Kabel & draadloos internet

Pagina: 1
Acties:

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 14:06
Ik heb al heel wat afgezocht op GoT maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden, ik probeer namelijk uit te vinden of er verschillende Wireless Routers zijn voor kabel en ASDL. Ik kon er ook geen topic over vinden die deze vraag expliciet stelde.

Achter bijna alle wireless routers staat ADSL wat mij deed vermoeden dat alleen met adsl je draadloos kunt internetten. maar daarna vond ik deze en deze. Maar of die woorden nu iets betekenen of alleen qua marketing er achter zijn gezet weet ik niet.
Deze vond ik er goed, alleen daar zie ik helemaal geen ADSL of Kabel bij staan, wat mij dan weer doet vermoeden dat deze router voor kabel én adsl gebruikt kan worden.
Ik weet dus niet of er verschillende wireless routers zijn voor ADSL en Kabel, maar als dat zo is, zijn er dan ook routers die beide ondersteunen? Ik gebruik nu trouwens een Surfboard modem (van chello gekregen).

Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een (als die bestaat) router zowel voor ADSL als Kabel, zodat als ik overstap van Kabel (heb ik nu) naar adsl ik nog steeds die router kan gebruiken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt routers met een ingebouwd ADSL-modem. Deze zijn zoals je ongetwijfeld zult snappen alleen bedoeld voor ADSL. De WAN-poort is dan ook RJ-11 (POTS-ADSL) of RJ-45 (ISDN). Hier kun je dus geen UTP op aansluiten richting een kabel- of ADSL-modem.
Daarnaast heb je ook nog routers met een "normale" WAN-aansluiting. Daarmee bedoel ik een RJ-45 voor UTP zoals je van je normale netwerkje gewent bent (tussen je modem en PC bijvoorbeeld). Deze routers zijn na mijn weten geschikt voor zowel kabel als ADSL. Je hebt dan wel je eigen modem nodig uiteraard :)

(Als ik 't fout heb moet iemand anders me maar corrigeren, maar zo dacht ik 't altijd :P)

Verwijderd

Je hebt routers met ingebouwde ADSL modem. Dan heb je geen los ADSL kasje nodig (die je overigens gratis krijgt bij de meeste adsl modems).

Asus WL-500G (rond de 80 euro) of Linksys WRT54G (rond de 65 euro) voldoen voor jou. Vaak wordt er ADSL achtergezet, dat wil zeggen dat het ding ook met ADSL modems samenwerkt. Dit staat er vaak bij omdat een router wel de mogelijkheid moet bieden om ADSL authenticatie moet kunnen. (inlognaam en wachtwoord naam) Bovenstaande routers kunnen dat. Bij kabel werkt de router het bijna altijd. Kabel heeft namelijk geen inlogprocedure nodig.

Hopelijk kom je er zo uit.

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 14:06
Osiris schreef op 12 november 2004 @ 01:17:
De WAN-poort is dan ook RJ-11 (POTS-ADSL) of RJ-45 (ISDN). Hier kun je dus geen UTP op aansluiten richting een kabel- of ADSL-modem.
Daarnaast heb je ook nog routers met een "normale" WAN-aansluiting. Daarmee bedoel ik een RJ-45 voor UTP zoals je van je normale netwerkje gewent bent (tussen je modem en PC bijvoorbeeld). Deze routers zijn na mijn weten geschikt voor zowel kabel als ADSL.
Hoe weet ik of een router een 'normale' wan aansluiting heeft? Ik zie dat bij de WRT55AG nergens staan.
Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 01:21:
Asus WL-500G (rond de 80 euro) of Linksys WRT54G (rond de 65 euro) voldoen voor jou.
Voor die twee routers werkt het dus met kabel, maar zeg je in je antwoord specifiek de WRT45G, omdat de WRT55AG niet met kabel werkt ?

Verwijderd

verytallman schreef op 12 november 2004 @ 05:39:
[...]

Hoe weet ik of een router een 'normale' wan aansluiting heeft? Ik zie dat bij de WRT55AG nergens staan.

[...]

Voor die twee routers werkt het dus met kabel, maar zeg je in je antwoord specifiek de WRT45G, omdat de WRT55AG niet met kabel werkt ?
Wat zijn de verschillen tussen die twee? Zoek eens op bij de fabrikant.

Edit: In een goeie bui vanmorgen, dus heb ik het even gedaan. Volgens www.linksys.com slaat die A op 802.11a. Dat is een wireless techniek op een andere frequentie als WiFi:
The Dual-Band Wireless A+G Broadband Router also contains two Wireless Access Points, supporting all three wireless networking specifications. The first Access Point uses the 2.4GHz radio band, supporting both the popular and inexpensive Wireless-B (802.11b) standard at 11Mbps, and the new, almost five times faster, Wireless-G (draft 802.11g) at 54Mbps. The second Access Point radio operates in the 5GHz band, and supports Wireless-A (802.11a) networking, also at 54Mbps. Since the two radios operate in different bands, they can work simultaneously, blanketing your wireless zone with bandwidth.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 07:10 ]

Verwijderd

verytallman schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 05:39:

De WRT54G omdat deze een stuk goedkoper is. Goed werkt op alle kabel en adsl-verbindingen die ik geinstalleerd heb. De WRT55AG heeft naar mijn ziens geen enkele functionele toevoeging voor consumenten en het kost wat meer.
Pagina: 1