[DIY] drieweg boekenplank speakerbox (Visaton)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met een zelfbouwprojectje en wou jullie de foto's niet onthouden.
Het is de bedoeling dat het een boekenplankbox wordt (drieweg), op basis van de volgende speakers:

- Visaton W200S Woofer
- Visaton W100S Midrange
- Visaton DT 94 Tweeter

Ik gebruik 22mm MDF voor de bouw van de boxen.

De kast zal een inhoud krijgen van 36 liter... Heb helaas de Winisd diagrammetjes niet bij de hand...

Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/1.jpg
Het hout :P
Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/2.jpg
Bezig :)
Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/3.jpg
Bezig :)

Zo ver ben ik nu, na 1 avondje klussen...

Updates volgen.

Even een paar vraagjes: Hoe krijg ik mooie ronde gaten voor de speakers? Met een decoupeerzaag worden ze nooit perfect rond..., wat is een simpele oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door TB op 11-11-2004 23:51 ]

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Probeer een bovenfrees

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Helemaal mee eens.
Schroef een plankje tegen het blad van je frees, met in het midden een gat voor je frees. Vervolgens meet je de straal van je speaker, en boor een gat in dat plankje en de afstand tussen je frees en dat gat moet dan je straal zijn. Doe dan een boutje oid door het gat en door het midden van je cirkel, dan is het supersimpel om een gat heel mooi rond te frezen.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Kan ik zo'n ding huren bij de bouwmarkt oid?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Is 36 liter niet wat groot voor een boekenplankspeaker :?

Maar goed.. Leuk budget project :)

Zoals gezegt probeer een bovenfrees. Huren zou ik niet doen. Voor het zelfde geld kun je ook een budget frees kopen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik zou het eerder een compacte vloerstaander noemen :P
Waarvoor dient die plank in het midden met 5 gaten eigenlijk?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
die plank is om de kast steviger te maken, tegen resonanties. De gaten zijn er om de lucht er door te laten.
en 36 liter is toch niet zo veel? Mijn JBL's zijn ong net zo groot en dat zijn ook "boekenplanxboxen", zo heel groot is het niet (67 cm hoog). Het gaat ook meer om het model denk ik (zuil of niet)

Verwijderd

TB schreef op 12 november 2004 @ 00:50:
die plank is om de kast steviger te maken, tegen resonanties. De gaten zijn er om de lucht er door te laten.
Zo'n vermoeden had ik al. Is dat echt nog nodig met 22mm MDF :?
Overigens maakte ik maar een geintje, het zou het mij niet uitmaken wat voor naam je eraan geeft als ze maar fijn spelen :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
MWaaah moet er nog wel een beetje goed uitzien :):) Goed geproportioneerd...

En of het nodig is tsja... De kast zal er stijver door worden en alle beetjes helpen! Nog een dooddoener: baat het niet, schaadt het ook niet :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je misschien wat meer zeggen over je designoverwegingen? Altijd wel leuk om te weten hoe mensen erover nagedacht hebben. Waarom juist deze units, wat doe je met het filer, hoe ben je aan de kast gekomen, ie ie BR, e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 12-11-2004 01:06 ]

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Gast...mijn vloerstaanders van Tannoy waren 40l :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb laatst van iemand speakerboxen kunnen kopen, prachtige zuilen van 80 liter, met de door mij genoemde drivers. De kast was echt veels te groot voor de woofer en ook eigenlijk veel te groot als "studentenspeaker". Ik had in de woonkamer eerst mijn JBL's op planken staan en dat beviel zowel mij als mijn huisgenoot veel beter. Vandaar het idee om boxen te maken met ongeveer dezelfde afmetingen als eerdergenoemde JBL's.
Het filter neem ik gewoon over uit de vorige boxen. De keuze voor Bass Reflex is duidelijk: Deze woofer presteert daarin aanzienlijk beter dan in een gesloten behuizing (ff geen grafiekkies bij de hand :()

De voorkant van de box zal bestaan uit twee 22 mm MDF platen, waarbij de voorste schuine hoeken heeft. Zit alleen nog te dubben over de kleur... Mooi zwart of toch een keer eens wat anders???

