Toon posts:

Wat is beter (Linksys spul)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende wireless netwerkspul van Linksys: WRT54G (router) in meterkast en een WMP54g (PCI kaartje in PC op bovenverdieping) en een PCMCIA kaartje voor in de laptop (ook Linksys).

De signaal sterkte van mijn laptopkaartje is in het hele huis en tuin OK (very good tot excellent), maar op de PC is het naadje (low tot very low). Al wat getest met externe antenne's maar geen bevredigend resultaat.

Nu zit ik te denken om een wireless repeater te gaan gebruiken (WRE54g van Linksys), maar deze is duurder dan hun Wireless Accesspoint (WAP54g) die je volgens mij ook in repeater modus kunt zetten (ook zonder fysieke kabel tussen de router en dit accesspoint).

Weet iemand wat de beste keus is?

Verwijderd

Eens kijken of je antenneuitgang in je PC niet behoorlijk tussen straling e.d. inzit, in een hoekje achter je buro, door tientallen geluids-power, en wat voor kabels allemaal niet meer.

Dan pas een WAP54g aanschaffen. Alhoewel ik het van het linksys product niet zeker weet, kan ik bevestigen dat de Eminent AP's ook als w-less repeaters zonder kabel kunnen werken.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Zijn er toevallig storende apparaten bij je PC aanwezig (draadloze telefoon/ mobiel)? Want daardoor kan ook je signaalsterkte een beetje bagger zijn. Tevens kan bijvoorbeeld een metalen bureau ook behoorlijk je signaalsterkte om zeep helpen indien je PC eronder staat.

Hoe goed is trouwens de signaalsterkte van je laptop wanneer je 'm naast je PC zet? Je zegt namelijk in je post dat je daarmee wel overal een goede signaalsterkte hebt.

Ik heb er ook een tijdje last van gehad. Nadat ik mijn wirelesskaart (ook linksys) in een ander PCI slot had gezet was het opgelost. (Van vlak naast mijn videokaart naar zo ver weg mogelijk van mijn video kaart).

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 12-11-2004 09:04 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je andere firmware installeerd op je WRT54G. Dan kun je het signaal mee boosten. (plus extra opties).

HyperWRT 2.0b2
http://www.tweakers.net/meuktracker/7722
HyperWRT has these added features :
Adjustable Transmit Power
Antenna Select
13 Wireless Channels
'Boot Wait' flash protection
More Port Forwarding & Triggering Fields
More Qos Device & Application Fields
Command Shell
Startup & Firewall Scripts
Uptime
Hidden features in the Linksys firmware
En er is ook nog een ander bedrijf die ook speciaale firmware heeft voor de WRT54G. Maar daar voor moet je betalen. En HyperWRT niet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad getest met laptop op dezelfde locatie als de PC. De laptop had nog steeds een veel beter signaal (very good). Ik heb 1 PCI slot vrij onder de grafische kaart, daaronder dus het WIFI kaartje. Desalniettemin een goede tip om hier eens wat mee gaan uit te proberen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 09:07:
Inderdaad getest met laptop op dezelfde locatie als de PC. De laptop had nog steeds een veel beter signaal (very good). Ik heb 1 PCI slot vrij onder de grafische kaart, daaronder dus het WIFI kaartje. Desalniettemin een goede tip om hier eens wat mee gaan uit te proberen.
Kijk overigens ook of het pinnetje dat contact maakt tussen je antenne en je kaart niet verbogen is.. Was bij een vriend gebeurt, gelukkig kon hij 'm nog ruilen :)
(Schroef je antenne er dus even af en kijk of je signaal nog slechter wordt!)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
-Skyhawk- schreef op 12 november 2004 @ 09:07:
Als je andere firmware installeerd op je WRT54G. Dan kun je het signaal mee boosten. (plus extra opties).

HyperWRT 2.0b2
http://www.tweakers.net/meuktracker/7722

[...]

En er is ook nog een ander bedrijf die ook speciaale firmware heeft voor de WRT54G. Maar daar voor moet je betalen. En HyperWRT niet. :)
Hiervan heb ik inderdaad kennis genomen, maar ben een beetje terughoudend geworden na het lezen van verschillende artikelen over brandvlekken in de router. Is dat op waarheid gebaseerd?

Verwijderd

Topicstarter
Los van het "tweaken" van de router (en waar mijn post eigenlijk om begonnen was):
Kan iemand mij vertellen wat de verstandigste keus is:
de WRE54g of de WAP54g van Linksys (even de kosten buiten beschouwing latend, maar puur op technisch gebied)?

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:18
Het beste is (en blijft) om een extra accesspoint te plaatsen welke je dmv een lan verbinding is verbonden aan je huidige (evt. bedraade) netwerk.
Het is inderdaad mogelijk op met de WAP54G ook te repeaten, en dit zal het zelfde effect hebben als die repeater.

Echter wat wel zo blijft, is dat het signaal nooit meer 54mbit zal zijn, houd rekening (als je echt gaat repeaten) dat het signaal gehalveerd wordt.

Wat misschien ook evt. nog een optie is, is een externe antenne op je Accesspoint zelf, dit versterkt ook de boel een stuk.

