Toon posts:

Temperatuur/condensatie in camera.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan het kwaad om met deze lage temperaturen met je cam naar buiten te gaan?
In het boekje van mijn cam staat namelijk geschreven dat de bedrijfstempertuur tussen de 0 en 40 graden ligt.
Fuji Finepix S7000.

Beetje erg vreemd dit, zo zou je in de winter geen foto's ermee kunnen maken.

En hoe zit het met condensatie in je cam als je van de koude buitenlucht naar de warme huiskamer gaat?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Veel van de 'betere' prosumercams en dSLRs kunnen wèl tegen onder-nul temps, of juist boven de 40 (dat laatste is eigenlijk nog minder aan te raden, maar ok) omdat die een betere body hebben. Die body beschermt de interne electronica tegen die extreme temperaturen :)

Condensatie in je cam of lens is tegen te gaan door van tevoren je camera in een (liefst compleet afgesloten) (rug)tas te doen, voor je van binnen naar buiten of juist van buiten naar binnen gaat. Doordat je camspul in een tas zit kan het langzaamaan aan de nieuwe temperatuur 'wennen', en zo voorkom je condensatie :)

Het nadeel is wel met digi's dat de CCD/CMOS en aanverwante electronica na veel intensief gebruik binnen een korte periode van half uur/uur behoorlijk wat warmte afgeven, terwijl de buitenkant van een body misschien juist koel of zelfs koud is, en die verschillen kunnen ook voor condensatie zorgen. Dit is ook op te lossen door je cam te beschermen door hem een beetje in een sjaal te wikkelen, of goeie handschoenen te regelen die al wat van de kille buitentemperatuur kunnen weren.

Een andere oplossing is om, als je niet steeds achter elkaar schiet, je cam gewoon om je nek te hangen en je jas dicht te doen, zodat de cam tussen bv je trui en je jas hangt (pas op voor ritsen tegen de lens!): dan blijft je camera rond zo'n 5 ~ 20 graden al naar gelang de omstandigheden: als je hem dan steeds maar even tevoorschijn haalt om te schieten scheelt dat ook veel voor de electronica ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 12-11-2004 13:44 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me voorstellen dat bij een spiegelreflex de spiegel kan beslaan door de camera van koud naar warm te brengen.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 13:47:
Ik kan me voorstellen dat bij een spiegelreflex de spiegel kan beslaan door de camera van koud naar warm te brengen.
Dat gebeurd ook, ik ben dit jaar op vakantie geweest naar Mexico tijdens het regenseizoen. Daardoor is de luchtvochtigheid dus erg hoog, boven de 90% en daardoor besloeg mijn 300D + lenzen elke keer als ik ze uit mijn rugtas haalde. De camera kan er gelukkig tegen, alleen moet je helaas even wachten tot je een foto kan maken anders is het net alsof je in de mist staat.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Remy schreef op 12 november 2004 @ 13:43:
Een andere oplossing is om, als je niet steeds achter elkaar schiet, je cam gewoon om je nek te hangen en je jas dicht te doen, zodat de cam tussen bv je trui en je jas hangt (pas op voor ritsen tegen de lens!): dan blijft je camera rond zo'n 5 ~ 20 graden al naar gelang de omstandigheden: als je hem dan steeds maar even tevoorschijn haalt om te schieten scheelt dat ook veel voor de electronica ;)
Nadeel is wel dat de luchtvochtigheid onder je jas meestal een stuk hoger is. Maar zolang je camera niet de kast krijgt om teveel af te koelen heb je geen last van condensatie. Let er wel op dat bij extreem lage temperaturen materialen erg bros worden (er kunnen bij vriestemperaturen bij normaal gebruik 'zomaar' stukken afbreken)...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 13:56:
[...]
Nadeel is wel dat de luchtvochtigheid onder je jas meestal een stuk hoger is. Maar zolang je camera niet de kast krijgt om teveel af te koelen heb je geen last van condensatie. Let er wel op dat bij extreem lage temperaturen materialen erg bros worden (er kunnen bij vriestemperaturen bij normaal gebruik 'zomaar' stukken afbreken)...
Een aantal van de dSLRs op de huidige markt zijn gemaakt van polycarbonaat-plastic op een metalen frame: is voor extreme buitentemperaturen een metalen body dan beter, of juist niet? Want die geleidt temperaturen beter dan plastic, plastic isoleert juist (meer).

Daarbij helpt environmental sealing ook voor die temperatuurs-isolatie: de 1D(s)-serie van Canon heeft O-ringen, en de D2X / D2H zijn ook voor een deel sealed :)

LinkedIn
Instagram

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56
Dat maakt allemaal niks uit. Waar het om gaat zijn materiaaleigenschappen bij lage temps, als het dan minder flexibel/broos wordt kan je een probleem hebben. Hoeveel het geleid maakt niks uit en temperatuurs-isolatie lijkt mij ook weinig uitmaken. Dat kan hoogstens effect hebben op de tijdsduur van het afkoelen enzo.

Verwijderd

Remy schreef op 12 november 2004 @ 14:09:
[...]
Een aantal van de dSLRs op de huidige markt zijn gemaakt van polycarbonaat-plastic op een metalen frame: is voor extreme buitentemperaturen een metalen body dan beter, of juist niet? Want die geleidt temperaturen beter dan plastic, plastic isoleert juist (meer).

Daarbij helpt environmental sealing ook voor die temperatuurs-isolatie: de 1D(s)-serie van Canon heeft O-ringen, en de D2X / D2H zijn ook voor een deel sealed :)
Omdat het soortelijke warmte coefficient van metaal een stuk hoger is dan plastic is een plastic camera wat handiger in gebruik (en anders hele goede handschoentjes :D). Plastic verliest echter bij extreem lage temperaturen zijn buigzame karakter (metaal ook trouwens, alleen is metaal bij kamertemperaturen niet zo buigzaam) waardoor breuken eerder optreden.
Die environmental sealing zal waarschijnlijk dan ook bestaan uit rubber, het metaal voor de stevigheid en het PolyCarbonaat om het geheel niet zo koud in de hand te maken.
Pagina: 1