[ Voor 14% gewijzigd door TB op 12-11-2004 10:53 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk, zo is het verhaal meteen een stuk duidelijker!
TB schreef op 12 november 2004 @ 10:52:
Het filter neem ik gewoon over uit de vorige boxen.
Let wel op dat dat niet altijd goed hoeft te gaan, aangezien je een heel andere baffle hebt. Maar je hebt het spul toch al gratis erbij gekregen, dus ik zou het in ieder geval proberen.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Update:

- naden afgekit, draden voor tweeter en mid erin. Gaten gezaagd voor basspoort en aansluitgeval (hoe noem ik zoiets?). En demingsmateriaal toegevoegd. Hoeveel zal ik ongeveer moeten gebruiken? Zie pic voor huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/4.jpg

Verwijderd

Denk dat het zo wel goed zit met de demping :)
Ziet er goed uit, alleen jammer van die schroeven.. die worden lastig weg te werken... :o

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:25
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:33:
.. die worden lastig weg te werken... :o
Plamuur doet wonderen ?
Zie daarvan het probleem niet :)

Verwijderd

Westereinder schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:39:
[...]

Plamuur doet wonderen ?
Zie daarvan het probleem niet :)
Ja OK, maar na verloop van tijd kan de plamuur gaan barsten/krimpen/scheuren..
vraag maar aan een aantal tweakers hier die daar achter kwamen toen het eigenlijk al te laat was ;(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:42:
[...]

vraag maar aan een aantal tweakers hier die daar achter kwamen toen het eigenlijk al te laat was ;(
Yep! Ik heb de ervaring gemaakt. Plamuur is leuk, en het lijkt misschien niet zichtbaar, maar met verloop van tijd ga je het toch zien. Ik heb zelfs geruchten gehoort dat de schroeven zichzelf eruit draaien.

Maarja, niets meer aan te doen nu. Gewoon zo laten dus!

Verwijderd

[quote]deepspace schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 16:39:
[...]

Ik heb zelfs geruchten gehoort dat de schroeven zichzelf eruit draaien.

quote]

heb je geen baspijpen meer nodig B)

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 12:42:
Je kunt misschien epoxyplamuur gebruiken. Dit kun je het best bij de lokale watersport winkel halen, zij hebben meestal een uitgebreidere keus aan fillers dan een bouwmarkt of zoiets. Het is niet goedkoop maar het resultaat is perfect.

Fillers Zelf heb ik de 403 en dat voldoet prima voor de meeste doeleinden.

[ Voor 6% gewijzigd door SVDT op 13-11-2004 19:12 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dit zijn de boxen waar ik de speakers uit ga halen:

Afbeeldingslocatie: http://img112.exs.cx/img112/5952/2584.jpg

Verwijderd

TB schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:18:

[afbeelding]
Eigenlijk zonde om die speaker op te offeren, maar ja; alles voor de DIY :Y)

offtopic:
haal aub die maffe tap van je audiomachine

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:07:
[...]

Eigenlijk zonde om die speaker op te offeren, maar ja; alles voor de DIY :Y)

offtopic:
haal aub die maffe tap van je audiomachine
Dat was al een DIY Visaton, of bedoelde je niet dat het een productie speaker was...?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik vind je bracing-gaten trouwens wel erg klein.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 22:56
TB schreef op maandag 15 november 2004 @ 15:18:

....
respect voor de beertender _/-\o_ ;)

ontopic/ Wat zijn de afmetingen van de speaker want voor op de boekenplank vind ik ze best wel groot

[ Voor 48% gewijzigd door _sepulnation_ op 15-11-2004 20:06 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De beertender rulez idd :P Mijn god wat kun je daar zat van worden ;)

De oude boxenset was idd ook een zelfbouwproject...

En de bracinggaten klein? Wat voor effect zou dat kunnen hebben? zou het helpen als ik er een boel kleine gaatjes bijmaak?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ja, dat zou helpen :) Het gaat erom dat de nodige lucht er doorheen kan. Zo niet, dan denk ik dat je effectievekastvolume lager wordt.

Ecodan warmtepomp

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Er zitten nu 5 gaten van 7,4 cm en 8 van 2,2 cm in... Leek mij genoeg!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Zo, ff de onderdelen uit de oude speakerbox gehaald, zie foto...

