Slecht onboard geluid als er een cd of dvd draait.

Pagina: 1
Acties:

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Specs:
AMD athlon64 3000+
512mb pc3200
Maxtor 80G s-ata
Radeon 9800pro 128mb
MSI K8T neo fsr moederbord met AC'97 onboard sound.
Asus 16x dvd-speler
Creative I-trique L3500 2.1 boxen.
Windows XP prof.

Het geluid is prima als ik bijv. mp3 luister (winamp) of een spel speel zonder dat de dvd-speler iets doet. Zodra ik echter iets installeer en tegelijkertijd mp3 luister dan wordt het geluid heel slecht (schokt en kraakt). Dit gebeurd ook als ik een film kijk op mn pc (Asus-dvd XP). Het geluid van de dvd is van hele slechte kwaliteit op mijn pc. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en wat ik eraan kan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door UltraR-pc op 12-11-2004 19:00 ]

• UltraR-pc
Helemaal niemand? :'(

• UltraR-pc
Sorry, maar ik kick m toch echt weer ff omhoog. Weet serieus echt helemaal niemand wat hier aan de hand kan zijn?
Nog ff voor de duidelijkheid:
-mn onboard geluid is dus prima als ik niks met mn dvd-speler doe. Zodra ik echter geluid vanaf een dvd speel (bijvoorbeeld een film) dan begint het enorm te schokken en te kraken. Ook als ik gewoon een mp3 van mn hdd speel terwijl ik tegelijkertijd met mn dvd-speler bezig ben wordt het geluid heel lelijk. Het heeft dus duidelijk te maken met het lezen door de dvd-speler, als de dvd-speler bezig is gaat dat ten koste van de kwaliteit van mijn geluid. Ik heb alle kabels ff aangedrukt op mn mobo maar dat maakte, zoals verwacht, geen verschil. Ook de driver voor AC'97 opnieuw installeren veranderde niks.
Iemand ook maar de kleinste tip? ;(

Verwijderd

Is je CD digitaal of analoog aangesloten op je geluidschip?
Zijn je speakers digitaal of analoog aangesloten op je output?
[search=ac97 kraakt] al nagelopen?

• UltraR-pc
Via de search is niks te vinden.
Mn speakers zijn analoog aangesloten.
Hoe kan je weten of je dvd analoog of digitaal is aangesloten? Hij zit gewoon in een IDE slot op mn mobo.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Staan je optische drives in DMA-modus? Zo niet, dan kan het gebruik ervan wel eens zorgen voor flinke pieken in je processorgebruik (PIO-modus). Dat zou het schokken van je geluid kunnen verklaren. Probeer eens te checken of ze op DMA zetten helpt. (Apparaatbeheer=>IDE/ATAPI-controllers)

• UltraR-pc
misbehavingman schreef op zondag 14 november 2004 @ 18:40:
Staan je optische drives in DMA-modus? Zo niet, dan kan het gebruik ervan wel eens zorgen voor flinke pieken in je processorgebruik (PIO-modus). Dat zou het schokken van je geluid kunnen verklaren. Probeer eens te checken of ze op DMA zetten helpt. (Apparaatbeheer=>IDE/ATAPI-controllers)
Ik heb nog eens geluisterd naar een dvd en het geluid kraakt vooral heel erg. Er zit constant een soort heel licht 'geplop' tussendoor, als je begrijpt wat ik bedoel.
Na het veranderen naar DMA-modus is er niks veranderd. Het is echt heel vaag. Want als ik een spel vanaf een cd speel is het geluid in dat spel wel ok.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ topicstarter
Hoe is het afgelopen? Heb je inmiddels de oplossing?

Krijg nl. een vergelijkbaar probleem met de onboard sound van een P4P800-E moederbord van een kennis.

Het geluid bij afspelen van DVD's is slecht. Met ploppen, alsof je het onder water hoort. (Ja, de equalizer staat uit...).
Afspelen van MP3's etc en CD's gaat goed. Alleen bij DVD weergave gaat het mis.
Pagina: 1