[Hitte]Processor 82 graden, maar cooler goed gemonteerd

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Gisteren heb ik voor iemand een pc gebouwd. Hij bestaat uit de volgende onderdelen:

Moederbord: P5AD2 Premium
Processor: Pentium 4 3,2 GHZ (775)
Geheugen: 256mb Kingston DDR2-533 (4x dus 1024ram in totaal)
Videokaart: Asus ATi EAX600XT/TD 128MB PCI-E
Kast: Antec kast met een antec voeding van 380 watt
HD: Maxtor 8mb cache 200 gig sata
Dvd rom: Nec 3500 + een gewone dvd rom voor on the fly

Gister dus de pc gebouwd en even aangesloten. Ja hoor hij ging aan dus het zou alleen nog maar een kwestie zijn om van alles te installeren.

Ik begon vandaag dus hiermee. Nadat ik in de bios kwam zag ik bij hardware monitor dat de processor 82 graden was! Ik schrok mij dus helemaal het apenlazerus en gooide gelijk de computer uit en ging controleren of die cooler er goed op zat. Toch zat hij er echt goed op. Ik heb hem er toch maar voor de zekerheid nog afgehaald, maar de processor voelde ook niet echt extreem heet aan. Ik zag zelfs dat er een beetje spul al op de processor zat van dat plakvierkant wat onder op de cooler zit. Hij heeft dus idd wel contact gemaakt met de processor.

Vol vertrouwen weer opnieuw de computer aangezet, maar hij schommelt nog steeds tussen de 82 - 84 graden. Wat ik ook hoor als ik hem aanzet is een stem van asus die iets zegt in de trent van "Overclocking failed blabla" Dit blijf ik altijd houden ook al zet ik in de bios bij freejumper settings overclock opties op auto ipv standaard.

Als de pc tijdje aanstaat gaat die ook soms uit :S . Zal wel één of andere beveiliging zijn voor die processor (hopelijk).

Dus mensen wat is er hier aan de hand. Ik dubbelcheck altijd de processor en de coolers en hij zit echt goed gemonteerd volgens mij. Het is zo een cooler dat je vier pootjes in vier gaatjes van je mobo moet prikken en dan met een schroevendraaier moet aandraaien met een halve slag.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 00:01
Voel eens met je vinger aan het koelblok als ie aanstaat.

Blijft deze volledig koud => is er iets mis met het contact CPU => koelblok
Wordt deze een acceptabele temperatuur => Waarschijnlijk een uitleesfout van het bios (=> update bios)
Wordt deze gloeiend heet: dan is er iets mss iets mis met de cpu of met de Vcore (staat deze wel goed)

PS: er staat toch een fan op je koelblok die draait tegen een degelijke snelheid

"If it works, don't fix it"

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik begon vandaag dus hiermee. Nadat ik in de bios kwam zag ik bij hardware monitor dat de processor 82 graden was!
Ik heb zelf ook 2 Prescotts in huis en verbaasde me ook omdat de ene continu rond de 70 graden hangt. De ander (op een ander type mobo) blijft een paar graden koeler. Eerlijk gezegd vertrouw ik de sensoren niet echt. Ik neem daarom de gemeten temperatuur met een korrel zout.
Het is zo een cooler dat je vier pootjes in vier gaatjes van je mobo moet prikken en dan met een schroevendraaier moet aandraaien met een halve slag.
Fout. Die pootjes moeten al goed zitten als je de koeler monteert. Een halve slag draaien doe je alleen om het ding weer te demonteren.

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Wordt het heatsinkje wel warm? Grote kans dat die PC uitgaat doordat de CPU te warm wordt ja. Heb ik eergister ook gehad toen ik nieuwe cooler op mn CPU zette, het maakte niet goed contact.

Ik zou toch proberen je heatsink steviger op je cpu proberen te plaatsen.

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:23
Heb afgelopen weekeinde ook een P4 775 systeem gebouwd - zelfde probleem.

Geloof me: je koeler zit niet goed!!

Je hebt niet alle 4 de klikjes gehoord.

Haal hem er maar weer vanaf

succes

• Rugbotje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 01:20
Is het toevallig niet in graden Fahreheit?? 82F is toevallig bijna 30C.....

• PacinoAllstars
deleenheir schreef op 12 november 2004 @ 00:51:
Voel eens met je vinger aan het koelblok als ie aanstaat.

Blijft deze volledig koud => is er iets mis met het contact CPU => koelblok
Wordt deze een acceptabele temperatuur => Waarschijnlijk een uitleesfout van het bios (=> update bios)
Wordt deze gloeiend heet: dan is er iets mss iets mis met de cpu of met de Vcore (staat deze wel goed)

PS: er staat toch een fan op je koelblok die draait tegen een degelijke snelheid
Koelblok is een klein beetje warm, maar niet gloeiend heet ofzo, dit is ook het eerste wat ik ging checken. De processor en het koelblok kon ik gewoon aanraken en er kwam geen extreme hitte vanaf ofzo.

De fan maakt iets van 2800 rpm en de vcore staat op auto.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 00:01
Als de pc tijdje aanstaat gaat die ook soms uit :S . Zal wel één of andere beveiliging zijn voor die processor (hopelijk).
Dit wijst volgens mij op een warmteprobleem en niet op een foute lezing van Fahrenheit/Celsuis

"If it works, don't fix it"

• PacinoAllstars
Peet2004 schreef op 12 november 2004 @ 00:53:
Heb afgelopen weekeinde ook een P4 775 systeem gebouwd - zelfde probleem.

Geloof me: je koeler zit niet goed!!

Je hebt niet alle 4 de klikjes gehoord.

Haal hem er maar weer vanaf

succes
Ok, ik zal het toch weer proberen, maar ik zweer het je dat ding zit echt muurvast hoor. Geen beweging in te krijgen!

• PacinoAllstars
Rugbotje schreef op 12 november 2004 @ 00:54:
Is het toevallig niet in graden Fahreheit?? 82F is toevallig bijna 30C.....
Nee, want bij f staat een hele erge hoge waarde

• Peet2004
Bij mij zat hij ook muurvast maar dus toch niet goed!

Na opnieuw monteren en het horen van de 4 klikjes was de proc 35 C idle en 44 C stressed

bij mij was de temp in de bios eerst ook ong. 77 C

• PacinoAllstars
Peet2004 schreef op 12 november 2004 @ 01:00:
Bij mij zat hij ook muurvast maar dus toch niet goed!

Na opnieuw monteren en het horen van de 4 klikjes was de proc 35 C idle en 44 C stressed

bij mij was de temp in de bios eerst ook ong. 77 C
Ok ik geef toe dat ik bij de twee achterste niet een duidelijk klik heb gehoord.

Ik moet dus echt een goede klik horen?

Ik zal hem opnieuw monteren, dan maar en keihard aanduwen! Ik duw dan toch niks verrot ofzo? Door de mobo heen?

• Peet2004
Ik hoorde bij de eerste montage ook maar 2 klikjes, daarna probeerde ik met hard duwen de andere 2 ook te laten klikken - dit lukte dus niet. Dit nam ik eerst ook niet serieus en heb het systeem verder inelkaar gezet.

Toen kreeg ik dus continu problemen met een serial ata schijf die telkens verdween en weer terugkwam en dus de install van Win XP verhinderde.

Ik dacht dus eerst problemen met de schijf - na proberen bij mijn broer bleek de schijf OK te zijn

ik herinnerde de biostemp en haalde het systeem weer uit elkaar

• Peet2004
Als je de koeler goed positioneerd hoef je niet al te hard te drukken!
Pagina: 1