Het blijkt trouwens dat de tweeter een DTW 97 is! De verkoper zei DT 94...

Afbeeldingslocatie: http://img107.exs.cx/img107/226/3036.jpg

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 19:37
Zaten die volume-regelaars er ook in :?. En zet je die er ook weer in?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja die zaten erin voor de aangezien er wat rendementverschil is tussen tweeters/rest.

Zijn deze dingen nadelig voor de geluidskwaliteit?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TB schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:27:
Ja die zaten erin voor de aangezien er wat rendementverschil is tussen tweeters/rest.

Zijn deze dingen nadelig voor de geluidskwaliteit?
nee hoor, (nouja tenminste kan je ook weer over discuseren) maar ze worden ook gewoon in betere klassen speakers gebruikt, en tis idd om het rendement op te krikken. Ik heb ze ook in mijn rears omdat ik daar HECO tweeters in heb (iemand die al wat langer in de audio wereld zit kent die dingen vast wel :P) maar daar had ik geen specificaties meer van. Dus was dit de beste tussen oplossing.

One World Concepts

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 19:37
Ah, ze zitten dus alleen tussen de tweeters :?. Ik vroeg me al af wat het nut is om de hele speaker met zo'n losse knop te regelen t.o.v. je balans-regeling op de receiver ...

Verwijderd

TB schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:08:
Zo, ff de onderdelen uit de oude speakerbox gehaald, zie foto...

Het blijkt trouwens dat de tweeter een DTW 97 is! De verkoper zei DT 94...

[afbeelding]
De DTW 97 is zelfs beter, deze is echter niet meer in productie. Met deze units kan je een leuke speaker maken. Je bracing is nu een restrictor, je moet proberen de oppervlakte van de gaten minimaal gelijk te maken als de oppervlakte van de bas-woofer (dit is een vuistregel).

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:55:
[...]

De DTW 97 is zelfs beter, deze is echter niet meer in productie. Met deze units kan je een leuke speaker maken. Je bracing is nu een restrictor, je moet proberen de oppervlakte van de gaten minimaal gelijk te maken als de oppervlakte van de bas-woofer (dit is een vuistregel).
Hij klinkt ook wel sprakelend en wordt niet agressief...

En de oppervlakte van de gaten is nu al zeker groter dan de oppervlakte van de woofer, dan is het toch goed?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ownee, ik zit verkeerd te rekenen... hoe reken ik de oppervlakte ook alweer uit als ik de diameter weet?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-02 11:31
pi*r^2=opp (r=radius=helft diameter) :)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh dan had ik het toch goed gedaan :)

Update

Filter zit in de box:

Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/6.jpg

Verwijderd

dat ziet er idd prima uit!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Update!

Zie pic :) De voorkant is nu 44 mm dik (2 x 22 mm). De kantjes mooi bij laten werken bij de formido (gratis!) en geplamuurd...

Afbeeldingslocatie: http://img52.exs.cx/img52/6591/11086.jpg

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

de voorkant ziet er erg mooi uit! Dat heb je mooi geregeld dat de formido dat zo even wilde doen voor je. Dat plamuren hoeft niet zo dik hoor, dat moet je er allemaal maar weer af schuren.. voor de rest ziet t er prima uit!

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik mij even bedenk;

die w100 is toch niet dicht aan de achterkant?
Zou je daar dan niet een aparte kamer voor maken?

Wise enough to play the fool

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dude...22mm is echt dik overdreven :P Maar goed, voelen ze wel lekker zwaar aan. Teveel kan bijna niet, maar te weinig wel ;)

Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06
Zoals teacher al zegt, heeft de W100S een aparte kamer nodig! Aangezien je box er al redelijk verlijmd uit ziet, kan dat nog lastig worden :(

Eventueel kan je eens kijken naar de middentoner-behuizingen van Visaton: ze hebben een kleine en een grote versie.