Succes met je aanschaf.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je advies. Kun je mij uitleggen waarom het signaal gahlveerd wordt wanneer je gaat repeaten?

• MikevanEngelen
De verbinding die je wil gaan repeaten is waarschijnlijk al geen 100%, een laptop achter de "nieuwe" ap, zal daarom dus nog de volledige snelheid van die 54mbit kunnen benutten.

Klein voorbeeldje:
- Accesspoint 54mbit
- Extra accesspoint als repeater.
De repeater ga je op het plekje hangen waar het signaal slechter wordt, waardoor je een grotere verbindings omgeving krijgt, echter omdat het signaal al niet meer 100% is kan de snelheid nooit meer 54mbit zijn.
Wireless is tevens erg gevoelig voor diverse dingen, wat ook een puntje kan zijn waardoor de verbinding "lager" uitvalt dan je verwacht.

Echter ik vind repeaten geen slecht idee hoor, ik bedoel je vergroot de afstand wel waarop men gebruik kan maken van eht accesspoint, maar je vergroot niet de beschikbare bandbreedte, wat je dus wel zou doen /hebben als je een extra ap pakt en deze doorlust via je lan verbinding.

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

MikevanEngelen schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:44:
De verbinding die je wil gaan repeaten is waarschijnlijk al geen 100%, een laptop achter de "nieuwe" ap, zal daarom dus nog de volledige snelheid van die 54mbit kunnen benutten.
ik gok dat je bedoeld dat hij niet de volledige snelheid van de 54mbit hebt.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

een repeater kun je toch alleen een accesspoint in bridge modus aan 'hangen'??

wat je ook eens kunt proberen is een ethernet bridge halen en dan een ethernetkaartje erin stampen en dan proberen of dat goed werkt...

want op deze manier zit je kaartje dus in je pc, de antenne zit achter een bak staal, storing van andere componenten en nog meer niet al te fijne dingen...

want je pc zal wel niet naar het AP gericht staan met het kaartje en dat verslechtert het bereik ook al sterk (het maakte iets van 30% signaalsterkte uit toen ik met mijn AP en kaartje testte op een lappie van een vriend)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 08:55
ik heb dit even snel gelezen en zag dat je een externe antenne hebt gebruikt op je pci kaartje, probeer die antenne eens op je ap zou ik zeggen, wie weet helpt het

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Dat brengt me dan meteen op het punt van Linksys High Gain Antenne's (deze zijn 7 db en kun je plaatsen op de WAP of W-router, en er zijn er ook voor op je PCI W-kaartje).
Is dat dan een betere optie dan het werken met repeaters of een WAP in repeater mode (vanwege bandbreedte reducering)?
Het lijkt me een beetje een gok hoeveel signaalwinst je met zo'n antenne kunt behalen, of zou dit dermate veel moeten zijn dat zo'n gok het proberen waard is?

• MikevanEngelen
Een extra AP / Repeater is sowiezo "beter", omdat je gewoon een nieuw toegangspunt creeert.
Echter waarschijnlijk is een losse antenne een stuk goedkoper, en ook het proberen waard !

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:40
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 09:12:
[...]

Hiervan heb ik inderdaad kennis genomen, maar ben een beetje terughoudend geworden na het lezen van verschillende artikelen over brandvlekken in de router. Is dat op waarheid gebaseerd?
Hangt ervan af.
In HyperWRT kun je 0 - 84mW selecteren, welke in de veilige en bruikbare zone zit.
In sveasoft firmware kun je tot 250mW gaan, maar ik kan je verzekeren dat elke waarde boven 84mW onbruikbaar is (teveel ruis, dus heel lage throughput), en gevaarlijk voor je router.

Verwijderd

Topicstarter
Even om te delen:

Ik heb wat liggen klooien en kwam uiteindelijk uit bij de volgende site:

www.freeanatennas.com. Hier kun je o.a. een "parabolic" antenne van je sprieten op je access point maken. Kost bijna niks, je laat je hardware/firmware heel en het werkt (in mijn geval althans) fantastisch. In feite maak je van je omnidirectionele anttenne een directionele d.m.v. het plaatsen van reflectoren. Ik heb de antenne relector gemaakt die staat op http://new.freeantennas.com/prod01.htm

Het is echt het proberen waard (om uberhaupt te kijken of andere antenne's voor je zullen werken) en zoals gezegd het kost bijna niks. Ik had boven bijna geen ontvangst; nu zit ik op een ontvangst van minimaal 80%. Let wel: de kant die je afschermt met de relector zal minder uitstralen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:13
Als ik jou was zou ik voor een USB oplossing kiezen als vervanging van de PCI kaart. Aangezien je aangeeft met de laptop wel prima bereik te hebben, ligt het gewoon aan de straling, blocken van straling door de PC. Verder kun je die makkelijker plaatsen voor optimaal bereik en dus ook redelijk ver van de PC afleggen!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• NH298
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10-2021
Inderdaad ik heb de usb versie van linksys (WUSB54G) en die werkt perfect op ongeveer 1,5 meter van mijn compu. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NH298 op 16-11-2004 11:35 ]

System specs

Pagina: 1