrientation.pdf
en
rekenvoer:
http://www.subwoofertools.com/forum/sag.htm

Edit:

oh ja. 13 liter voor je sub is erg ruim.Het is geen cilindervorm, maar eerder een kegel; je kan dus geen cilinder formule gebruiken. Neem hooguit een litertje of 5 a 6voor je sub.

Ook je baspijp klopt niet helemaal (of heb je een poort van 20 rond?)
het is Pi keer radius^2 keer hoogte, jij doet nu pi x doorsnee^2 etc.
Ik kom (natte vinger werk) uit op 2 liter voor je poort.

Wat nu ook belangrijk is, is dat je wél gaat bracen (das dus wat anders als dempen). En, nog belangrijker, dat je deze keer wél iets met onze tips gaat doen :+

[ Voor 61% gewijzigd door teacher op 18-06-2006 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dag Teacher, wat is het nut van bracen? Want het is een relatief kleine kubus die ook nog eens een baspoort heeft. Dus de drukopbouw binnenin de case is minimaal.

Die baspoort ik zie het ja ik heb hem wat te groot berekend. Voor die sub heb ik gemiddeld zitten kijken dat ie ongeveer inneemt. Ik denk dat een litertje van 10 ~ 13 wel correct is.

even nieuwe berekening:

amp 3,3 liter

speaker 10 liter (steekt me een gigantisch omhulsel uit)

baspijp 2 liter

aftrek in totaal = 15,3 liter crap

netto inhoud = 50 liter

totale inhoud kast moet zijn : 15,3 + 50 liter ~ 65 liter

dan houd ik dus circa 9~10 liter over. met mijn oude berekening

Stel wanddikte is 18 mm

65000 = 36,4 x 36,4 x X
X = 50 cm (binnenmaat)

50 + 2*T = 53,6 cm

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 10:41 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

10 liter is de inhoud van een emmer. Die sub haalt nog niet eens de helft. Maar goed, als jij het beter weet; ga vooral je gang.

Bracen doe je om de trillingen tegen te gaan van de wanden van je kist. Je kan niet zeggen dat die trilling minder zijn omdat er een poort inzit; een poort is nl geen gat, maar gaat werken als een "massaveer" en zal dus tegendruk geven (behalve onder de tunefrequentie). Bracen moet.

voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.alcone.nl/imgs!subwoofer/113-1316_IMG.jpg

Over je wanddikte: 18mm is aan de magere kant. Ga lekker voor 22 als minimum.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 19-06-2006 10:52 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Daarnaast is het beter om in je bracing alleen maar 'grote' gaten te maken. Ergens in een oud topic staat hier het nut van, even searchen.

Ik dacht dat het beste is om alle gaten dezelfde grootte te geven, liefst zo groot mogelijk. De kleinste diameter blijft de bottleneck.

Divide and conquer.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]teacher schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:50:
10 liter is de inhoud van een emmer. Die sub haalt nog niet eens de helft. Maar goed, als jij het beter weet; ga vooral je gang.

quote]

Ow shit ik zie het al, heb perongeluk weer diameter ^2 gedaan

speaker 3,14 x 18^2 x 13 = 13 liter

dan heb ik dus 4 liter teveel gerekend, echter met een beetje bracing verhelp ik dat wel. De kist zelf is al grotendeels in elkaar gelijmd. Jammer dat die kneuzen van de praxis geen rekening gehouden hebben met de dikte van de zaag :( dus dat wordt flink schuren

• teacher

teacher

Dysgaf!

En nogmaals, je kan je speaker niet als cilinder zien. Je rekent dus nog steeds teveel.
Of moet ik het nog verder voorkauwen :+

Verwijderd

Topicstarter
klopt maar ik heb ook globale schatting gemaakt, dan kom ik op 3,14 x 9^2 x 13 = 3,3 liter. Niet verkeerd toch :P

zonder ongein, kan je voor mij kijken welke baspijp ik erin moet doen? Ik had in de vorige case een poort 10 zitten. mijn dank is groot :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 20:27 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een poort van 10 rond is ok voor een 30 cm woofer. Je kan hem wel flaren voor de optimale flow.

maar.. je hebt een kist berekend en het hout al laten zagen zonder dat je wist wát nu precies de poort zou worden, en hoeveel ruimte de woofer innam? Is dat niet een beetje verkeerdom?

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat de subwoofer klaar moet zijn as donderdag, maar ik geloof dat ik weer een poort 10 kan gebruiken Alleen de lengte zal iets toenemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik tune hem op 38 hz dan kan ik de ouwe baspijp gebruiken. De inhoud is netto 55 liter, uitgaande van 10 liter verlies.

De totale box is van 18 mm mdf gemaakt. Alleen de voorkant is van 36 mm. (2x18 mm) verder zijn de speaker en versterker verzonken in het de box evenals de baspijp. Die is nu 25 cm (poort 10)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 21:20 ]

Pagina: 1