Voor de rest: het houtwerk ziet er prima uit, maar wat je waarschijnlijk niet wist, is dat het beter is de speakers zo dicht mogelijk bij elkaar te monteren. Maar zoals het nu is zal het ook wel werken hoor :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hmf, ik wist niet dat ik een aparte kamer nodig had :(
Was bij de oude boxen ook niet zo, dus dacht, het hoeft niet :(
Wat voor effect gaat dat hebben op de geluidskwaliteit? En hoe groot moet die kamer worden?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Nou ja, de woofer gaat zeg maar tegendruk uitoefenen op je middentoner, dus erg bevorderlijk zal het iig niet zijn :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

zoiets moet je denk ik hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3400/3420/3426/342661_BB_00_FB.EPS.jpg

Is denk ik de simpelste oplossing.
Is bij conrad te bestellen 8 euro ofzo :)

Verwijderd

TB schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:24:
Hmf, ik wist niet dat ik een aparte kamer nodig had :(
Was bij de oude boxen ook niet zo, dus dacht, het hoeft niet :(
Wat voor effect gaat dat hebben op de geluidskwaliteit? En hoe groot moet die kamer worden?
Een aparte kamer is niet nodig. Ik denk dat het verschil niet de extra moeite waard is, die je nu moet doen om het er in te lijmen.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja want het probleem is dat ik door de bracing, niet meer via het gat van de woofer achter het gat van de mid-driver kan komen...

En maakt het veel uit bij BR-systemen? Bij een gesloten systeem kan ik het me goed voorstellen...

Verwijderd

TB schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:26:
Ja want het probleem is dat ik door de bracing, niet meer via het gat van de woofer achter het gat van de mid-driver kan komen...

En maakt het veel uit bij BR-systemen? Bij een gesloten systeem kan ik het me goed voorstellen...
Het gaat om het massa-veer systeem, woofers icm poort. Natuurlijk gaat nu je mid ook proberen output te geven in het laag. Echter als je als "echte" 3-weg gaat filteren heb je er niet zoveel last van (de lage tonen worden al afgekapt).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:59:
Het gaat om het massa-veer systeem, woofers icm poort. Natuurlijk gaat nu je mid ook proberen output te geven in het laag. Echter als je als "echte" 3-weg gaat filteren heb je er niet zoveel last van (de lage tonen worden al afgekapt).
Klopt, maar gaat de middentoner niet als "PR" werken in het laag, waardoor deze gaat meetrillen, ook al krijgt ie geen stroom om dat te doen. Hij zal dan toch ook door die trillingen spanningen opwekken in zijn voice coil? En wat gebeuret er dan met die spanningen? Heeft dat negatieve gevolgen voor de rest?

Ik bedenk dit even ter plekke, het kan best dat het onzin is, maar het klinkt toch wel verdacht logisch...

Verwijderd

Als je ze in de vorige kasten ook mooi vond klinken zal het wel meevallen.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon :)

offtopic:
@deepspace
Heel doordachte teksten hoor, op je site, onder het gedeelte waar je het hebt over je DIY fronts :+

Verwijderd

deepspace schreef op zondag 21 november 2004 @ 12:23:
[...]

Klopt, maar gaat de middentoner niet als "PR" werken in het laag, waardoor deze gaat meetrillen, ook al krijgt ie geen stroom om dat te doen. Hij zal dan toch ook door die trillingen spanningen opwekken in zijn voice coil? En wat gebeuret er dan met die spanningen? Heeft dat negatieve gevolgen voor de rest?

Ik bedenk dit even ter plekke, het kan best dat het onzin is, maar het klinkt toch wel verdacht logisch...
De mid wordt door het magneetveld en de voice-coil wel in het gareel gehouden. Ik ben met je eens dat de woofers elkaar wel beinvloeden, echter je kast is gecontroleerd lek dus dat is de minste weerstand. In een gesloten kast zal de invloed groter zijn.

Aparte volumes zijn beter, echter je gaat in dit geval niet alles op alles zetten om het er alsnog in te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 13:39 . Reden: typo ]

• subsonik
TB schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:26:
Bij een BR-systeem maakt het net nog veel meer uit dan bij een gesloten systeem. Ten eerste kan de druk in een BR-kast veel hoger oplopen dan in een normale gesloten kast. Ten tweede, de tuning van je BR-kast kan lichtjes verlopen doordat je nu een extra opening naar de buitenwereld hebt.

