Hoi
Op dit moment zijn we in een migratie periode en vandaar het volgende probleem :
CLIENTS : Windows XP SP2 met alle service packs
DNS SERVER : Windows 2000
ISA Server : Windows 2003 + ISA Server 2000
We hebben een LAN met een default gateway naar het internet.
Als dns gebruiken we een windows 2000 server, die zelf zijn dns requests naar buiten forward.
Clients kunnen zelf hun hosts file aanpassen om zo een dns naam naar een nieuw ip adres te laten wijzen zodat overige internet gebruikers geen last daarvan ondervinden en naar het oude ip adres blijven gaan.
Nu hebben we een ISA server geïmplementeerd.
Deze is zo geconfigureerd dat we gebruik maken van SecureNAT.
Dit is tijdelijk, zodat clients nog steeds hun HOSTS file kunnen gebruiken.
Nu is het geval dat wanneer de ISA server als default gateway is opgegeven, het wel lijkt alsof de HOSTS file op de clients wordt overgeslagen.
Als je namelijk een wijziging maakt in de HOSTS file, wordt deze niet gebruikt.
Wijzigen wij echter de default gateway van de clients naar de oude device, dan werkt het wel weer.
Dit vind ik erg raar, in mijn begrip van dns wordt altijd eerst de HOSTS file geraadpleegd en daarna pas een DNS server.
Even voor de duidelijkheid :
We gebruiken GEEN proxy instelling in Internet Explorer.
We gebruiken GEEN firewall client.
Kent iemand dit verschijnsel ?
Op dit moment zijn we in een migratie periode en vandaar het volgende probleem :
CLIENTS : Windows XP SP2 met alle service packs
DNS SERVER : Windows 2000
ISA Server : Windows 2003 + ISA Server 2000
We hebben een LAN met een default gateway naar het internet.
Als dns gebruiken we een windows 2000 server, die zelf zijn dns requests naar buiten forward.
Clients kunnen zelf hun hosts file aanpassen om zo een dns naam naar een nieuw ip adres te laten wijzen zodat overige internet gebruikers geen last daarvan ondervinden en naar het oude ip adres blijven gaan.
Nu hebben we een ISA server geïmplementeerd.
Deze is zo geconfigureerd dat we gebruik maken van SecureNAT.
Dit is tijdelijk, zodat clients nog steeds hun HOSTS file kunnen gebruiken.
Nu is het geval dat wanneer de ISA server als default gateway is opgegeven, het wel lijkt alsof de HOSTS file op de clients wordt overgeslagen.
Als je namelijk een wijziging maakt in de HOSTS file, wordt deze niet gebruikt.
Wijzigen wij echter de default gateway van de clients naar de oude device, dan werkt het wel weer.
Dit vind ik erg raar, in mijn begrip van dns wordt altijd eerst de HOSTS file geraadpleegd en daarna pas een DNS server.
Even voor de duidelijkheid :
We gebruiken GEEN proxy instelling in Internet Explorer.
We gebruiken GEEN firewall client.
Kent iemand dit verschijnsel ?