Toon posts:

xorg en gnome, hoe windowmanager aanwijzen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt misschien stom maar ik heb zojuist een Freebsd 5.3 install gedaan.
Ik heb xorg geconfigureerd met Xorg -config xorg.conf.new
daarna de xorg.conf gekopieerd naar /etc/X11/xorg.conf
en als ik nu Xorg start dan krijg ik een mooi grijs scherm met een kruisje oftewel geen window manager!
Ik wil graag gnome gebruiken maar kan nergens vinden welke file xorg leest om de window manager uit te halen.
Het is niet .xsession en niet .xinitrd want die staan goed.
startx (Xfree86) doet het wel met gnome.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

"gnome-session" en "GDM" zijn de sleutelwoorden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hoe start je xorg? want dat moet ook met startx ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

X laadt geen windowmanager, X biedt slechts de mogelijkheid aan een windowmanager om zich te hechten aan X. er is een script wat eerst X start, en daarna een windowmanager.

maar goed, gdm roept die scripts automatisch voor je aan als je inlogt, dus die wil jij hebben.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

make in je home directory een file aan genaamt .xinitrc hierin set je de windowmanager die jij wilt opstarten.
een makkelijke manier om direct gnome te krijgen is:
code:
1
echo "/usr/X11R6/bin/gnome-session" > ~/.xinitrc

mijn .xinitrc file
code:
1
2
%cat .xinitrc 
exec fluxbox

voor jou komt er op de plaats waar ik "exec fluxbox" heb staan dus "/usr/X11R6/bin/gnome-session" te staan.

dit had je trouwens ook in de handbook van freebsd kunnen vinden ;)

.xinitrd is dus fout moet .xinitrc zijn ;)

Ik neem trouwens ook aan dat je gnome uberhaubt wel geinstallerd heb..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 03:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 03:45:
make in je home directory een file aan genaamt .xinitrc hierin set je de windowmanager die jij wilt opstarten.
een makkelijke manier om direct gnome te krijgen is:
code:
1
echo "/usr/X11R6/bin/gnome-session" > ~/.xinitrc

mijn .xinitrc file
code:
1
2
%cat .xinitrc 
exec fluxbox

voor jou komt er op de plaats waar ik "exec fluxbox" heb staan dus "/usr/X11R6/bin/gnome-session" te staan.

dit had je trouwens ook in de handbook van freebsd kunnen vinden ;)

.xinitrd is dus fout moet .xinitrc zijn ;)

Ik neem trouwens ook aan dat je gnome uberhaubt wel geinstallerd heb..
Ik had dus in het handboek gekeken (as always) en inderdaad .xinitrc aangemaakt zoals door jou uit het handbook gevist :) maar zoals ik in de startpost al aangaf lijkt dat niet te werken.

En ja ik heb gnome wel geinstalleerd want zoals in de startpost vermeld, met startx krijg ik wel gnome :)

In het handbook staat dat je Xorg start met Xorg!
Met startx krijg ik toch Xfree86?

het probleem is dat dit:
http://www.freebsd.org/do...ooks/handbook/x11-wm.html volgens mij nog niet aangepast is voor Xorg

Volgens mij wil ik geen gdm want dat lijkt veel op xdm en dan krijg ik altijd een grafische login. Ik wil graag m'n standaard console login behouden en met een commando naar X gaan.

Maar is startx nu de methode om Xorg te starten?
Volgens mij niet want toen ik nog geen xorg.conf aangemaakt had deed ie startx ook al goed en de standaard xorg.conf was niet erg denderend.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

'startx' is gewoon een bash scriptje dat een X server start en een X sessie uitvoert zoals dat beschreven staat in files zoals ~/.XSession en ~/.xinitrc. Als je gewoon 'Xorg' uitvoert krijg je alleen een X server, meer niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 08:10:
[...]
Maar is startx nu de methode om Xorg te starten?
Volgens mij niet want toen ik nog geen xorg.conf aangemaakt had deed ie startx ook al goed en de standaard xorg.conf was niet erg denderend.
:? moet je me toch uitleggen hoedat je X krijgt zonder config file? Oke er staat ergens een verwijzing in /usr/X11R6/... maar deze is leeg en zal dus errors geven....

Een windowsmanager vanuit console start je gewoon via 'startx' op die kijkt dan in ~/.XSession of ~/.xinitrc welke je als default heb ingesteld en start deze dan op..

trouwens wat is het nut om zowel .Xsesion als .xinitrc te hebben voor het starten van X?

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 17:00
Verwijderd schreef op 12 november 2004 @ 12:36:
[...]

:? moet je me toch uitleggen hoedat je X krijgt zonder config file? Oke er staat ergens een verwijzing in /usr/X11R6/... maar deze is leeg en zal dus errors geven....

Een windowsmanager vanuit console start je gewoon via 'startx' op die kijkt dan in ~/.XSession of ~/.xinitrc welke je als default heb ingesteld en start deze dan op..

trouwens wat is het nut om zowel .Xsesion als .xinitrc te hebben voor het starten van X?
Zoals de naam al aangeeft wordt 1 van de 2 bestanden ingelezen afhankelijk van hoe je X start.

Als je zelf vanaf de CLI startx uitvoert, zal .xinitrc uitgelezen worden. de .Xsession is er voor als je een sessionmanager hebt die automatisch opstart bij het booten. Daarin worden dus je voorkeuren opgeslagen, bijv. als je in KDM/GDM een andere WM kiest.

De ene is dus voor handmatig X opstarten, de andere voor als het automatisch gebeurt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Als je gdm goed geinstalleerd hebt is er een scripje in de dir /usr/X11R6/etc/rc.d neergezet met de naam gdm.sh.sample of iets dergelijks. Rename deze even naar gdm.sh en in het vervolg zal gdm automatisch worden gestart.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
basterd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:51:
Als je gdm goed geinstalleerd hebt is er een scripje in de dir /usr/X11R6/etc/rc.d neergezet met de naam gdm.sh.sample of iets dergelijks. Rename deze even naar gdm.sh en in het vervolg zal gdm automatisch worden gestart.
Inderdaad.
Of handmatig met "/usr/X11R6/etc/rc.d/gdm.sh start".
Pagina: 1