Bij hogere volumes kan je in de problemen komen doordat de woofer de middentoner teveel laat "flapperen". Hierdoor komt de spoel van de middentoner op het ritme van de bastoon uit de luchtspleet, en krijg je gigantische intermodulatievervorming.

Maar je hoeft je nergens zorgen over te maken. Mocht de kast gesloten zijn, dan zou de W100S maar 3mm heen en weer bewegen als je de W200S maximaal zou uitsturen op een lage frequentie. De W100S mag 4mm heen en weer gaan, geen direct probleem dus. Als je met je BR-kast nu niet gigantisch hard gaat knallen, moet je je eigenlijk nergens zorgen over maken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:39:
De mid wordt door het magneetveld en de voice-coil wel in het gareel gehouden. Ik ben met je eens dat de woofers elkaar wel beinvloeden, echter je kast is gecontroleerd lek dus dat is de minste weerstand. In een gesloten kast zal de invloed groter zijn.
subsonik schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:50:
Bij hogere volumes kan je in de problemen komen doordat de woofer de middentoner teveel laat "flapperen". Hierdoor komt de spoel van de middentoner op het ritme van de bastoon uit de luchtspleet, en krijg je gigantische intermodulatievervorming.
Spreekt elkaar lichtelijk tegen ;) Maar ik snap wel dat het probleem vooral optreedt bij vooral veel druk. Het mageetvelt kan dan echt de voice coil niet meer in bedwang houden.

Maar goed mijn gedachten waren niet zo verkeerd :) Gelukkig heeft mijn redenatie mij niet in de steek gelaten :)

@ TB: Het wordt al wat zeg! Ik vind het behoorlijk overkill voor deze units, maar wel erg leuk project :)

Let wel ff erop dat je de BR buis niet 1:1 overneemt van de orginele kast!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat de middentoner erdoor over z'n X-max zou gaan is nog wel het minste probleem. Daar nog even op inhakend, als je een BR gaat maken en een toon op de tunefrequentie hebt zal de mid een flinke druk moeten weerstaan, die weliswaar gedempt wordt door de voicecoil in combinatie met je filternetwerk maar in principe zijn ze niet voor een hoge druk gemaakt. Voor de geluidskwaliteit kán het gewoon niet goed zijn.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
deepspace schreef op zondag 21 november 2004 @ 14:59:
[...]

[...]

Spreekt elkaar lichtelijk tegen ;) Maar ik snap wel dat het probleem vooral optreedt bij vooral veel druk. Het mageetvelt kan dan echt de voice coil niet meer in bedwang houden.
De middentoner hangt aan een passief filter. Dit filter heeft een hoge impedantie voor lage frequenties (tis dan ook een middentoner, bas hoort daar niet thuis). Die hoge impedantie zorgt er ook voor dat de middentoner voor de lage frequenties helemaal niks van magnetische demping van de voice coil ondervindt! (en dat is meteen een van de redenen waarom ik zo'n voorstander ben van 100% actieve systemen, dat terzijde)

Bij mijn berekening waarbij ik op die +/- 1.5mm uitwijking kwam, heb ik dan ook enkel rekening gehouden met de compliantie van de ophanging van de W100S. De voice coil heeft zoals gezegd geen invloed bij lage frequenties. Ook de massa van het membraan zelf heeft nauwelijks nog invloed, aangezien je ver onder de Fs van de W100S zit.
m.m schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:04:
Dat de middentoner erdoor over z'n X-max zou gaan is nog wel het minste probleem.
Dat is net wél het grootste probleem. De BL curve van een gewone speaker is een mooie hobbel. Hoe meer uitwijking je hebt, hoe meer de BL verandert. Als de BL verandert, dan wijzigt ook de gevoeligheid van de driver. Op het moment dat de middentoner staat te flapperen, ga je dus op het ritme van de bastoon z'n gevoeligheid gaan wijzigen. Resultaat: je middentonen worden op de bastonen gemoduleerd, AKA intermodulatievervorming.

[ Voor 23% gewijzigd door subsonik op 21-11-2004 16:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Weer een leerzame dag erbij :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Wat is nu de conclusie? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat een extra compartiment beter is dan alles in een doos ;)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Snif...

