Netwerkkaart zonder MAC adres?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Toen ik gisteravond drivers voor mijn netwerkaart installeerde bleek het ding opeens geen mac-adress meer te hebben. Wonderbaarlijk, want ik kan wel het internet op maar niet meer zoeken in mijn lokale netwerk.

Ik heb het apparaat al verwijder en nog eens op nieuw geinstalleerd me de default Windows XP drivers, maar ook dat mag niet baten. Het ding krijgt wel een ip adres van de router, 192.168.1.2, maar in de DHCP table zie ik dat dat ip adres geen macadres heeft :|

iemand enig idee wat er mis is?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 12 november 2004 @ 11:24:
Toen ik gisteravond drivers voor mijn netwerkaart installeerde bleek het ding opeens geen mac-adress meer te hebben. Wonderbaarlijk, want ik kan wel het internet op maar niet meer zoeken in mijn lokale netwerk.

Ik heb het apparaat al verwijder en nog eens op nieuw geinstalleerd me de default Windows XP drivers, maar ook dat mag niet baten. Het ding krijgt wel een ip adres van de router, 192.168.1.2, maar in de DHCP table zie ik dat dat ip adres geen macadres heeft :|

iemand enig idee wat er mis is?
Een ethernet frame heeft een vaste indeling waar het mac adress moet instaan, als dit niet gedaan zou worden zou het geen ethernet frame meer zijn.

post je ipconfig /all eens !

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je geen mac-adres meer had, dan kon je óók niet meer op internet hoor, aangezien je router ook gewoon in 't lokale netwerk zit ;)

Verwijderd

Wat krijg je voor een informatie terug als je 'ipconfig /all' uitvoert in een DOS-box

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soms heb je door brakke drivers een 00.00.00.00.00.00 MAC (ff.ff.ff.ff.ff.ff komt ook voor :P )

Oplossing is in beide gevallen hetzelfde: drivers herinstalleren, niet met XP default drivers maar met drivers van de site van de fabrikant. Je schrijft helaas niet wat voor NIC/chip je hebt, maar dit komt met name voor bij SiS900 integrated controllers (default XP drivers lezen verkeerde stukje code uit ipv EPROM die MAC bevat)

En met MAC 00:00:00:00:00:00 kun je gewoon DHCP lease krijgen, zolang er niet twee zulke kreupele bakken in het netwerkje hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 15:06

tweakerbee

dus..?

Want een MAC moet binnen een gegeven netwerk altijd uniek zijn.

You can't have everything. Where would you put it?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 18:11

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

je kan gewoon het mac addres overschrijven. Dan heb je tenminste weer een mac addres

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 11:27:

Een ethernet frame heeft een vaste indeling waar het mac adress moet instaan, als dit niet gedaan zou worden zou het geen ethernet frame meer zijn.

post je ipconfig /all eens !
Mac adres van 6x00 is voor mij geen MAC adres hebben ;)
dion_b schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 11:33:
Soms heb je door brakke drivers een 00.00.00.00.00.00 MAC (ff.ff.ff.ff.ff.ff komt ook voor :P )

Oplossing is in beide gevallen hetzelfde: drivers herinstalleren, niet met XP default drivers maar met drivers van de site van de fabrikant. Je schrijft helaas niet wat voor NIC/chip je hebt, maar dit komt met name voor bij SiS900 integrated controllers (default XP drivers lezen verkeerde stukje code uit ipv EPROM die MAC bevat)

En met MAC 00:00:00:00:00:00 kun je gewoon DHCP lease krijgen, zolang er niet twee zulke kreupele bakken in het netwerkje hangen.
Mja het probleem is dat dit probleem ontstond na het intalleren van de SiS drivers(het is idd een Sis 900 onboard Interfeesje). Daarvoor gebruikte ik gewoon de drivers van XP 8)7
reddog33hummer schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 12:37:
je kan gewoon het mac addres overschrijven. Dan heb je tenminste weer een mac addres
Ik kan tog niet zomaar het mac adress van mijn Nic wijzigen? Tja misschien bij de duurdere kaartjes, maar dit is een onboard interface van een mobo van nog geen 60 euro(en dat was vorig jaar deze tijd ;) ) Lijkt me sterk dat die zo'n geavanceerde kaart erin hebben zitten..

Ipconfigstats:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/ipconfig.JPG
*clickable*

Misschien dat dit enige waarde heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 13-11-2004 01:45 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, da's idd een brakke SiS 900 driver :X

MAC was hiervoor geheid: 00-E0-06-09-55-66

Ik zou iig nog een keer de SiS drivers erover installeren. Soms helpt trouwens het hard instellen van duplex modus (intern, achter switch=full, intern met hub of extern naar kabel/DSL modem= half) gek genoeg om de drivers een trap te geven om het juiste adres door te sturen 8)7

Edit:
Router is voor deze begrippen natuurlijk een switch, dus hard op 100/full zetten. Wel onthouden dat hij daarop staat, anders kun je gedonder krijgen als je'm ooit op een hub aansluit.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 13-11-2004 13:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Rey Nemaattori
Inmiddels hebbik een MAc adres, maar zoeken op het lokale netwerk in niet mogelijk, hoevaak ik de driver ook installleer, hij(windows) blijft blaten dat ik geen machtigingen heb etc etc.

Een andere pc in het netwerk ziet het servertje wel, maar eigenschappen opvragen of gedeelde mappen daar bekijken resulteerd in dezelfde mededeling: geen rechten, bel de admin.

Verwijderd

Goed, dit mag dat vreemd wezen, maar heb hetzelfde probleem.
Echter hier gebeurt dit alleen met een via ghost terug gezette sysprep image.
(verkorte installatie)
n.b. Op deze systemen stond windows xp professional SP1 en werkte met een juist MAC adres. (Heb nu 3 systemen nog met oude installatie staan)

Vreemd genoeg viel me dit probleem pas op toen ik voor een test op een 2e systeem de sysprep installatie had gedaan. Het tweede systeem kreeg van de aanwezige DHCP server exact hetzelfde IP adres. Het bleek dat beide MAC adressen 00-00-00-00-00 waren. Gek genoeg werkte het laatst opgestarte systeem perfect.

De netwerkkaart (een onboard sis 900) zit op het gigabyte GA-6SMZ7 moederboard. De systemen draaien allen op windows xp sp1.

Ik heb inmiddels geprobeerd: (chonologische volgorde)
Standaard microsoft winxp driver (blijkbaar geeft deze een problemen)
Nieuwe driver van sis ; probleem blijft bestaan
Bios update naar laatste versie; probleem blijft bestaan
Oude windows xp driver; probleem blijft bestaan
Nieuwe sis driver; probleem blijft bestaan
Driver van gigabyte (win2k); lan werkt, IPCONFIG is niet mogelijk (dus werkt niet)
Drivers van sis weer geactiveerd; probleem blijft bestaan
BIOS gereset; probleem blijft bestaan

Inmiddels heb ik nog steeds geen oplossing.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 19:22 ]

Pagina: 1