Toon posts:

Ik wil minder geluid en nieuwe fans...

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai mensen

Ik heb al een tijd een full tower. Nou zit ik met iets, ik heb pas met mezelf afgesproken dat ik betere koeling wil, eerst dacht ik aan waterkoeling. Helaas vind ik het nu nog wat duur(heb nog niet genoeg geld, later wel) Maar nu wil ik dus mijn kast opnieuw inrichten, ik heb er nu alles uit. Nu zit ik met een probleem: ik wil 2 nieuwe fans halen liefst van 120mm, maar waar haal ik deze en kunnen ze gewoon op mijn voeding(235watt, denk ik, 260watt peak en 235watt continues). Dan zit ik met nog een probleem het geluid, maar ik heb gelezen bij www.casegallery.com , vince's case project hij heeft isolerend materiaal voor geluid gebruikt, niet warmte isolerend. Maar waar vind ik dit dan, alle hulp is welkom ook m.b.t. de kast zelf met plaatsen van fans...

Specs
ATX bigtower (v. Regenboog, duurdere type)
BX2000 mobo
Celeron 466@525mhz
128mb SD-RAM 100mhz
2*10gig HDD 1 in bracket ander in 5,25" slot
IBM schijf 1, Quantum schijf 2
32mb Viper770 Ultra
SBlive 1024 PLayer
CD-ROM player A-open 48speed

Kast heeft 3 panelen (2 zij-panelen en 1 erbovenop) En ik heb zelf aan het linker-paneel ruimte geboord voor 2 fans naast elkaar te zetten. Hier wil ik een dubbele case-fan zette, maar weet nog niet waar ie te krijgen is.

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen

Alvast Bedankt
S

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:53

botoo

💀 too old to die young

Is het een optie om nog grotere fans te gebruiken en deze minder snel (=minder geluid) te laten draaien?
Als je er een potmetertje tussen voeding en fan zet kan het het zelfs traploos regelen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Ik heb ook een bigtower en ik wilde ook wat meer koeling. Dat xtra geluid maakt mij niet zoveel uit, ik heb er gewoon een schakelaartje aan hangen zodat ik de fans ook uit kan zetten.
Ik had in mijn kast plaats voor 1x120/80 fan vooronder, 2x80 + 1x50 achterboven en 1x50 achter halverwege.
Ik heb er 1x80 vooronder, 2x80 achterboven en 1x50 achter halverwege fans ingezet. De temp van mijn proc is 10 to 15 graden gedaald en van mijn kast 5 to 10. Vaak is mijn proc nu kouder dan mijn kast omdat ik met papier een soort airtube heb gemaakt waardoor m'n proc wordt gekoeld met buitenlucht. Aan de ene kant van die airtube zit m'n fan op de proc en aan de andere kant zit die 50 fan achter die naar binnen blaast (via die airtube dus recht op de proc(fan)).
Het scheelt ook wel als je alle draden in je kast goed opbindt zodat er een goede airflow kan zijn. Ik zou ook ipv een fan op een rooster in je kast je zetten het hele rooster eruit zagen. Hierdoor kan de fan veel beter lucht aan/afvoeren (heb ik ook gedaan).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
SJR: achter halverwege, is dat ter hoogte van de proc. ongeveer
zoiets:
| |
| |
| | ->2* 80mm fans
|
|----|
|----| ->voeding
|
| |1* 50mm...|
| | ->fan......| ->CPU
|
|
|
Heb jij het dan onegveer zo.
Oja bedankt voor de info, ik heb ook zoiets in gedachte...
Ik ben wel een stuk op weg, waar heb je die 80mm fans gehaald, ik heb nu al een van 60of50mm

Greetz
S

Verwijderd

Standaard is wel:

1 intake 80 voor onder.
1 outake 80 opde achterzijde bij de Processor
en dan een goede CPU cooling.
Probeer je kabels wat bij elkaar te binden, zodat je de airflow niet hindert.

Verwijderd

mijn case (godspeed gs-160) heeft geen
ruimte voor een front intake fan !
dus heb ik het anders aangepakt :

1 intake fan (80mm) ten hoogte van cpu/mem
1 intake fan (80mm) in de door mij gesloopte
slots ruimte, onder mijn voodoo2. (bodem)
alleen de powersupply fan blaast uit.
toch werkt dit wel (voor mij),
lijkt me beter dan 2x uit.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik zie dat SJR schakelaars heeft om fans uit te zetten. Ik heb eens een keer een fanntje aangesloten terwijl de computer gewoon aan stond. Op dat moment hoorde ik een harde tik in m'n harde schijf, en sinds dien gaf hij steeds harde tikken waarna hij weer een nieuwe spin-up moest doen. Gelukkig deden ze in de winkel niet moeilijk en kreeg ik gelijk een nieuwe, maar ik vind het niet een fijn idee om stroom aan en uit te zetten op een draaiende computer. Is die een beetje toeval wat er met mij gebeurde, of kan iemand bevestigen dat het gevaarlijk is om met je voeding te spelen als alles draait?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

oh ja trouwens..meer fans minder geluid.
12 cm fans die voor 12 volt gemaakt zijn, doen het ook erg goed op 5 volt (rode kabeltje van je voeding in plaats van de gele) en dan maken ze echt heel erg weinig lawaai, en toch een goede airflow.
Veel stiller dan 8 cm fans op 12 volt.

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Yep, SubGold, helemaal goed. Alleen de onderste fan had je niet getekent. De onderste en die 50mm bij m'n CPU blazen dus naar binnen; de bovenste 2 en de ps fan blazen naar buiten.
Die 80mm's heb ik uit oude powersupply's gesloopt, maar je kan je ook onder andere kopen bij een electronica zaakje in Delft aan de Binnenwatersloot.

P-kemp:
Je kan ook gewoon in je kast zagen hoor ;) --> altijd ruimte

RdB:
Vlgns mij was dat bij jou toeval. Ik heb 4 xtra fans aan m'n powersupply van mijn CD-ROM driveje hangen en dat gaat perfect.
Ik heb gewoon de 12 Volt door een schakelaartje gehaald en vervolgens opgesplitst in 4 draden, die gaan allemaal naar de fans en komen dan weer terug en worden aangesloten op de zwarte draad va m'n CD-ROM. Je moet wel uitkijken dat de 12 Volt wel ook op de 12 Volt van de fan komt, en niet andersom.

Nogmaals, wat ik iedereen kan aanraden: zaag die roosters weg, dit scheelt echt stukken in je airflow.

Verwijderd

Bij de regenboog electronica in heerlen hadden ze eerder grote 220 volt koelers (20 cm ). Deze zijn 10x beter als gewone pc koelers. Zware gekogellagerd en niet duur ( +/- 20,- ) heb er zelf nu 2 aan elke kant van de kast zitten. 21 graden voor pIII 450@600, netjes toch en dat met dan maar 1 koeler aan. gewoon 4 gaatjes boren in zij-platen, dan heb je ook geen gezeik dat je voeding het niet aan kan
Pagina: 1