Als ik nu een PVC buis door dat gat probeer te drukken, en de achterkant afsluit?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op maandag 22 november 2004 @ 18:59:
Snif...

Als ik nu een PVC buis door dat gat probeer te drukken, en de achterkant afsluit?
Zou moeten werken ja... Maar goed je zou ook eerst ff zonder kunnen proberen. Als dat niet bevalt kun je altijd nog wat fixen.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 22-11-2004 19:06 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Is het ook zo dat het effect groter wordt (relatief gezien), als ik het volume harder zet? Totdat ik afgestudeerd ben, kan ik hem toch nooit extreem hard zetten! (jammer maarja :))

• subsonik
Inderdaad. Ik verwacht enkel problemen als je de boel voluit zet :)

Gewoon zo laten dus...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
En nog een vraag :P Ben aardig nieuw op dit gebied, maar wil heel graag leren! Dus vraag jullie helemaal suf :)

Ik heb nu een bovenfrees gekocht en wil graag dat de speakers verzonken zijn in de voorkant. Hoe doe ik dat met zoon apparaat? Of wil dat hier niet mee :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:14:
Ik heb nu een bovenfrees gekocht en wil graag dat de speakers verzonken zijn in de voorkant. Hoe doe ik dat met zoon apparaat? Of wil dat hier niet mee :)
Dat kan zeker, maar aangezien je al een gat hebt gemaakt is dat niet erg makkelijk meer, je moet namelijk in het midden een gat maken en dan de frees op een mal rondvoeren. Nu kan dat helaas niet meer. Misschien kun je nog wat anders verzinnen, sneaky truckjes zijn er altijd wel ;)

Je kunt het eventueel met de hand doen en later bijplamuren, maar dat is zeker niet de handigste oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 22-11-2004 20:20 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

jep...

wat je nodig hebt is een cirkelmal; kan je kopen... of je kan hem maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.alcone.nl/imgs!subwoofer/112-1270_IMG.jpg

edit: oh ja.. je hebt al gaten...

Ehm, wat je zoekt is een sponningfrees:
Afbeeldingslocatie: http://www.defrezenshop.nl/images/H2000.jpg
rechtsonderin.
Wel moet je cirkel die je uigezaagd hebt perfect rond zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door teacher op 22-11-2004 20:38 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
teacher schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:21:

Wel moet je cirkel die je uigezaagd hebt perfect rond zijn.
Dat is hij dus niet (met decoupeerzaag gedaan). Komt aardig in de buurt, maar is het toch niet helemaal.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Update!

Heb de boxen in de grondverf gezet en nu 1 laklaag erover. In het echt ziet het er mooier uit dan op de foto :S En er komt dus nog een laklaag overheen! Ik vind ze zelf wel mooi worden!

Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/box/8.jpg

Verwijderd

TB schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:47:
Update!

Heb de boxen in de grondverf gezet en nu 1 laklaag erover. In het echt ziet het er mooier uit dan op de foto :S En er komt dus nog een laklaag overheen! Ik vind ze zelf wel mooi worden!

[afbeelding]
Waarom komen de drivers zo ver uit elkaar te zitten? Heb je daar rekening mee gehouden in de simulaties en in je filter?

Verwijderd

ziet er goed uit!

• OgWok
  • Laatst online: 17:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Kerf je altijd je naam in de tafel ?? >:)

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.demon.nl/GOT/BRT.jpg

Ziet er goed uit, maar als ik het zo zie, ga je minder laag krijgen, dan in de grote kasten....

Nou ja als je nog eens iets wil doen, stop de woofers in een passende subwooferkast en het midden en hoog in satelieten. (die passen echt op een boekenplank)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Zonder apart compartiment voor de middentoner, kun je beter de speakers in de originele kast laten zitten!
Basweergave zal in verste verten niet lijken op gesimuleerde bassreflex respons en zoals subsonik al meldde gaan de middentonen door de bas gemoduleerd worden.

Verwijderd

in de oorspronkelijke kast waren het ook geen aparte compartimenten toch? Er zijn in het verleden zat 3-weg systemen gemaakt waar de mid de kast deelt met de baswoofer. Ik voorzie geen problemen, ik vraag me altijd af of de meeste mensen hier ooit wat zelf gemaakt hebben.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:46:
in de oorspronkelijke kast waren het ook geen aparte compartimenten toch? Er zijn in het verleden zat 3-weg systemen gemaakt waar de mid de kast deelt met de baswoofer. Ik voorzie geen problemen, ik vraag me altijd af of de meeste mensen hier ooit wat zelf gemaakt hebben.
haha, de meeste speaker kenners hier, bouwen alleen maar zelf :P
mooie kleur btw (heb ik ook :P)
Bij mij is et alleen een ebetje fout gegaan :X
dus kan ik weer schuurpapier pakken en opnieuw beginnen |:( 8)7

(48 uur laten drogen is echt zoooooo irri)

One World Concepts

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
In de oude kast waren ze ook niet in aparte kamers hoor... Daar had ik geen last van modulerende middentonen! En waarom zou de basweergave niet op de simulatie lijken?

Hier bij de computer staan ook boxen met de W200S als woofer en nog een kleinere kast dan deze ook, het laag is absoluut acceptabel! Daarom bouw ik nu ook boxen met deze woofers :)

Edit: Owja, mijn huigenoot heeft zijn naam in de tafel gekrast :P Drank maakt meer kapot dan je lief is (de tafel in dit geval:P)

[ Voor 16% gewijzigd door TB op 02-12-2004 23:13 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Zo ze zijn af, pics zal ik nog wel posten.

Na de eerste luistersessie was ik zeer tevreden met het laag en het hoog, alleen was het midden penetrant, luisterde niet aangenaam. Een weerstandje toegevoegd voor de Mid-driver en een zeer groter vooruitgang! Het zijn zeer aangename speakers om naar te luisteren!
Het laag is lekker dragend, maar gelukkig niet overheersend en niet boemerig, het midden en hoog is lekker helder. Hangt trouwens erg af van de opnamekwaliteit van de CD. Ik kan soms niet snappen dat CD's zo slecht opgenomen zijn :S T klinkt gewoon niet lekker.

Maar al met al ben ik zeer tevreden, al moet ik nog wel even wat langer luisteren om meer dingen te ontdekken over deze boxen.

Dat het midden gaat moduleren heb ik nog niet kunnen ontdekken.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

TB schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:40:

Dat het midden gaat moduleren heb ik nog niet kunnen ontdekken.
pomp eens een lage sinus door de speaker heen en voel aan je middentonen; op zeker dat ie meebeweegt (en als massaveer gaat werken).

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:44:
[...]

pomp eens een lage sinus door de speaker heen en voel aan je middentonen; op zeker dat ie meebeweegt (en als massaveer gaat werken).
er zijn weinig mensen die zo naar muziek luisteren. In dit geval was dit de beste oplossing zonder extreem moeilijk te doen om te veranderen. Dat het marginaal beter is, dat is zo, maar in dit geval loont het niet de moeite. Een luidspreker is een compromis (en in het geval van een slechte ontwerper, een teleurstelling). Met het gegeven materiaal en de kennis van de TS is dit een UITSTEKEND resultaat. Er is altijd ruimte voor verbetering, echter je moet soms ook de grenzen erkennen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Taco, ik ben het helemaal met je eens, maar als de TS dan eens een keer betere kabels en interlinks gaat kopen, dan kan ie toch beter eerst de mid unit in een eigen huiste stoppen. Ik wed dat je dat toch eerder gaat horen dan een andere aanpassing.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
T zit toch niet goed hoor. Bij hogere volumes hoor je wel degelijk dat de woofer invloed heeft op de midranges, zeker bij diepe bassen. het klinkt dan net als poortruis... Zwaar irritant. Het is dan wel alleen bij maximale volumes, maar wil het toch graag veranderen. Heeft iemand een idee hoe ik dit simpel kan doen?

Het punt is nu dus dat ik een aparte kamer voor de midrange wil maken, maar heb de kast al gebouwd en zit dus aan elkaar gelijmd...

Wie is er creatief??

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3400/3420/3426/342661_BB_00_FB.EPS.jpg
Zoiets verkopen ze bij conrad, en dat is volgens mij met een beetje freeswerk best weg te werken denk ik. :)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Of zelf een mdf cubusje maken met één zijde open en die (nadat hij gelijmd en uitgehard is) via het woofergat vastlijmen achter het middentoonspeaker gat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:50:
Of zelf een mdf cubusje maken met één zijde open en die (nadat hij gelijmd en uitgehard is) via het woofergat vastlijmen achter het middentoonspeaker gat.
Daar komt ie volgens mij niet bij door de bracing... :(

• subsonik
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:53:
[...]

Daar komt ie volgens mij niet bij door de bracing... :(
En de Visaton-behuizing die jij voorstelt wel dan? :9

Zoek een stuk PVC-pijp met een diameter die ongeveer gelijk is aan die van het middentoner-gat. Stukje afzagen van zo'n 15cm lang, en 1 uiteinde met een schijf MDF luchtdicht afsluiten (voldoende afkitten dus!). Buis goed dempen met schapewol oid, en luchtdicht tegen de achterkant van de middentoner lijmen. Middentoner terug in het gat monteren :)

Verwijderd

subsonik schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 00:13:
[...]

En de Visaton-behuizing die jij voorstelt wel dan? :9

Zoek een stuk PVC-pijp met een diameter die ongeveer gelijk is aan die van het middentoner-gat. Stukje afzagen van zo'n 15cm lang, en 1 uiteinde met een schijf MDF luchtdicht afsluiten (voldoende afkitten dus!). Buis goed dempen met schapewol oid, en luchtdicht tegen de achterkant van de middentoner lijmen. Middentoner terug in het gat monteren :)
Ja ik bedoelde dat je dat ding van de voorkant zou kunnen monteren. :)
Daarom zeg ik er ook bij dat het met wat freeswerk moet lukken.

Maar dat id van die PVC pijp vind ik een goeie, en is denk ook nog het goedkoopst. :)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Tips voor de volgende speakers van de ts.

je kan met 2 plankjes net zoveel stevigheid krijgen zonder je 7gaten zaag roodgloeiend te laten draaien :)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/insub2.jpg

Koop gewoon goede houtlijm van Bison en neem wat goeie klemmen. Op die manier hoef je je mooie speaker niet te ontsieren met schroeven. Zo hoef je ook niks af te plamuren en al dat gedoe. Plus dat lijm gewoon net zo sterk is als schroeven en luchtdicht kan. (ik kan op m'n subwoofer staan en springen dus lijm lijkt me altijd de makkelijkste oplossing.

Maak het gat 1 a 2 cm kleiner dan de woofer. Als je daarna nog een keer met de frees in het hout gaat en precies de diameter van de woofer maakt kan je stoppen nadat je een halve cm hebt weggefreest. Zoals hieronder is het een heel klein beetje te zien wat ik bedoel. De rand waar de woofer als het ware in valt kan je het beste luchtdicht krijgen met van dat zelfklevende isolatie materiaal. Ze gebruiken dat materiaal vaak tussen kozijnen en deuren tegen de tocht. Ook is het nu een eitje om de woofer nu vast te schroeven. Doe wel wat lijm op de schroeven bijvoorbeeld want de subwoofer hieronder leek steeds slechter te presteren. Bleek dus dat alle schroeven waar hij mee vast zat een beetje los waren getrild, de woofer kreeg speling en de bass kan je er zelf wel bij verzinnen.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/totaal.jpg

Deze is inmiddels geschuurd, grondlaag, schuren, grondlaag, schuren, laklaag, schuren laklaag en ik denk dat ik er volgend jaar nog maar een laagje overheen doe want elke keer zie je wel weer een foutje enzovoorts.

Zelf speakers bouwen rocks, voor hetzelfde geld toch 3 keer zo groot/mooi enzovoorts, alleen kost dat schuren en schilderen me zoveel tijd en inspanning dat ik voor de rest van de speakers toch maar gewoon naar de winkel ga.

Ik las hierboven iets over pvc materiaal. De winkel waar ik mijn sub bouwpakket (ik kan dat idd niet zelf) kocht raadde mij ook aan mijn baspijp te verlengen met een pvc buis aangezien ze niet in die lengte werden verkocht daar. Tis stijf materiaal dus ik denk dat t wel een goed idee is.

baspijp
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/baspijp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 18-12-2004 02:44 ]

Pagina: 1